صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‎وگو|

بازدید از یک گنجینه حقوق بشری؛ کتابخانه‎ای خاص با منابعی غنی از آثار حقوقی

۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵:۱۴
کد خبر: ۴۷۴۴۴۲۰
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
کتابخانه مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، گنجینه‌ای ارزشمند از منابع حقوق بشری را به زبان‌های فارسی و خارجی در خود جای داده است.

خبرگزاری میزان - کتابخانه‌ها بخش مهمی از تاریخ پیشرفت معنوی و تمدن بشر هستند و فرهنگ‌های موفق و تمدن‌های اصیل غالبا با کتابخانه‌های خود شناخته می‌شوند؛ از این رو، ردپای کتابخانه‌ها در دوره‌های تاریخی مختلف بر عرصه فرهنگ و تمدن نقش بسته است.

کتابخانه‌ها محل نگهداری میراث‌های ارزنده بشری هستند که توسعه فرهنگی را برای جوامع به ارمغان می‌آورند.

 

 

کتابخانه، این نهاد اجتماعی به دلیل گنجاندن گنجینه‌های دانش‌های گوناگون در زندگی بشری نقش مهمی در تاریخ بشر ایفا کرده و می‌کند؛ با وجود پیشرفت‌های الکترونیکی و فناورانه، کتابخانه‌ها همچنان برای هر نوع سلیقه‌ای راهی برای دانش‌اندوزی و سرگرمی محسوب می‌شوند.

غنای فرهنگی و سابقه دیرپای تمدنی ایران سبب شده تا کشورمان، به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگ و تمدن بشری، در دوره‌های تاریخی مختلف محل استقرار کتابخانه‌های بزرگ و ارزشمندی باشد؛ کتابخانه‌ها در ایران جایگاه والایی دارند و منابع غنی از دانش و علم را در اختیار مشتاقان به دانش‌اندوزی ارائه می‌دهند.

به مناسبت هفته کتابخوانی، خبرگزاری میزان بازدیدی از کتابخانه مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری داشت؛ کتابخانه‌ای که گنجینه‌ای ارزشمند از منابع حقوقی و حقوق بشری را در خود جای داده است.

 

 

کتابخانه مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری یکی از منحصربه‌فرد‌ترین گنجینه‌های دانش بشری درباره حقوق و داوری‌های بین‌المللی است.

این کتابخانه در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در پی رقم خوردن وقایع مختلفی تشکیل شد؛ از مهم‌ترین دلایل تشکیل این کتابخانه، تشکیل دفتر خدمات حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری و صدور بیانیه الجزایر بودند.

بسیاری از کتاب‌ها و نشریات موجود در این کتابخانه در ایران منحصربه‌فرد هستند و اساسا در کتابخانه‌های دیگر وجود ندارند.

 

 

بیش از ۱۶ هزار عنوان کتاب فارسی و لاتین و اشتراک بیش از ۴۰ عنوان نشریه معتبر بین‌المللی، غنی‌ترین کتابخانه کشور در زمینه حقوقی و داروی بین‌المللی را به وجود آورده است.

احمدرضا توحیدی، مدیر پژوهشی و علمی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با میزان با اشاره به فعالیت‌های این مرکز، گفت: مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری با عمر ۴۲ ساله از جهات مختلفی رکوردار است.

وی با اشاره بهه اینکه در یک مورد تعداد پرونده‌های رسیدگی شده در این مرکز بالغ بر ۴ هزار مورد است، اظهار کرد: مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری با هدف رشد حقوقدانان کشور به برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی به‌صورت خاص برای دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی اقدام می‌کند.

 

 

وی با بیان اینکه مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری با برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی مختلف نقش مهمی در تبیین داروی‌های بین‌المللی دارد، اضافه کرد: این مرکز نخستین جشنواره ملی آثار و تالیفات حقوقی بین‌المللی را در خرداد ۱۴۰۲ برگزار کرد.

به گفته توحیدی، یکی از جدیدترین همایش‌های برگزار شده در این مرکز، همایش ملی تحلیل ابعاد مختلف رای دیوان بین‌المللی دادگستری در قضیه برخی اموال و دارایی‌های ایران در شهریور ۱۴۰۲ است.

وی با اشاره به اینکه آثار برگزیده این همایش، در ویژه‌نامه مجله حقوقی بین‌المللی چاپ شدند، اضافه کرد: این مجله از منحصربه‌فردترین مجله‌های حقوق بین‌المللی و نخستین مجله دو زبانه کشور است.

مدیر پژوهشی علمی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، ادامه داد: این مجله از سال ۱۳۶۳ به بررسی و ارائه یافته‌های جدید علمی در حوزه موضوع‌های حقوقی بین‌المللی می‌پردازد و تحقیقات و پژوهش‌های مرتبط با موضوع‌های حقوق بین‌الملل به زبان فارسی را منتشر کرده است؛ این مجله از پاییز ۱۴۰۱ به‌صورت فصلنامه و به ۲ زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود.

توحیدی با اشاره به اینکه، همایش بین‌المللی داوری با تاکید بر آموزه‌های دیوان داوری - دعاوی ایران و آمریکا در اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، افزود: برخی از مهم‌ترین محور‌های این همایش عبارتند از: جایگاه دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا، ماهیت دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا و صلاحیت و آیین رسیدگی در رویه دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا.

 

 

مدیر پژوهشی علمی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری همچنین درباره کتابخانه مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، بیان کرد: کتابخانه مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، کتابخانه‌ای خاص است؛ به‎طوریکه منابع این کتابخانه شامل منابع چاپی از جمله مجموعه‌ها، سالنامه‌ها، نشریات دوره‌ای و تحقیقات و منابع الکترونیکی است.

به گفته وی، منابع چاپی کتابخانه مرکز حقوقی و بین‌المللی ریاست جمهوری مجموعه‌ای کم نظیر از منابع چاپی در زمینه منابع حقوق و داروی‌های بین‌المللی است که برخی از آن‌ها بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.

مدیر علمی و پژوهشی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری در پایان با اشاره به گنجینه حقوق بشری کتابخانه مرکز مذکور گفت: در این کتابخانه، گنجینه منحصربه‌فرد و ویژه‌ای از منابع حقوق بشری گردآوری شده است؛ همچنین آرشیو غنی مجلات بین‌المللی به زبان‌های انگلیسی و فرانسه فرصت ویژه‌ای برای محققان فراهم کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *