صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

روایتی از دومین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویا‌های رنگی»

۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴:۱۴
کد خبر: ۴۷۴۳۵۷۲
تاثیر تجربه زیسته هنرمند در خلق اثر دومین کارگاه انتقال تجربه با کارگردانان مجموعه پویانمایی‌های کوتاه هنری «رویا‌های رنگی» صبح چهار شنبه، ۱۷ آبان در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

خبرگزاری میزان _ به گزارش روابط عمومی پروژه، دومین کارگاه انتقال تجربه با حضور حمید محمدی کارگردان انیمیشن کوتاه «گذشته» و عباس جلالی‌یکتا، کارگردان انیمیشن کوتاه «پسر دریا» از کارگردانان اولین بسته انیمیشن کوتاه اکران شده در گروه سینمایی هنر و تجربه و جمعی از دانش آموزان رشته انیمیشن هنرستان دخترانه قدس شهر ری و دانشجویان رشته انیمیشن دانشگاه شریعتی صبح چهارشنبه، ۱۷ آبان در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدی با اشاره به اینکه فرنوش عابدی، کارگردان انیمیشن کوتاه «ملکوت» به دلیل کسالت نتوانسته است در کارگاه حاضر شود و عباس جلالی یکتا از گروه کارگردانان مجموعه انیمیشن «رویا‌های رنگی» در این جلسه حاضر شده است گفت: انیمیشن «گذشته» اولین فیلم من بعد از ۲۰ سال انیماتوری در حوزه تکنیک استاپ موشن است. همیشه دوست داشتم وقتی می‌خواهم فیلم خودم را بسازم، داستان و موضوعی را انتخاب کنم که در آن بتوانم تمام مهارتم را نشان دهم.

او ادامه داد: برای طرح و فیلمنامه از افراد زیادی پرس‌وجو کردم و در نهایت متوجه شدم، طرح و فیلمنامه حتما باید از فکر و دغدغه کارگردان نشات بگیرد و به نوعی تجربه زیستن خودش هم در کار دخیل باشد.

کارگردان انیمیشن «گذشته» تاکید کرد: ساخت این انیمیشن پنج سال طول کشید که اصلی‌ترین دلیل آن کمبود بودجه بود. چون وقتی پول اندک باشد، مجبور هستید بیشتر کار‌ها را خودتان انجام دهید؛ و از طرفی هم دکور‌های کار زیاد بود. این کار ۹ دکور داشت که فرض کنید فقط برای ساخت دکور لوکیشن شهر شش ماه، پنج نفر باهم کار کردیم و این لوکیشن حتی به اندازه یک دقیقه هم در کار استفاده نشد. 

او ادامه داد: از طرف دیگر، درست است که فقط یک شخصیت اصلی در این کار داشتیم، ولی علاوه بر این شخصیت، لباس‌ها و موهایش هم انیمیت داشت و نمی‌توانستم از لوپ استفاده کنم. از ریگ هم نمی‌توانستم استفاده کنم. کف کفش‌های شخصیت اصلی آهنربایی بود، ولی به خاطر اینکه کف دکور یونولیت بود، نمی‌توانستم آهن‌جای گذاری کنم. 

محمدی در پاسخ به سوال دانش‌آموزان هنرستان حاضر در سالن درباره تکنیک استاپ موشن گفت: این تکنیک به کارگردان احساس خدای اثر بودن می‌دهد. چون روی همه‌چیز مسلط هستی و می‌توانی آن‌ها را هدایت کنی. هر چند که گاهی به نظر می‌رسد این خود شخصیت است که به شما می‌گوید چطور باید او را حرکت دهید. 

او ادامه داد: با این‌حال تکنیک استاپ موشن نیاز به صبوری زیادی دارد، شاید به همین علت است که در ایران با اغماض بیشتر از ۱۰ انیماتور حوزه استاپ‌موشن نداریم. 

محمدی در پاسخ به سوال دانشجویان درباره اینکه چطور با زمان و بودجه محدود کار استاپ موشن بسازند، گفت: سعی کنید یک سوژه ساده با تک لوکیشن و تک کاراکتر برای ساخت اولین فیلم‌تان انتخاب کنید. چون تمام کردن یک فیلم بسیار مهم‌تر از این است که آن را شروع کنید و نیمه‌تمام بگذارید.

جلالی یکتا، کارگردان انیمیشن «پسر دریا» درباره ساخت این اثر گفت: همیشه دوست داشتم کاری تلفیقی بسازم. چون به هر صورت ساخت انیمیشن یعنی فاصله‌گذاری با واقعیت و هرباری که شما به سمت فضای انیمیشن می‌روید، باید کاری کنید که مخاطب فضای داستان را بپذیرد و با آن ارتباط بگیرد. 

او ادامه داد: فیلم تلفیقی «پسر دریا» هم با این رویکرد ساخته شد که دنیای رئال را به انیمیشن وصل کرد. اتفاقا این موضوع برای افراد بسیاری در سراسر جهان جذاب بود. به همین دلیل است که این انیمیشن هم در جشنواره انسی فرانسه جایزه گرفت و هم به جشنواره‌های ژاپن و کره راه پیدا کرد. 

جلالی یکتا با اشاره به جهان ذهنی خودش به عنوان انیماتور گفت: همیشه این سوال در ذهن من وجود دارد که شخصیت‌هایی که ساخته می‌شوند، بعد از خلق به کجا می‌روند؟! مثلا پلنگ صورتی را همه می‌شناسند، حالا این شخصیت کجاست؟! انگار این شخصیت‌ها در جایی از وجود ما هنوز زنده هستند. راه می‌روند و حرف می‌زنند. این حس کلی من به‌عنوان انیماتور است. 

او تاکید کرد: با همین نگاه می‌خواستم این فضای انیمیشن دو بعدی را در فیلمم استفاده کنم. به همین دلیل است که دوربین زیاد در موقعیت آی لول قرار نمی‌گیرد. ما قرار است واقعیت را طور دیگری ببینیم.

کارگردان انیمیشن «پسر دریا» در پاسخ به سوالی درباره نحوه شکل‌گیری فیلمنامه گفت: بسیاری از موقعیت‌هایی که در فیلم می‌بینید، از تجربه‌های شخصی من نشات می‌گیرد. زمانی که پدرم فوت کرد، می‌خواستیم لباس‌هایش را ببخشیم و من در میان آن‌ها، یک خوراکی پیدا کردم که فرصت نکرده بود، بخورد. آن لحظه برایم احساس عجیبی داشت. همین تجربه را به فیلم اضافه کردم و شد آن لحظه‌ای که مادر در میان لباس‌های فرزندش شکلات دست نخورده‌ای را پیدا می‌کند. 

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رؤیا‌های رنگی» از روز شنبه ۶ آبان هرروز در سینما‌های منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» در تهران و روز‌های چهارشنبه هر هفته در سینما‌های شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری شامل فیلم‌های کوتاه «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی، «سوزن‌بان» به کارگردانی مهدی خرمیان، «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی یکتا، «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی، «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی، «کلاغ» به کارگردانی اهورا شهبازی، «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی، «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران، «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کلایی و «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.

هم‌اکنون فیلم‌های گروه سینمایی هنر و تجربه در ۲۳ سالن سینما در تهران و شهرستان‌ها به‌صورت ثابت به نمایش درمی‌آید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *