صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جنایت خاموش در کرانه باختری؛ شهرک‌نشینان در پی رقم زدن روز نکبتی دیگر

۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲:۲۸
کد خبر: ۴۷۴۲۶۴۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
حمله مرگ‌بار رژیم صهیونیستی به غزه سبب تشدید جنایت شهرک‌نشینان صهیونیست در مناطق مختلف کرانه شده است.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی طی یک ماه گذشته غزه را زیر آتش مرگ‌بار و مداوم خود قرار داده و جنایت‌های جنگی متعددی را علیه این منطقه مرتکب شده است؛ شمار شهدای غزه به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

غزه در حالی تلاش می‌کند صدای خود را به گوش مجامع بین‌المللی برساند که گویا اشتیاقی برای شنیدن دادخواهی فلسطینی‌ها وجود ندارد.

همزمان شهرک‌نشینان صهیونیست که از چندی پیش به بازوی جنایت‌گری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تبدیل شدند، از این فرصت استفاده کرده و مناطق مختلف در کرانه باختری را مورد یورش قرار می‌دهند.

براساس آمارها، خشونت در کرانه باختری اشغالی از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسیده است.

افزایش حملات شهرک‌نشینان صهیونیست به کرانه باختری

از زمان آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حملات شهرک‌نشینان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری تشدید شده است؛ شهرک‌نشینان مسلح با حمله به شهر‌ها و روستا‌های مختلف فلسطینی، باغ‌های کشاورزی را نابود می‌کنند، فلسطینی‌ها را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند، خانه‌ها را غارت و دام‌های فلسطینی‌ها را تصاحب می‌کنند، تجهیزات و ادوات کشاورزی آن‌ها را تخریب می‌کنند؛ آن‌ها همه دارایی‌های با ارزش فلسطینی‌ها را به غارت می‌برند.

بیشتر خشونت‌ها در این قلمرو متوجه گله‌داران و جوامع بادیه‌نشین شده است.

تماس فلسطینی‌های آسیب و زیان‌دیده با پلیس هم حاصلی ندارد، زیرا پلیس قربانیان را دروغ‌گو خوانده و به شکایت‌های آن‌ها توجهی نمی‌کند.

براساس داده‌های سازمان ملل در ماه سپتامبر، در چهار جامعه از پنج جامعه‌ای که ساکنان آن شکایت‌هایی را از خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست در ادارات پلیس ثبت کرده بودند، تنها ۶ درصد از پیگیری خبر داشتند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وزارتخانه تحت امر او، طی روز‌های اخیر ۱۰ هزار قبضه تفنگ برای تسلیح شهرک‌نشینان خریداری و میان آن‌ها توزیع کرده است.

اکنون خانواده‌های فلسطینی که قبلا تحت تاثیر آوارگی اجباری قرار داشتند، دوره دیگری از سلب مالکیت اجباری را تجربه می‌کنند؛ این روند که در پی روی کار آمدن کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو و حضور افرادی مانند بزالل اسموتریچ و ایتامار بن گویر تقویت شده بود، در هفته‌های اخیر به شکل قابل توجهی تشدید شد.

فقط طی سه هفته نخست حمله رژیم صهیونیستی به غزه، دست‌کم ۱۱۵ فلسطینی به دست شهرک‌نشینان صهیونیست به شهادت رسیدند؛ ۳۳ نفر از این شهدا کودک هستند.

در عین حال، سازمان ملل اعلام کرد که تاکنون بیش از هزار نفر از ساکنان کرانه باختری به‌صورت اجباری آواره شدند؛ ضمن اینکه حملات شهرک‌نشینان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری تاکنون ۲ هزار مجروح برجای گذاشته است.

براساس گزارش گروه حقوق بشری «بتسلم»، در سه هفته گذشته ۸۵۸ فلسطینی از ۳۲ جامعه مختلف و در مجموع ۱۳ جامعه کامل به اجبار آواره شده‌اند؛ اعداد هر روز بیشتر می‌شود.

منطقه C کرانه باختری تحت فشار شهرک‌نشینان صهیونیست

وضعیت در کرانه باختری از زمانی بدتر شد که اسموتریچ مسئول امور غیرنظامی منطقه C در کرانه باختری شد؛ جایی که رژیم صهیونیستی کننترل کاملی بر غیرنظامیان دارد.

منطقه C بزرگ‌ترین بخش کرانه باختری اشغالی است که حدود ۶۰ درصد از خاک فلسطین را شامل می‌شود؛ بیش از ۴۰۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست به‌صورت غیرقانونی در این منطقه زندگی می‌کنند.

اگرچه بنا بود کنترل بخشی از این منطقه در سال ۱۹۹۹ به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شود، اما این واگذاری براساس توافق اسلو محقق نشد و مسائل امنیتی، برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز در آن به رژیم صهیونیستی سپرده شد.

به همین دلیل، تعداد روزافزونی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری، ایجاد شدند؛ این شهرک‌ها در زمین‌هایی ساخته شده‌اند که هنوز دارای مالکیت فلسطینی هستند.

ساخت این شهرک‌های صهیونیست‌نشین یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌نتیجه ماندن هرگونه روند مذاکره برای حل‌وفصل منازعه فلسطین است.

بن گویر و اسموتریچ و چند عنصر افراطی دیگر کابینه نتانیاهو از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی تشدید تنش‌های بیشتر با فلسطینی‌ها را در منطقه C کرانه باختری و دیگر بخش‌های این منطقه در دستور کار قرار داده اند.

در حالی که بن گویر به شکل آزادانه در حال توزیع سلاح در میان شهرک‌نشینان صهیونیست است، لفاظی و حملات‌ها علیه فلسطینی‌ها در هفته‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

در عین حال، شهرک‌نشینان صهیونیست اعلامیه‌های تهدیدآمیزی را توزیع می‌کنند؛ عروسک‌های خونین در مدارس می‌گذارند؛ و به فلسطینی‌ها هشدار می‌دهند «یا خانه‌های خود را ترک کنید یا کشته شوید».

شهرک‌نشینان صهیونیست به‌دنبال رقم زدن نکبتی دیگر

رویارویی و درگیری میان فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری یک موضوع دیرینه است، اما خشونت‌های شهرک‌نشینان صهیونیست در سه هفته گذشته به شکل قابل‌توجهی تشدید شده است.

براساس اعلام سازمان ملل، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، تعداد حملات شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری به‌طور متوسط ۲ برابر شده و به هفت حادثه در روز رسیده است.

شهرک‌نشینان صهیونیست همان‌طور که در تهدید‌های خود علیه فلسطینی‌ها می‌گویند به دنبال رقم زدن روز نکبت دیگری هستند.

۱۴ مه در تاریخ فلسطین روز نکبت نامیده شده است، زیرا رژیم صهیونیستی در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ آوارگی اجباری ۷۵۰ هزار فلسطینی را رقم زد.

پر رنگ شدن خطر الحاق

مصافر یاتا مجموعه‌ای از روستا‌های کوچک در منطقه C کرانه باختری که ۶۰ درصد مساحت کم جمعیت آن را تشکیل می‌دهد، اکنون تحت کنترل کامل رژیم صهیونیستی و در معرض خطر الحاق قرار دارد.

شهرک‌نشینان صهیونیستی طی سال‌های اخیر تحت حمایت پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی تصاحب زمین‌های فلسطینی را تشدید کرده‌اند.

دیوان عالی رژیم صهیونیستی ماه گذشته پس از سال‌ها نبرد حقوقی طی یک پرونده به نفع ارتش این رژیم رای داده و ۳ هزار هکتار از اراضی این منطقه را به ارتش رژیم صهیونیستی واگذار کرد؛ این تصمیم که در تضاد با قوانین بین‌المللی قرار دارد، از بزرگ‌ترین تصمیم‌های منجر به اشغال، از زمان آغاز اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین است.

از آن صدور حکم مذکور، تخریب خانه‌ها، جاده‌ها و زیرساخت‌های فلسطینی به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

ضمن اینکه پست‌های بازرسی جدید برخی از روستا‌ها را کاملا منزوی و در محاصره قرار داده است؛ فلسطینی‌ها گاهی ساعت‌ها از سوی سربازان صهیونیست بازداشت و بازجویی می‌شوند و ده‌ها خودروی بدون مجوز توقیف شده‌اند و ساکنان مجبور هستند به جای خودرو از الاغ استفاده کنند.

به صدا درآمدن زنگ‌های هشدار

کارشناسان امنیتی می‌گویند که مهار خشونت‌های شهرک‌نشینان صهیونیست در پی دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه سخت‌تر شده است.

یک کارشناس سابق سرویس امنیت داخلی شین بت رژیم صهیونیستی در این باره گفت: خطر بزرگی از سوی فعالان راست افراطی در کرانه باختری وجود دارد؛ آن‌ها از سوی کابینه حمایت می‌شوند.

رژیم صهیونیستی با وجود انتقادهای گسترده جهانی، تاکنون اقدامی برای متوقف کردن روند خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری انجام نداده است؛ ارتش این رژیم همزمان دست به اجرای کارزار بازداشت زده و صد‌ها فلسطینی را دستگیر کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *