دانش آموزان نیازمند به معاضدت حقوقی یا انتظامی به مراکز تخصصی ارجاع می شوند/ ارجاع دانش آموزان پرخطر به مراکز بهزیستی
مهرزاد حمیدی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه اظهار کرد: زنگ مدرسه در مدارس مخصوصا در مدارس دخترانه تقویت شده در صورتی که در کلاس یازدهم زنگ تربیت بدنی ۱ ساعت شده بود و در کلاس پیش دانشگاهی برای آمادگی کنکور این زنگ حذف شده بود، اما در بازنگری برنامههای متوسطه دوم با سیاستهای وزارت خانه و در راستای سلامت و شاد سازی مدارس در متوسطه ساعت درس تربیت بدنی یازدهم به ۲ ساعت افزایش یافت.
حمیدی در ادامه بیان کرد: از اول مهر کلاس دوازهم در تمام مدارس و در کلاسهای دوازدهم کاردانش و دبیرستان دانش آموزان کلاس تربیت بدنی دارند و این سه ساعت احیا شد و هیچ تقلیلی نداشته ایم.
وی با اشاره به اجرای برنامه جامعه ملی طرح نماد گفت: نماد یا نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان ظرفیت بزرگی را برای ایجاد یک ماتریس بین تمام ارکان ها به وجود آورده در تلاشیم این طرح را گسترش دهیم.
معاون امور تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره آموزشهای ارتقایی نیز اظهار کرد: این آموزشها برای توانمند سازی والدین ،معلمان و آگاه سازی دانش آموززان در عرصه مدارس کشور مدنظر است و برای این کار توانستیم سه کتاب پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در سه مقطع ابتدایی متوسطه اول و دوم با همکاری سازمان پژوهش تدوین کنیم ،این کتابهای در تمام مدارس توزیع شده و با تشخیص مدیر مدرسه؛ معلمی که میتواند اثر بخشی بیشتری داشته باشد با برنامههای درسی که آموزش داده میشود تلفیق میشود. در وهله اول یک معلم در هر مدرسه میتواند این پیام ها را منتقل کند در هر کتاب ۱۴ درس پبیش بینی شده و به صورت درسنامه نوشته شده است.
حمیدی در ادامه بیان کرد: در حوزه مطالعات اجتماعی در کلاس ششم، هفتم و هشتم جزو کتابهای درسی آمده و بیش از ۷۰ جزوه و کتاب ویژه آموزش ارتقایی به اسم آسیبهای مختلف که در مدرسه وجود دارد نوشته شده و زیر چاپ است .
وی اظهار کرد: سامانه ملی نماد در مدارس ایجاد شده است؛ که بین مدارس و مدیران مدارس غربالگری ملی اتفاق بیافتد که این غربالگری در ۶ پایلوت بررسی، اجرا و نهایی و به روز شده است.
معاون امور تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش افزود: نماد داری زیر ساخت آموزشهای ارتقایی، زیر ساخت ابزارهای غربال گری و زیر ساختهای سامانه نماد است که در آن با ابزارهای شناسایی و غربالگری دانش آموزان پر خطر شناسایی شوند. در این حوزه مددکاری اولیه ابتدایی در خود مدرسه توسط مشاورین به دانش آموزان ارائه میشود، ولی اگر این مشاورهها جواب نداد این دانش آموزان پرخطر به مراکز بهزیستی و وزارت بهداشت معرفی میشوند.
حمیدی بیان کرد: اگر برخی از دانش آموزان به معاضدت حقوقی یا انتظامی برای مشاورهای تخصصیتر نیاز داشته باشند به مراکز تخصصی معرفی میشوند.
معاون امور تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با بیان اینکه این طرح در شورای عالی اجتماعی کشور مطرح شده است اضافه کرد: کمیته پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان در حال فعالیت در تهران و کلیه شهرستانها است که با شناسایی مدارس پر خطر تمرکز را روی این مدارس میگذارد و هم از طریق مددکاری و کمک گرفتن دستگاههای زیربط ماتریس همکاری تنگاتنگی بین دستگاههای مختلف ایجاد کرده است.