صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

صرفه‌جویی ۱.۳ میلیارد دلاری سوخت در حمل‌ونقل ریلی

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳:۵۱
کد خبر: ۴۷۴۴۶۱۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: سال گذشته از طریق حمل‌ونقل ریلی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به ثبت رکوردی جدید در جابه‌جایی مسافر از طریق خط آهن گفت: در سال ۱۴۰۱ با جابه‌جایی ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر مسافر ضمن این که نسبت به سال قبل آن بیش از ۴۰ درصد رشد مسافر داشتیم، رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی مسافری کشور نیز جابه‌جا شد. قبلاً این رکورد مربوط به سال ۸۹ با ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که الحمدالله در سال ۱۴۰۱ با ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر توانستیم رکورد جابه‌جایی مسافر را بزنیم، همچنین از ابتدای سال تا نیمه آبان بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کردیم.

عرضه بلیت قطار به صورت عادلانه

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم برای تهیه بلیت این بود که ما بتوانیم برای آحاد مردم فرصت برابر ایجاد کنیم که با تلاش همکارانم در آهن جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری، عرضه بلیت به گونه‌ای است که هم در آژانس‌ها و هم از طریق فضای مجازی و اینترنت همزمان انجام می‌شود، طبیعی است تقاضایی که مسافرین در لحظات اولیه دارند به طور عادلانه‌تری در حال پاسخگویی است.

ترکیب ریل و بندر در دستور کار دولت سیزدهم

صالحی افزود: ۲ کریدور در شرق دریای خزر و ۲ کریدور هم در بخشی این دریا داریم. در جنوب کشور بخش بندری بندر امام خمینی و بندر امام خمینی هستند که هر دو به ریل متصل هستند. یکی از مهمترین بحث‌ها، ترکیب حمل و نقل ریلی و دریایی است. وقتی بتوانیم از مسیر ریل بندر استفاده کنیم یک مزیت رقابتی بسیار خوبی را پیدا می‌کنیم. در این راستا، بندر امیرآباد به ریل متصل است که در حال حاضر جابه‌جایی بار را انجام می‌دهد و باید آن را با اسکله «رو رو» تقویت کنیم. این اسکله برای بندر کاسپین هم در نظر گرفته شده و در حال آماده سازی است. امیدواریم با اتصال رشته کاسپین بتوانیم یکی دیگر از راهگذر‌های شمالی و جنوبی را تکمیل کنیم.

مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات، ترکیب ریل و بندر است. توانستیم برای نخستین بار کود پتاس را از شمال روسیه به میزان ۴ هزار ۸۰۰ کیلومتر تمام ریلی تا بندرعباس بیاوریم و از بندرعباس با کشتی به سمت هند حرکت کند. یعنی مسیری که قبلاً حدود ۵۰ روز طول می‌کشید حالا حدود ۱۷ تا ۱۸ روز طول می‌کشد.

مسیر ریلی سرخس به بافق دوخطه خواهد شد

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دو خطه کردن سرخس به بافق و اتصال چابهار به زاهدان که چهار قطعه حدودا ۱۵۰ کیلومتری است در دستورکار جدی قرار دارد، سال گذشته قطعه اول آن از خاش به زاهدان افتتاح شد و امدواریم خاش به ایرانشهر و ایرانشهر به نیکشهر و نیکشهر به چابهار هم تا پایان دولت به افتتاح برسد.

فرهنگ‌سازی در جهت استفاده از قطار برای کاهش سوانح جاده‌ای

صالحی گفت: سال گذشته بر اساس آمار رسمی در ۶ ماه اول سال، بیش از ۱۰ هزار نفر در جاده‌ها کشته دادیم. اگر این آمار را هفت ماهه حساب کنیم بیش از ۱۱ هزار نفر و نزدیک به میزان شهدای غزه، کشته در کشور داشتیم.

وی افزود: طبق آمار رسمی بیش از ۲۰۰ هزار نفر نقص عضو یا جرحی یا در تصادف به نحوی آسیب دیده‌اند که آمار زیادی است و اگر ما بتوانیم این تردد‌ها را از طریق ریل انجام دهیم، ایمنی مردم افزایش پیدا می‌کند.

صرفه جویی ۱٫۳ میلیارد دلاری سوخت در حمل‌ونقل ریلی

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: میزان باری که سال ۱۴۰۱ حمل کردیم و مسافری که جابه‌جا کردیم بر اساس هر تن کیلومتر یعنی هر یک تن بار یک کیلومتر جابه‌جا شود ۳۵ سی سی مصرف سوخت را بهینه می‌کند و ذخیره انرژی دارد و به ازای هر یک نفر که یک کیلومتر جابه‌جا بشود ۲۰ سی سی ذخیره می‌شود. بر اساس آمار رسمی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال گذشته حاصل صرفه‌جویی حمل و نقل ریلی بوده است.

متوسط عمر لوکوموتیو‌های مسافری به ۱۰سال رسیده است

صالحی خاطرنشان کرد: عمر متوسط لکوموتیو در کشورمان ۱۰ سال است و عمر واگن‌های مسافری ما حدود ۳۰ سال است.

وی افزود: عمر واگن‌های باری با توجه به نوسازی خوبی که در ۲ سال اخیر انجام شده یعنی واگن‌های نویی که به شبکه اضافه شده، کاهش یافته و در حال حاضر متوسط عمر واگن باری حدود ۲۵ سال است یعنی جوان‌تر شده و بهتر شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: به طور مثال در سال ۱۴۰۱ با تولید ۱۵۹۸ واگن باری جدید، حدود ۴۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد تولید داشتیم یعنی ما سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۸۰ واگن نو تولید کردیم در حالی که در سال ۱۴۰۱٫۱۵۹۸ واگن باری نو تولید کردیم و همه این‌ها تولید داخل بود و همه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بود.

وی گفت: موضوعی به نام بحث ماده ۱۲ قانون موانع تولید که ناظر به همین بهینه مصرف کردن سوخت بود که در دولت گذشته این موضوع متوقف مانده و معطل شده بود به گونه‌ای که پرداختی تقریباً برای این حوزه وجود نداشت.

تشویق سرمایه‌گذاران با تخصیص یارانه سوخت

صالحی افزود: برای تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار که آن‌ها جابه‌جا می‌کردند ۳۵ سی سی قیمت گازوئیل و به ازای هر نفر کیلومتر جابه‌جایی به ازای ۲۰ سی سی گازوئیل به آن‌ها یارانه از سوی شرکت ملی نفت پرداخت می‌شد، اتفاقی که طبق قانون از سال ۹۴ باید رخ می‌داد.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: تعهد داریم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بابت ذخیره انرژی در سنوات گذشته حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها پرداخت کنیم و برای سرمایه‌گذاری جدید هم به آن‌ها از طریق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ملی نفت پرداخت خواهد شد که قطعاً این به نفع کشور خواهد بود.

نوسازی لوکوتیو‌های باری

صالحی همچنین گفت: یکی از گلوگاه‌هایی که متاسفانه شاید در سنوات گذشته به آن کمتر توجه شد بحث لکوموتیو‌های باری است و برای جابه‌جایی بار به بازسازی و نوسازی لکوموتیو‌ها نیاز داریم و در این مسیر باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم که متاسفانه بخشی از این ظرفیت در سنوات گذشته معطل مانده بود.

وی افزود: در دولت سیزدهم این کار شتاب گرفته و در سال گذشته هم تولید لکوموتیو داخلی رکورد زد. در حوزه لکوموتیو باری، تولیدات سال گذشته تقریبا بخشی از مشکلات را حل کرد، ولی عقب ماندگی زیاد است و باید چندین سال تلاش کنیم تا با همین نرخ بتوانیم تولید لکوموتیو داشته باشیم.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: به این ترتیب ضمن این که میزان متوسط عمر لکوموتیو‌ها را کاهش می‌دهیم، به سمت لکوموتیو‌های با قدرت بیشتر و با ضریب اطمینان بالاتر حرکت کنیم و امیدوارم ظرف چندسال بتوانیم عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم.

مین‌هایی که برای قطار تهران – کربلا خنثی شد

وی افزود: قطار تهران – کربلا را به صورت ترکیبی در ایام اربعین راه اندازی کردیم و بحث احداث آن که شاید سال‌های سال بود متوقف مانده بود.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: برای پاکسازی زمان زیادی می‌برد و ما تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ مین کشف یا خنثی کردیم تا توانستیم حدود یک و نیم کیلومتر ریل احداث کنیم، امیدواریم با این اتصال یک سبک زندگی جدیدی در حوزه سفر‌های زیارتی عشاق اباعبدالله الحسین (ع) شکل بگیرد.

راه‌آهن حامی شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، صالحی افزود: نیاز داریم که واقعی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم، برای تحقق این امر جلساتی هم با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و همچنین معاون وی برگزار شد. ما بیش از ۶ هزار قطعه در حوزه ریلی نیاز داشتیم که با توجه به حمایتی که از شرکت‌های داخلی شده بیش از ۳ هزار قطعه را داریم در داخل می‌سازیم و در حل حرکت به این سمت هستیم که در حوزه داخلی خودکفا شویم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *