١١٠٠ پروژه راه روستایی در انتظار ابلاغ قانون تامین قیر بودجه سال جاری
خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، فیروز قیاسی مدیر کل نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اعلام این که ۱۱۰۰ پروژه راه روستایی در انتظار ابلاغ قانون تامین قیر بودجه سال جاری برای آغاز عملیات اجرایی است، گفت: طول شبکه راههای روستایی و فرعی برابر ۱۳۰۰ کیلومتر است که در طول ۲۴۶ هزار کیلومتر از این شبکه راهها حدود ۱۶۰ هزار دستگاه پل و آبرو وجود دارد و اگر ابنیه فنی را هم اضافه کنیم، طول آن حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر است، بنابراین توجه به امر نگهداری از این حجم از سرمایه ملی بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.
مدیر کل نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، افزود: برای بهسازی و نگهداری حدود ۴۰ درصد از راههای فرعی و روستایی بر اساس سامانه، نیاز به ۱۲۰ همت اعتبار است تا در حد سطح سرویس متعارف نگهداری شوند.
قیاسی مخاطرات را یکی از مشکلات راههای فرعی و روستایی برشمرد و گفت: از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ حدود ۸۴ مخاطره داشتیم که بیشتر آن در قالب سیل بوده است که خسارات زیادی به راههای کشور وارد کرد و حدود ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان فقط خسارت سیل بوده است که تقریبا ۷۰ درصد این خسارتها مربوط به راههای فرعی و روستایی بوده است.
وی حمل مواد معدنی را از دیگر مخاطرات این حوزه اعلام کرد و گفت: از میزان ۵۰۰ میلیون تن بار جابجا شده در کشور ۱۰ درصد مربوط به معادن است که دارای بارنامه بوده و این در حالی است که پیشبینی میشود حدود ۳۰۰ میلیون تن بار معادن در سطح شبکه راهها جابجا شود.
قیاسی افزود: به طور متوسط کامیونهای حمل بار ۵ تن اضافه تناژ دارند و با افزایش کرایه حمل، میزان اضافه تناژ نیز بیشتر میشود.
وی ادامه داد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد راههای فرعی و روستایی کشور متاثر از معادن هستند و تردد این حجم از بار معادن با اضافه تناژ مهمترین عامل خرابی این راهها هستند و لازم است قانون معادن به صورت ویژه پیگیری و اجرا شود و بخش معدن که از راه استفاده میکند عوارض آن را پرداخت کند.
وی با اشاره به موضوع کیفیت قیر و مصالح و هزینه بالای آن گفت: اولین اقدامی که در زمینه نگهداری راهها باید انجام شود، تغییر رویکرد به سمت نگهداری پیشگیرانه و استفاده از آسفالت سرد و لایه نازک است که طرح اجرای ۵۰۰۰ کیلومتر چیپ سیل و اسلاری با هدف نگهداری راههای روستایی در حال انجام است.
قیاسی همچنین بر اهمیت کنترل کیفیت این نوع از آسفالتها تاکید کرد و افزود: با نظارت و کنترلهایی که در این خصوص انجام میشود، قطعا کیفیت این نوع آسفالتها افزایش مییابد.
وی در ادامه نظارت بر کیفیت تولید قیر را مهم دانست و بیان کرد: قیر به عنوان مهمترین و گرانترین مصالح آسفالت نقش مهمی در کیفیت و عمر آسفالت دارد و لازم است که در خصوص سلامت قیر اقدامات لازم انجام شود.
انتهای پیام/