صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اظهارات زلنسکی درباره عدم برگزاری انتخابات و تبعیت از الگوی آمریکایی

۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶:۲۹
کد خبر: ۴۷۴۳۴۲۹
کارشناسان می‌گویند که ولودیمیر زلنسکی با بیان این موضوع که انتخاباتی در اوکراین در شرایط فعلی برگزار نخواهد شد، در واقع الگوی حامیان غربی خود را در پیش گرفته است.

خبرگزاری میزان - «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، به‎تازگی عنوان کرد که اکنون زمان مناسبی برای برگزاری هرگونه انتخاباتی در این کشور نیست.

پیش از جنگ، انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین برای مارس ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده بود اما براساس قانون اساسی اوکراین، تا زمانی که هرگونه اعلامیه حکومت نظامی لغو نشود، نمی‌توان هیچ انتخاباتی برگزار کرد. همچنین بعید است در آینده نزدیک اعلامیه حکومت نظامی لغو شود.

اوکراین همچنین قرار بود در ماه اکتبر انتخابات پارلمانی برگزار کند. 

واکنش تحلیلگران به اظهارات زلنسکی

«جیمز کاردن»، کارمند سابق وزارت خارجه آمریکا درباره این موضوع، گفت: پاسخ کوتاه این است که فکر می‌کنم «زلنسکی» به اندازه حامیانش در واشنگتن و بروکسل به فرآیند‌های دموکراتیک عمل می‌کند؛ آن‌ها معمولا در راستای رسیدن به اهدافشان نسبت به فرآیند‌های دموکراتیک بی‌توجهی نشان می‌دهند. 

«کاردن»، اضافه کرد که اقدام «زلنسکی» کاملاً با کودتای خشونت‌آمیز با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا که «ویکتور یانوکوویچ»، رئیس‌جمهور منتخب اوکراین را در سال ۲۰۱۴ سرنگون کرد، مطابقت دارد.

در همین حال، «جرمی کوزماروف»، سردبیر و تحلیلگر نظامی مجله CovertAction، معتقد است اگر «زلنسکی» اجازه برگزاری انتخابات را ندهد، ممکن است سرنگون و یا حتی با ترور روبرو شود.

«کوزماروف»، گفت: اوکراینی‌ها شروع به رسیدن به نقطه شکست خود به‌عنوان یک جامعه کرده‌اند و نمی‌توانند برای مدت طولانی‌تری از حکومت نادرست زلنسکی جان سالم به در ببرند و باید برای پایان جنگ با روسیه مذاکره کنند.

به گفته وی، «زلنسکی»، جنگی غیرقابل پیروزی با روسیه را برانگیخت و بیشتر وقت خود را به جای حضور در خط مقدم با مردمش، صرف جلب حمایت نظامی خارجی کرد. 

این تحلیلگر در ادامه با اشاره به اینکه ده‌ها هزار اوکراینی در پی جنگ جان خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر ضدحمله‌ها از مدت‌ها پیش به‌طور کامل متوقف شده است، گفت: سیاست‌های اقتصادی «زلنسکی» به صنعتی‌زدایی و تسخیر اقتصاد اوکراین از سوی شرکت‌های چند ملیتی غربی منجر می‌شود.

حمایت آمریکا از اعلامیه زلنسکی 

اعلامیه «زلنسکی» درباره عدم برگزاری انتخابات با حمایت آمریکا مواجه شد و واشنگتن ادعا کرد که از دموکراسی در اوکراین حمایت می‌کند، اما گفت که وضعیت این کشور را درک می‌کند.

«ودانت پاتل»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «زلنسکی»، گفت: موضع عدم برگزاری انتخابات مطابق با قانون اساسی آن‌ها است.

به گفته وی، ما برای شرکای اوکراینی خود تعهدمان را به حمایت نه تنها از اوکراین در جنگ، بلکه تعهد خود به حمایت از رویکردی دقیق و قانون اساسی برای قوی نگه داشتن دموکراسی در زمان جنگ را روشن کرده‌ایم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *