صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قانون مدیریت پسماند‌ها + الحاقات و اصلاحات

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲:۵۹
کد خبر: ۴۷۴۲۸۵۰
دسته بندی‌: مجله حقوقی ، عمومی
قانون مدیریت پسماندها، در راستای تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی در زمینه حفظ محیط زیست، تنظیم و تصویب شده است.

خبرگزاری میزان - قانون مدیریت پسماندها، مشتمل بر ۲۳ ماده و ۹ تبصره است و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۳ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۹ خرداد ۱۳۸۳ به تایید شورای نگهبان رسیده است. 

نظارت و مسئولیت حسن اجرای این قانون که در رابطه با مدیریت انواع پسماندهای: عادی، پزشکی، ویژه، کشاورزی و صنعتی است بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

‌قانون مدیریت پسماند‌ها

‌ماده ۱ - جهت تحقق اصل پنجاهم (۵۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار پسماند‌ها و مدیریت بهینه آنها، کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و مؤسسات و نهاد‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر نام می‌باشد و کلیه شرکت‌ها و مؤسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند مقررات و سیاست‌های مقرر در این قانون را رعایت نمایند.

‌ماده ۲ - عبارات و اصطلاحاتی که در این قانون به کار رفته است دارای معانی زیر می‌باشد:

‌الف - سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.

ب - پسماند: به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته می‌شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولیدکننده زائد تلقی می‌شود. پسماند‌ها به پنج گروه تقسیم می‌شوند:

۱ - پسماند‌های عادی:
‌به کلیه پسماند‌هایی گفته می‌شود که به صورت معمول از فعالیت‌های روزمره انسان‌ها در شهرها، روستا‌ها و خارج از آن‌ها تولید می‌شود از قبیل زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی.

۲ - پسماند‌های پزشکی (بیمارستانی)
‌به کلیه پسماند‌های عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستانها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه گفته می‌شود. سایر پسماند‌های خطرناک بیمارستانی از شمول این تعریف خارج است.

۳ - پسماند‌های ویژه:
‌به کلیه پسماند‌هایی گفته می‌شود که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد و آن دسته از پسماند‌های پزشکی و نیز بخشی از پسماند‌های عادی، صنعتی، کشاورزی که نیاز به مدیریت خاص دارند جزء پسماند‌های ویژه محسوب می‌شوند.

۴ - پسماند‌های کشاورزی:
‌به پسماند‌های ناشی از فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی گفته می‌شود از قبیل فضولات، لاشه حیوانات (دام، طیور و آبزیان) محصولات کشاورزی فاسد یا غیر قابل مصرف.

۵ - پسماند‌های صنعتی:
‌به کلیه پسماند‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی و معدنی و پسماند‌های پالایشگاهی صنایع گاز، نفت و پتروشیمی و نیروگاهی و امثال آن گفته می‌شود از قبیل براده ها، سرریز‌ها و لجن‌های صنعتی.

ج - مدیریت اجرایی پسماند: شخصیت حقیقی یا حقوقی است که مسؤول برنامه ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به تولید، جمع آوری، ذخیره سازی، جداسازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماند‌ها و همچنین آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه می‌باشد.

۱ - دفع: کلیه روش‌های از بین بردن یا کاهش خطرات ناشی از پسماند‌ها از قبیل بازیافت، دفن بهداشتی، زباله سوزی.

۲ - پردازش: کلیه فرایند‌های مکانیکی، شیمیایی، بیولوژیکی که منجر به تسهیل در عملیات دفع گردد.

‌د - منظور از آلودگی همان تعریف مقرر در ماده (۹) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست - مصوب ۲۸ / ۳ / ۱۳۵۳ - است.

‌تبصره ۱ - پسماند‌های پزشکی و نیز بخشی از پسماند‌های عادی، صنعتی و کشاورزی که نیاز به مدیریت خاص دارند، جزو پسماند‌های ویژه محسوب می‌شوند.

‌تبصره ۲ - فهرست پسماند‌های ویژه از طرف سازمان، با همکاری دستگاه‌های ذی ربط تعیین و به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست خواهد رسید.

‌تبصره ۳ - پسماند‌های ویژه پرتوزا تابع قوانین و مقررات مربوط به خود می‌باشند.

‌تبصره ۴ - لجن‌های حاصل از تصفیه فاضلاب‌های شهری و تخلیه چاه‌های جذبی فاضلاب خانگی در صورتی که خشک یا کم رطوبت باشند، در دسته پسماند‌های عادی قرار خواهند گرفت.

‌ماده ۳ - مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌ها حسب مورد، استاندارد کیفیت و بهداشت محصولات و مواد بازیافتی و استفاده‌های مجاز آن‌ها را تهیه نماید.

‌ماده ۴ - دستگاه‌های اجرایی ذی ربط موظفند جهت بازیافت و دفع پسماند‌ها تدابیر لازم را به ترتیبی که در آیین نامه‌های اجرایی این قانون مشخص خواهد شد، اتخاذ‌نمایند. آیین نامه اجرایی مذکور می‌بایستی دربرگیرنده موارد زیر نیز باشد:

۱ - مقررات تنظیم شده موجب گردد تا تولید و مصرف، پسماند کمتری ایجاد نماید.

۲ - تسهیلات لازم برای تولید و مصرف کالا‌هایی که بازیافت آن‌ها سهل‌تر است، فراهم شود و تولید و واردات محصولاتی که دفع و بازیافت پسماند آن‌ها مشکل‌تر است، محدود شود.

۳ - تدابیری اتخاذ شود که استفاده از مواد اولیه بازیافتی در تولید گسترش یابد.

۴ - مسؤولیت تأمین و پرداخت بخشی از هزینه‌های بازیافت بر عهده تولیدکنندگان محصولات قرار گیرد.

‌ماده ۵ - مدیریت‌های اجرایی پسماند‌ها موظفند بر اساس معیار‌ها و ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ترتیبی اتخاذ نمایند تا سلامت، بهداشت و ایمنی عوامل اجرایی تحت نظارت آن‌ها تأمین و تضمین شود.

‌ماده ۶ - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌هایی که نقش اطلاع رسانی دارند و همچنین دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی موظفند جهت اطلاع رسانی و آموزش، جداسازی صحیح، جمع آوری و بازیافت پسماند‌ها اقدام و با سازمان‌ها و مسؤولین مربوط همکاری نمایند.

تبصره (اصلاحی ۰۸ˏ۰۴ˏ۱۳۹۰) - وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معـدن و تجارت، کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور کاهش پسماند‌های کشاورزی، موظفند نسبت به اطلاع رسانی و آموزش روستائیان و تولیدکنندگان اقدام لازم را به عمل آورند.

‌ماده ۷ - مدیریت اجرایی کلیه پسماند‌ها غیر از صنعتی و ویژه در شهر‌ها و روستا‌ها و حریم آن‌ها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها می‌باشد. مدیریت اجرایی پسماند‌های صنعتی و ویژه به عهده تولیدکننده خواهد بود. در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداریها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود.

‌تبصره - مدیریت‌های اجرایی می‌توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماند‌ها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار نمایند.

‌ماده ۸ - مدیریت اجرایی می‌تواند هزینه‌های مدیریت پسماند را از تولیدکننده پسماند با تعرفه‌ای که طبق دستورالعمل وزارت کشور توسط شورا‌های اسلامی برحسب نوع پسماند تعیین می‌شود، دریافت نموده و فقط صرف هزینه‌های مدیریت پسماند نماید.

‌ماده ۹ - وزارت کشور با هماهنگی سازمان موظف است برنامه ریزی و تدابیر لازم برای جداسازی پسماند‌های عادی را به عمل آورده و برنامه زمان بندی آن را تدوین نماید. مدیریت‌های اجرایی مندرج در ماده (۷) این قانون موظفند در چارچوب برنامه فوق و در مهلتی که در آیین نامه اجرایی این قانون پیش بینی می‌شود، کلیه پسماند‌های عادی را به صورت تفکیک شده جمع آوری، بازیافت یا دفن نمایند.

‌ماده ۱۰ - وزارت کشور موظف است در اجرای وظایف مندرج در این قانون ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون، نسبت به تهیه دستورالعمل تشکیلات و سامان دهی مدیریت اجرایی پسماند‌ها در شهرداریها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها اقدام نماید.

ماده ۱۱ (اصلاحی ۰۸ˏ۰۴ˏ۱۳۹۰) - سازمان موظف است با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (در مورد پسماند‌های پزشکی)، صنعت، معـدن و تجارت، نیرو و نفت (در مورد پسماند‌های صنعتی و معدنی)، جهاد کشاورزی (در مورد پسماند‌های کشاورزی) ضوابط و روش‌های مربوط به مدیریت اجرایی پسماند‌ها را تدوین و در شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب برساند. وزارتخانه‌های مذکور مسؤول نظارت بر اجرای ضوابط و روش‌های مصوب هستند.

‌ماده ۱۲ - محل‌های دفن پسماند‌ها بر اساس ضوابط زیست محیطی توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان و وزارت جهاد کشاورزی تعیین خواهد شد.

‌تبصره ۱ - شورای عالی شهرسازی و معماری موظف است در طرح‌های ناحیه‌ای جامع، مناطق مناسبی را برای دفع پسماند‌ها در نظر بگیرد.

‌تبصره ۲ - وزارت کشور موظف است اعتبارات، تسهیلات و امکانات لازم را جهت ایجاد و بهره برداری از محل‌های دفع پسماند‌ها رأساً یا توسط بخش خصوصی فراهم نماید.

‌ماده ۱۳ - مخلوط کردن پسماند‌های پزشکی با سایر پسماند‌ها و تخلیه و پخش آن‌ها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماند‌ها ممنوع است.

‌ماده ۱۴ - نقل و انتقال برون مرزی پسماند‌های ویژه تابع مقررات کنوانسیون بازل و با نظارت مرجع ملی کنوانسیون خواهد بود. نقل و انتقال درون مرزی پسماند‌های ویژه تابع آیین نامه اجرایی مصوب هیأت وزیران خواهد بود.

‌ماده ۱۵ - تولیدکنندگان آن دسته از پسماند‌هایی که دارای یکی از ویژگی‌های پسماند‌های ویژه نیز می‌باشند، موظفند با بهینه سازی فرآیند و بازیابی، پسماند‌های خود را به حداقل برسانند و در مواردی که حدود مجاز در آیین نامه اجرایی این قانون پیش بینی شده است، در حد مجاز نگهدارند.

ماده ۱۶ (اصلاحی ۰۸ˏ۱۱ˏ۱۳۹۹) - نگهداری، مخلوط کردن، جمع آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه پسماند‌ها در محیط بر طبق مقررات این قانون و آیین نامه اجرایی آن خواهد بود. در غیر این صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول برای پسماند‌های عادی از هفت میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۷) ریال تا سیصد میلیون (۰۰۰ / ۰۰۰ / ۳۰۰) ریال و برای سایر پسماند‌ها از بیست و هشت میلیون (۰۰۰ / ۰۰۰ / ۲۸) ریال تا سیصد میلیون (۰۰۰ / ۰۰۰ / ۳۰۰) ریال و در صورت تکرار، هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می‌شوند.
‌متخلفین از حکم ماده (۱۳) به جزای نقدی از بیست و هشت میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ / ۲۸) ریال تا سیصد میلیون (۰۰۰ / ۰۰۰ / ۳۰۰) ریال و در صورت تکرار به دو برابر حداکثر مجازات و در صورت تکرار مجدد هر بار به دو برابر مجازات بار قبل محکوم می‌شوند.

‌ماده ۱۷ - متخلفین از حکم ماده (۱۴) این قانون موظفند پسماند‌های مشمول کنوانسیون بازل را به کشور مبدأ اعاده و یا در صورت امکان معدوم کردن در داخل تحت نظارت و طبق نظر سازمان (مرجع ملی کنوانسیون مذکور در ایران) با هزینه خود به نحو مناسب دفع نمایند. در غیر این صورت به مجازات‌های مقرر در ماده (۱۶) محکوم خواهند شد.

‌ماده ۱۸ - در شرایطی که آلودگی، خطر فوری برای محیط و انسان دارد، با اخطار سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متخلفین و عاملین آلودگی موظفند فوراً اقداماتی را که منجر به بروز آلودگی و تخریب محیط زیست می‌شود متوقف نموده و بلافاصله مبادرت به رفع آلودگی و پاکسازی محیط نمایند. در صورت استنکاف، مرجع قضایی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و متخلفین و عاملین را علاوه بر پرداخت جریمه تعیین شده ملزم به رفع آلودگی و پاکسازی خواهد نمود.

‌ماده ۱۹ - در تمام جرایم ارتکابی مذکور، مرجع قضایی مرتکبین را علاوه بر پرداخت جریمه به نفع صندوق دولت، به پرداخت خسارت به اشخاص و یا جبران خسارت وارده بنا به درخواست دستگاه مسؤول محکوم خواهد نمود.

‌ماده ۲۰ - خودرو‌های تخلیه کننده پسماند در اماکن غیرمجاز، علاوه بر مجازات‌های مذکور، به یک تا ده هفته توقیف محکوم خواهند شد.

‌تبصره - در صورتی که محل تخلیه، معابر عمومی، شهری و بین شهری باشد، به حداکثر میزان توقیف محکوم می‌شوند.

‌ماده ۲۱ - درآمد حاصل از جرایم این قانون به حساب خزانه داری کل کشور واریز و همه ساله معادل وجوه واریزی از محل اعتبارات ردیف خاصی که در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی می‌شود، در اختیار دستگاه‌هایی که در آئین نامه اجرایی این قانون تعیین خواهند شد، قرار خواهد گرفت تا صرف آموزش، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و رفع آلودگی ناشی از پسماندها، حفاظت از محیط زیست و تأمین امکانات لازم در جهت اجرای این قانون گردد.

‌ماده ۲۲ - آئین نامه اجرایی این قانون توسط سازمان با همکاری وزارت کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی ربط حداکثر ظرف مدت شش ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

‌ماده ۲۳ - نظارت و مسؤولیت حسن اجرای این قانون بر عهده سازمان می‌باشد.

‌قانون فوق مشتمل بر بیست و سه ماده و نه تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۹ / ۳ / ۱۳۸۳ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.


‌قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب

قانون اساسی +متن کامل قوانین و اصول

قانون مجازات اسلامی + متن کامل قوانین

آیین دادرسی کیفری + متن قانون

قانون مدنی + متن و اصلاحات


انتهای پیام/


برچسب ها: قوانین و مقررات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *