صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وزیر فرهنگ: واردکردن برخی از روزها در تقویم برای حفظ آیین ایرانی است

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲:۱۵
کد خبر: ۴۷۴۴۶۰۹
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن برشمردن دستاوردهای فرهنگی سفر رئیس‌جمهوری به ازبکستان و تاجیکستان، وارد کردن روز یلدا و چهارشنبه‌سوری را در تقویم برای حفظ آداب ‌و رسوم ایرانی دانست.

خبرگزاری میزان - محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۲۴۷ درصد و در این هشت ماه نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد بیشتر شده است.

وی به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به ازبکستان و تاجیکستان اشاره کرد و افزود: سفر رئیس‌جمهوری به کشورهای همسایه دستاوردهای خوبی را برای ما در بر داشته است. بین شهرهای تاریخی ایران و ازبکستان، سمرقند و اصفهان، بخارا و همدان و همچنین در مورد در تاجیکستان، بین خجند و یزد، تفاهم‌نامه خواهرخواندگی امضا شد. گسترش تعاملات فرهنگی، حضور گسترده ایرانی‌ها، لغو روادید با تاجیکستان از جمله اتفاقات مهمی بود که در این سفر رخ داد و به‌زودی چندین هفته فرهنگی در ایران و اصفهان خواهیم داشت.

اسماعیلی افزود: در راستای تحکیم روابط خصوصا فرهنگی، ترکمن‌ها به اصفهان می‌آیند و هفته فرهنگی روسیه در دی‌ماه جاری در تهران برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: معاون بانک مرکزی و نمایندگان ایران در عربستان سعودی در حال رایزنی برای انجام مقدمات اعزام به حج عمره هستند و تلاشمان این است در آذرماه اعزام آغاز شود و تا شروع اعزام حجاج تمتع، ۳۵۰ هزار نفر به حج عمره اعزام شوند.

وی در راستای رفع ابهام در نام‌گذاری شب یلدا و چهارشنبه‌سوری بیان کرد: جشن‌ها و آیین‌هایی در جامعه ایرانی وجود دارند که نامی از آنها در تقویم برده نشده است؛ جشنی مانند چهارشنبه‌سوری در قالب یک روز در تقویم قرار داده‌ شده است که در گذشته چنین روزی به‌صورت رسمی در تقویم قرار نداشت و این عنوان  با نام «روز تکریم همسایگان» گنجانده‌ شده تا موجب تقویت ارتباط بین خانواده‌ها و همسایه‌ها شود. در مورد شب یلدا نیز عنوان کاملاً حفظ‌شده شب یلدا روز «صله ارحام و رفت‌وآمد خویشاوندان» در نظر گرفته ‌شده، زیرا همه خانواده‌ها در شب یلدا مراسم ویژه برگزار می‌کنند. ما برای اینکه به این مراسم رسمیت ببخشیم، تلاش کردیم تا با گنجاندن آن در تقویم وجهه‌ای متفاوت برای آنها ایجاد کنیم. از سوی دیگر  برای همه اصناف و مناسبت‌ها نیز روزی ویژه در نظر گرفته‌ایم.

اسماعیلی ادامه داد: روز گندم یا انار را به زودی در تقویم اضافه خواهیم کرد؛ این در حالی است که ما جشن برداشت گندم و یا برداشت انار داریم. این‌ها آیین‌های چند هزارساله میهن ماست. دولت هدفش احترام به فرهنگ عمومی و حفظ میراث چندین هزار ساله ایرانی اسلامی است، بنابراین از دوستان رسانه درخواست می‌کنم تا اگر در مورد موضوعی ابهام دارند آن را بپرسند تا اطلاع‌رسانی نادرست انجام نشود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *