صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس ستاد انتخابات کشور: ۳۷ نفر برای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶:۵۳
کد خبر: ۴۷۴۲۹۶۹
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۳۷ نفر برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند که این تعداد نسبت به روز نخست ثبت‌نام‌ها در دوره قبل، ۱۰ نفر بیشتر بوده است.

خبرگزاری میزان - سیدمحمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور در برنامه صف اول، با اشاره به اینکه از ساعت ۸ صبح، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز شد، گفت: داوطلبان یا نمایندگان آنها باید به صورت حضوری نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی افزود: تا این لحظه ۳۷ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده‌اند که این تعداد نسبت به روز نخست ثبت نام‌ها در دوره قبل ۱۰ نفر بیشتر بوده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره فرآیند انتخابات مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه قانون تصریح دارد که آیین‌نامه انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری را خود مجلس خبرگان مصوب می‌کند و مبنا این است منتها در قانون جدید در این مقطع دو، سه نکته پیش آمده است، بیان کرد: در گذشته هیئت اجرایی انتخابات خبرگان از هیئت اجرایی مجلس شورای اسلامی به دلیل همزمانی این دو انتخابات مجزا بود منتها برای اینکه انسجام بیشتری ایجاد شود پیشنهادی در دوره قبلی مجلس خبرگان ارائه و مصوب شد که هیئت‌های اجرایی در کشور و حوزه‌های انتخابیه مشترک باشد.

شاهچراغی ادامه داد: در قانون انتخابات جدید، تغییراتی نسبت به قانون قبلی ایجاد شده است. مثل پیش ثبت‌نام که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد. مرحله پیش ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی تنها به‌منظور تطبیق مدارک صورت گرفته و بحث احراز صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت مطرح نبوده است.

وی با بیان اینکه بعد از مرحله پیش ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی, ۶ دستگاه باید مدارک داوطلبان را صحت سنجی می‌کردند و به مراجع مربوطه پاسخ می‌دادند، افزود: بر اساس قانون، کسانی که ناقص پاسخ داده بودند یا مدارکشان مطابق قانون نبود می‌توانستند اعتراض کنند و وقتی در سامانه اعتراض می‌شد مجددا این‌ها به مراجعی که پاسخ داده بودند بازگشت داده می‌شد که فرد، معترضِ پاسخ بوده است پس از آن کسانی که پاسخ و کد رهگیری را دریافت کردند برای مرحله ثبت نام اصلی آماده شدند.

به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور، مرحله ثبت‌نام اصلی تا سوم آبان ادامه داشت و پس از آن مراجع استعلام کننده ۱۰ روز فرصت پاسخگویی به وزارت کشور را داشتند، بعد از آن نیز تا ۱۸ آبان، هیئت‌های اجرایی باید نظر خود را به هیئت نظارت استانی اعلام کنند. 

شاهچراغی، گفت: در قانون جدید برای اینکه دقت بیشتری شود و به‌جهت آنکه تعداد افراد ثبت نام کننده نسبت به دوره قبل افزایش داشته است, ۵۰ روز برای هیئت نظارت مرکزی و یک ماه برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده تا صلاحیت داوطلبان را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه برای مجلس شورای اسلامی آخرین مرجعی که می‌تواند اظهارنظر کند و به‌صورت قطعی احراز یا عدم احراز را اعلام کند، شورای نگهبان است، افزود: در مجلس خبرگان رهبری برابر قانون به‌واسطه آنکه کسانی که داوطلب می‌شوند الزاما باید اجتهادشان تایید شده باشد، باید در آزمون شرکت کنند، مگر کسانی که اجتهادشان توسط مقام معظم رهبری تایید شده باشد و یا کسانی که در دوره قبلی مجلس خبرگان شرکت کردند که به معنی تایید اجتهاد آن‌هاست، نهایتا فقهای شورای نگهبان باید لیست اصلی کسانی را که شرکت کرده اند تایید کنند. 

رئیس ستاد انتخابات کشور‌ اضافه کرد: فقهای شورای نگهبان به تشخیص خود می‌توانند از مراجع پنجگانه هم برای احراز صلاحیت‌ها استعلام کند.

شاهچراغی، گفت: داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری باید حداقل ۴۰ سال سن داشته باشند و داوطلبانی که مدرک سطح ۴ حوزه علمیه را داشته باشد می‌تواند در آزمون شرکت کند و آزمون را نیز فقهای شورای نگهبان به صورت کتبی و شفاهی برگزار می‌کنند. تاریخ آزمون هنوز نهایی نشده است.

شورای نگهبان هنوز وارد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی نشده است

وی با اعلام اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، هنوز شورای نگهبان وارد بررسی صلاحیت‌ها نشده است، اظهار کرد: سوم آبان که ثبت نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی به پایان رسید، مرحله به مرحله اطلاعات به هیئت‌های اجرایی داده می‌شد. در کشور ۱۲۱۸ هیئت اجرایی داریم که ۵ هیئت اجرایی مخصوص اقلیت‌های دینی است و ۱۲۱۳ هیئت اصلی و فرعی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: هیئت‌های اصلی، فرمانداری‌های مرکز حوزه انتخابیه هستند. اسامی به تناسب هر استان و شهرستان به هیات‌های اجرایی ارجاع می‌شود؛ هیئت‌های اجرایی هم به لحاظ شکلی ثبت نام‌ها را بررسی می‌کنند و هم استعلام مراجع پنج‌گانه در مرحله اول به هیئت‌های اجرایی داده می‌شود و آن‌ها تا پایان روز هجدهم فرصت دارند. زمانی که این بررسی‌ها انجام شد، نقطه‌نظر هیئت‌های اجرایی به داوطلبان طی یک پیامک اعلام می‌شود که احراز شده یا نشده است و اگر داوطلب عدم احراز شده باشد می‌تواند اعتراض کند.

شاهچراغی با اشاره به اینکه احراز هویت رای‌دهندگان در تمامی شعب به صورت الکترونیکی است، گفت: قانون انتخابات برای انتخابات تمام الکترونیکی، یک هشتم حوزه‌های انتخابیه که بیش از دو نماینده دارند را پیش بینی کرده است؛ برابر قانون از نظر هیئت نظارت مرکزی منعی وجود ندارد برای حوزه‌های انتخابیه که یک نماینده دارند، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نشود لذا یک جدولی را آماده کردیم تا نسبت به زیرساخت‌ها و همه شرایط جمع بندی صورت بگیرد و حداکثر ظرف ۱۵ روز آینده، تکلیف حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، مشخص شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *