صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آنچه در جلسه شورای اسلامی شهر تهران گذشت؛ از انتقاد به وضعیت مدیریت ترافیک تا بررسی نتایج سفر مدیریت شهری تهران به چین

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹:۲۱
کد خبر: ۴۷۴۲۸۶۹
dکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز برگزار شد.

خبرگزاری میزان - یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد.

مهدی چمران در این جلسه با اشاره به روز دانش‌آموز و یادآوری حادثه این روز اظهار داشت: ۱۳ آبان ماه سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز بود؛ این روز را از این جهت روز دانش آموز نامگذاری کرده‌اند که در سال ۵۷ تعدادی از دانش آموزان در میدان انقلاب و در مقابل دانشگاه تهران به دست دژخیمان شاهنشاهی به شهادت رسیدند و حالا با خاطره این شهدای عزیز، دانش آموزان و دانشجویان و نیز پدر و مادر آن‌ها یعنی همه مردم به صحنه آمدند و راهپیمایی بسیار عظیم و زیبایی را شکل دادند. این راهپیمایی به دلیل همزمانی با شهادت کودکان غزه، با شور و هیجان و رویارویی بیشتری در مقابل دشمن اصلی یعنی آمریکا و نیز اسرائیل خودنمایی کرد و سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به صورت کامل، نمونه‌ای از تصمیم کشور و مردم در برابر استکبار جهانی بود.  

وی در ادامه با اشاره به تبعید امام خمینی (ره) به کشور ترکیه در سال ۱۳۴۲ در چنین روزی گفت: ۱۳ آبان ماه همچنین روز تبعید حضرت امام رحمت الله به ترکیه، بعد از آن سخنرانی شجاعانه و روشنگرانه با محوریت کاپیتولاسیون که برای حکومت شاهنشاهی بسیار سنگین بود که این امر منجر به دستگیری امام، زندانی کردن ایشان و بعد هم تبعید به ترکیه بود که چندین سال در ترکیه، بعد عراق بود.  

رئیس شورا در سخنان خود اشاره‌ای نیز به ۱۴ آبان ماه به عنوان روز فرهنگ عمومی داشته و اظهار کرد: امروز، روز «فرهنگ عمومی» است که مناسبت بسیار مهمی است. در چنین روزی فرهنگ کهن و ایرانی ما با تمدن اسلامی در آمیخته و تمدنی خاص را به وجود آورد و ما در انتظار تمدن بزرگ هستیم که رهبر انقلاب وعده داده‌اند و ان‌شالله این تمدن شکل بگیرد و بتواند به جهانیان خود را به خوبی نشان دهند.

چمران در ادامه با بیان اینکه شهدای غزه در حال حاضر از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است؛ تصریح کرد: این یک نسل کشی آشکارا در مقابل چشمان مردم جهان است. خوشبختانه مردم جهان چشمان خود را باز کرده‌اند؛ همانگونه که در روز‌های آخرین انقلاب اسلامی ژنرال هایزر با هدف راه اندازی کشتار و مقابله با انقلاب به کشور ما آمد؛ در خصوص قضیه غزه نیز وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل سفر می‌کند تا عملیات و جنایات صهیونیست‌ها را تنظیم کند؛ این بسیار دردناک و زجرآور است از ۱۰ هزار نفری که به شهادت رسیده‌اند حدود ۴۰۰۰ نفر کودک بودند، چه کسی می‌تواند بپذیرد که این کودک‌کشی‌ها، عملیاتی نظامی باشد.

تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک کنترل شود

در ادامه مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به معضل ترافیک شهر تهران اظهار داشت: داستان ترافیک بی حد و مرز و زجر آور ترافیک تهران ادامه دارد و ما هم برای جلسات و کار‌های در ترافیک به شدت دچار مشکل می‌شویم.

وی با بیان برخی دلایل افزایش ترافیک خاطر نشان کرد: نیمه دوم سال و کوتاه شدن روز، سفر‌های دانش آموزی و دانشجویی که به میزان سفر‌ها اضافه می‌شود از جمله دلایل هستند؛ اما برخی بی انضباطی‌های ترافیکی، نشأت گرفته از خرابی تأسیسات هوشمند شهر از جمله دوربین‌های کنترلی و و چراغ هاست.

پیرهادی، این موضوع که ورود به محدوده ترافیکی به دلیل اینکه برخی خودرو‌ها با شماره شهرستان هستند و  پلاک شهرستان‌ها قابلیت پرداخت جرائم را ندارند و حتی در شهرستان‌ها جرائم آن‌ها ثبت نمی‌شود؛ را از دیگر دلایل ترافیک عنوان کرد و گفت: حلقه ارتباطی بین تهران و شهرستان‌ها وجود ندارد لذا پلاک‌های شهرستان که در تهران تردد می‌کنند، عوارض و طرح ترافیک برای پلاک شهرستان‌ها لحاظ نمی‌شود.

وی تأکید کرد: لذا در تهران تعداد زیادی پلاک با شماره شهرستان تردد می‌کنند که به ترافیک اضافه می‌کنند؛ گرچه پلیس زحمت زیادی می‌کشد، اما با خلا‌هایی که هست باید تلاش زیادی انجام شود و شهرداری تهران و شورای ترافیک برنامه ریزی برای حل مشکل داشته باشند.  

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: وقتی در شهر تردد می‌کنیم احساس میکنیم ترافیک هیچ متولی ندارد، معضل ترافیک تهران را چه کسی باید مدیریت کند، و این مساله ترافیک را حل کند.

وی با تأکید بر اینکه ضروری است همه دستگاه‌های متولی و شورای ترافیک برای رفع و حل ترافیک برنامه ریزی کنند؛ گفت: چند وقت دیگر شاهد وارونگی هوا و آلودگی هوا خواهیم بود و سلامت مردم به واسطه آلودگی هوا به خطر می‌افتد و  و ترافیک با آلودگی هوا رابطه مستقیم دارد.

گزارش سفر مدیریت شهری به چین

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز درخصوص دستاورد‌های سفر مدیریت شهری به چین گفت: شهر پکن اولین مقصد ما در این ماموریت بود همچنین در این سفر به شهر‌های چانگ چونگ و گوانجو، چونگ کینگ، ژوژو و چند شهر صنعتی  سفر کردیم و نشست‌هایی با مدیران شهری و صنعتگران در این سفر داشتیم.

وی ادامه داد: در این سفر با سفیر ایران در چین دیدار داشتیم.  دومین نشست در شهر چونگ کینگ برگزار شد و  بنده به عنوان سخنران در نشست مجمع همکاری تجاری اقتصادی ایران و چین صحبت کردم و از سرمایه گذاران و فعالان صنعت حمل و نقل دعوت شد تا  به تهران سفر داشته و تفاهمات و قرارداد‌های لازم منعقد شود.

تشکری هاشمی گفت: سومین اجلاس کمربند راه نیز  به ابتکار رئیس جمهور چین در شهر پکن برگزار شد و سخنرانانی از کشور‌های مختلف از جمله شهردار تهران در این اجلاس سخنرانی  و به بیان نظرات خود پرداختند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این سفر  نشستی با شهردار پکن برگزار شد گفت: در این نشست دو شهر خواهر خوانده در خصوص همکاری‌های صنعتی و فرهنگی علمی و گردشگری  میان دو کشور مذاکره و تاکیید داستند.

وی گفت: با توجه به اجلاس کمربند- راه، و همان جاده ابریشم، نزدیک‌ترین راه تجاری می‌تواند از طریق  ایران باشد، اما امروز از دورترین مسیر‌ها مبادلات تجاری انجام می‌شود و ایران می‌تواند در این بین نقش آفرینی بیشتر داشته  تا این فرصت بی بدلیل از دست ما نرود،  اما اکنون به دلیل آنکه زمینه‌های لازم فراهم نشده ممکن است  آنرا از دست بدهیم. امروزه  قطار‌های تجاری از کشور‌های  آسیا میانه با عبور از دریای خزر به ترکیه و اروپا  می‌روند و اگر مسئولان حمل و نقلی  کشور برای به دست آوردن این مسیر  اقدام کنند فرصت‌های خوبی در برای کشورمان خواهد بود.

تشکری هاشمی  با بیان اینکه در سفر چین از یک شرکت تولید کننده خودرو‌های خودران بازدید به عمل آمد گفت: این خودرو‌ها بدون راننده و نیروی انسانی به جا به جایی مسافر و بار  پرداخته  و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و بستر سیستم هوشمند شهری کار خود را انجام می‌دهند؛ و این آینده محتمل برای کشور ما خواهد بود و باید از همین حالا بستر‌های لازم فراهم شود.

وی ضمن اشاره به بازدید از مرکز کنترل ترافیک پکن اظهار کرد: مرکز کنترل ترافیک پکن دارای ۲۹۰ هزار دوربین است  و این به معنای آن است که یکپارچگی  داده‌های حمل نقل عموی، شهری از جمله اتوبوس مترو تاکسی و دوچرخه در این مرکز تحلیل و برای اداره ترافیک شهر استفاده می‌شوند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه همچنین از مرکز فرمان گوانجو نیز بازدید به عمل آمد گفت: شهر گوانجو بیش از ۱۱ میلیون نفر  جمعیت دارد که با ۶۲۲ کیلومتر شبکه  مترو توانسته  ۶۸ درصد از سفر‌های شهری  را به خود اختصاص دهد  این موضوع می‌تواند  الگوی خوبی برای تهران ایجاد کند تا  با اتصال قطار‌های شهری و حومه  مدیریت خوبی در سفر‌ها داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سفر چین از  شرکت crcc بازدید شد گفت:  این شرکت اتوبوس برقی تولید می‌کند که با یکبار شارژ می‌توانند مسیر ۴۰۰ کیلومتری را طی کند.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های برقی علاوه بر پاک بودن دوام بسیار بالایی نیز دارند گفت: اتوبوس‌های برقی در گذشته ۳ برابر اتوبوس‌های دیزلی قیمت داشتند، اما اکنون قیمت آن‌ها  ۱.۲ دهم برابر قیمت اتوبوس‌هایی است که در داخل  تولید می‌شود اتوبوس دیزلی ۸ میلیارد تومان و  اتوبوس برقی ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارند.

وی با بیان اینکه در سفر خود از  شرکت خودروسازی GAG نیز  بازدید به عمل آمد گفت:  این شرکت خودرو‌هایی با باتری  معادل عمر خود خودرو تولید می‌کند  که قیمت آن‌ها معادل خودرو‌های داخلی ایران است با این تفاوت که این خودرو‌ها سالم، پاک، ایمن و جدید هستند، اما ما باید  با برخی محصولات داخلی نصف وقت خود را  در مکانیکی‌ها بگذرانیم. ایمنی پایین و آلایندگی آن جای خود دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: از مهمترین دستاورد‌های این سفر تکمیل قرارداد واگن‌های مترو بود که با اقدامات صورت  گرفته ۶۳۰ واگن به ۷۹۱ دستگاه رسید و بجز ۸ رام قطار CBU  مابقی آن‌ها در ایران تولید می‌شوند و  ۱۰ رام شامل ۷۰ واگن نیز  بصورت CKD وارد  و مابقی در داخل تولید میشوند (PLB) و سهم داخلی سازی آن   ۵۵ درصد واگن‌ها با توان و مهندسی داخلی تولید خواهند شد.

وی ادامه داد: از قرارداد‌های این سفر ساخت بوژی‌های مترویی در ایران است که ۸۴۰ بوژی از این قرارداد در ایران تولید خواهد شد.

تشکری هاشمی با اشاره به زمان تحویل واگن‌ها گفت: قرار بر این شد که به جای ۲۳ ماه اولین سری این واگن‌ها در مدت ۱۲ ماه به ایران تحویل داده شوند و کل واگن‌ها در طی مدت۴ سال در ایران ساخته شود همچنین مقرر شد در بحث انتقال فناوری بوژی‌ها نیز که از قسمت‌های اصلی قطار محسوب می‌شوند در داخل کشور  تولید شود تا در آینده نزدیک به عنوان یک بوژی ساز شناخته شویم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: همچنین از مراحل  ساخت قطار‌های سریع‌السیر نیز بازدید به عمل آمد و با توجه به اینکه در دولت پیگیری‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد شرکت واگن سازی می‌تواند عنوان یک تولید کننده در این حوزه ایفای نقش کند.

وی گفت: در شهر ژوژو از شرکت تولید کننده تراموا نیز بازدید به عمل آمد و این بازدید منجر به این شد که بیش از پیش  روی موضوع تراموا فکر کنیم و با ابعاد و دقت نظر بیشتری این موضوع را بررسی کنیم. تا خدای ناکرده دچار اشتباه در تصمیم گیری نشویم.

شکری هاشمی ضمن اشاره به بازدید از بزرگترین پل معلق دنیا گفت: این پروژه ۳۲ کیلومتر طول دارد که شش و نیم کیلومتر آن از زیر دریا عبور می‌کند این پل در کمتر از ۴ سال به اتمام می‌رسد و ارتفاع دکلش از سطح پل ۲۷۰ متر است و خود پل نیز از سطح دریا ۹۰ متر ارتفاع دارد  این موارد را اعلام کردم تا  بگویم اگر بخواهیم کاری با کیفیت انجام دهیم نباید ترس  داشته باشیم؛ و باید زمان را بدرستی در پروژه‌ها مدیریت کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت:از شرکت سازنده و پروژه ساختمان‌های پیش ساخته نیز بازدیدی به عمل آمد و  با توجه به قولی که دولت برای ساخت یک میلیون مسکن داشته است می‌توان از این الگو‌های پیش ساخته استفاده کرد.

وی گفت: شهردار تهران از شرکت تولید کننده دستگاه تی بی ام بازدید داشت که با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی جدیدی در تهران انجام می‌شود طبیعتاً این بازدید می‌تواند به این کمک کند که مسیر برنامه‌های خود را با توسعه فناوری‌ها بیشتر بررسی کنیم.

تشکری هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تحولات زیست محیطی گفت: به خاطر دارم ۱۱ سال پیش شهر پکن دارای آلودگی هوای بسیاری بود، اما امروز می‌توان گفت که هوای پکن و بسیاری دیگر از شهر‌های چین که در گذشته با آلودگی هوا مواجه بودند به طور کامل برطرف شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: چین برای حل مشکل آلودگی هوا کار‌های بسیار شگفت انگیزی انجام نداد بلکه همانطور که آقای چمران گفتند ما باید خودمان این مشکلات را حل کنیم چین در اولین قدم  موتورسیکلت‌های بنزینی را جمع آوری و موتور‌های برقی را جایگزین آن‌ها کرد.

وی با تاکید بر اینکه قیمت خودرو و موتورسیکلت‌های برقی تفاوت چندانی با قیمت خودرو و موتور‌های بنزینی ندارد گفت: به یک تصمیم انقلابی نیاز داریم تا موتور سیکلت‌های بنزینی که ۸ برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند را از سطح شهر جمع آوری کنیم.

وی ادامه داد: برای حل مشکل آلودگی هوا خودرو‌های بنزینی نمی‌توانستند در هر خیابانی از شهر‌های چین عبور کنند و در تمامی بخش‌های شهر‌ها شارژ خودرو و موتور‌های برقی به وفور دیده می‌شدند.

تشکری هاشمی با اشاره به توسعه شبکه دوچرخه سواری اشتراکی گفت:  در گذشته از دوچرخه در سفر‌های خود استفاده می‌کردیم و آن‌ها جز لاینفک زندگی بودند، اما متاسفانه اکنون این دوچرخه‌ها  دیده نمی‌شوند و آتش به سرمایه یک شرکت خصوصی زدیم و بیدود را تبدیل به دود کرده و به آسمان فرستادیم  و در حالی که در چین دوچرخه‌ها در سراسر نقاط شهر دیده می‌شدند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت:  یکی دیگر از اقداماتی که چین برای حل مشکلات آلودگی هوا انجام داد خروج کارخانه‌های آلاینده از شهر‌ها بوده است.

تشکری هاشمی گفت: در تمام نقاط شهر‌های چین اتوبوس‌های برقی به وفور دیده می‌شدند و کمتر اتوبوس‌های دیزلی وجود داشتن در شهر شیامین یک مسیر دو طبقه برای اتوبوس‌های برقی ساخته  شده بود تا مشکل حمل و نقل این کلان شهر پرجمعیت برطرف شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گغت: امیدواریم با استفاده از سیاست‌های تشویقی، سیاست‌های بازدارنده و با تصمیم‌های انقلابی بتوانیم  آلودگی هوا که مشکلات بسیاری را به وجود آورده است را حل کنیم.

نه ایران چین است و نه تهران پکن

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به گزارش سفر چین که از سوی رئیس کمیسیون عمران و‌حمل و‌نقل شورای شهر تهران قرائت شد، گفت: از گزارش آقای هاشمی تشکری تشکر می‌کنم. در ادامه گزارش ایشان یک نکته را بیان می‌کنم. درست است گزارش بسیار خوبی بود و نشانگر پیشرفت و توسعه کشور بزرگ چین بود؛ ولی ما تفاوت‌های عمده‌ای با کشور چین داریم؛ یعنی نه کشور ما با کشور چین و نه تهران با پکن از جهات مختلف قابل مقایسه است.

وی ادامه داد: پنج راهکاری که آقای تشکری برای حل معضل آلودگی هوا در پکن و برخی از شهر‌های چین گفتند فقط یکی از آن‌ها یعنی دوچرخه سواری صفر تا صدش دست مدیریت شهری است و باید فرهنگ‌سازی کنیم مکان‌هایی که امکان استفاده از دوچرخه فراهم است را توسعه دهیم و تشویق کنیم که مردم از دوچرخه استفاده کند؛ اما در مورد بقیه راهکار‌ها از جمله جایگزین کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های بنزینی با خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی و دیگر مواردی که گفتند نقش تعیین کننده نداریم و مطالبه گریم؛ یعنی می‌توانیم مطالبه کنیم و حرف و خواسته مردم را مطرح سازیم، ولی تصمیم گیری‌اش در اختیار دولت است.

امانی گفت: در چین دولت است که شهر‌ها را اداره می‌کند و بودجه، صنعت حمل و نقل و تصمیم‌گیری‌اش دست دولت است؛ اما در اینجا یک شورای شهر و مدیریت شهری داریم بدون اختیاراتی که حتی در قانون مصوب همین شورا و مدیریت شهری که قبلا برای آن تصویب شده است! کم کم هم این اختیارات از او گرفته شده است. این مقایسه افراد را به اشتباه نیندازد که فکر کنند عین کاری که در چین رخ داده توسط ما و شهرداری می‌تواند رخ دهد؛ تا دولت پای این کار نیاید و این عزم و اراده در دولت و مجلس و قوای بالا سر ما نباشد مشابه چیزی که در شهر‌های چین رخ داده در تهران و کلان شهرهای‌مان را نمی‌توانیم رقم بزنیم و این نیاز به عزم ملی دارد و بار‌ها در این صحن در موردش بحث شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *