صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سیل نیازها و امدادرسانی قطره‌چکانی؛ غزه در میانه مرگ و زندگی

۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶:۳۹
کد خبر: ۴۷۴۲۱۱۹
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
بحران بشردوستانه در غزه در حالی با سرعت در مسیر تبدیل شدن به فاجعه پیش می‌رود که امدادرسانی به این منطقه تحت جنایت جنگی همخوانی با حجم نیاز‌ها ندارد.

خبرگزاری میزان – به موازات وخیم شدن اوضاع بشردوستانه در غزه، امدادرسانی در این منطقه زیر آتش رژیم صهیونیستی به‌شدت دشوار شده است؛ در عین حال، کشورهای غربی به‌عنوان همپیمانان رژیم صهیونیستی در مسیر برقراری آتش‌بس مانع‌تراشی می‌کنند.

براساس آخرین آمار‌ها از زمان آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، ۸ هزار و ۵۲۵ فلسطینی به شهادت رسیدند که ۳ هزار و ۵۴۲ نفر آنان کودک و ۲ هزار و ۱۸۷ نفر آن‌ها زن بودند.

«کاترین راسل»، مدیر اجرایی یونیسف به تازگی با اشاره به سهم بالای کودکان از جمعیت قربانیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این آمار و ارقام لرزه به تن می‌اندازند.

 

 

«فیلیپ لازارینی»، رئیس آژانس کاریابی و امدادرسانی به آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) با اشاره به اعمال مجازات دسته‌جمعی علیه مردم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که آتش‌بس فوری در غزه برای میلیون‌ها نفر به موضوع مرگ و زندگی تبدیل شده است.

در حالی که رژیم صهیونیستی از ۷ اکتیر (۱۵ مهر) دور جدید جنایت‌های خود علیه غزه که ۱۷ سال گذشته تحت محاصره بود، آغاز کرد، گذرگاه رفح برای ورود کمک‌های بشردوستانه برای نخستین بار در ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) باز شد.

«کریم اسد احمد خان»، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی پس از بازدید از گذرگاه رفح، رنج غیرنظامیان غزه را عمیق خواند و خواستار احترام رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی شد.

 

 

از ۲۴ اکتبر (۲ آبان) خواستار ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه شده و اعلام کردند که بیش از ۲۰ برابر مقدار آب، غذا، تجهیزات پزشکی و دیگر اقلامی که در حال حاضر به دست مردم می‌رسد، مورد نیاز است.

سازمان ملل و گروه‌های امدادرسان بین‌المللی هشدار می‌دهند که ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان غزه به آب سالم، غذا، سوخت و مراقبت‌های پزشکی بیشتر نیاز دارند.

هنوز ارسال ایمن و کافی کمک‌ها به غزه ممکن نشده و این امر دارای عوارض منحصربه‌فردی است؛ چراکه کشور‌های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را در دسته گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

البته همیشه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه در شرایط اضطراری از جهات امنیتی، لجستیکی و مالی پیچیده بوده است.

حملات مستمر و مرگ‌بار رژیم صهیونیستی به غزه مخاطرات جدی را برای امدادرسان‌ها ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه دسترسی به برخی از مناطق برای ارائه امداد به دلیل تخریب مسیر و جاده‌ها تقریبا ناممکن است.

رژیم صهیونیستی و حامیانش همچنین به بهانه امکان رسیدن کمک‌های بشردوستانه و امدادی به مقاومت فلسطین در مسیر امدادرسانی به غزه کارشکنی می‌کنند؛ آن‌ها نه تنها مانع ورود کافی کامیون‌های حامل کمک‌ها می‌شوند بلکه با بازرسی‌های مکرر یا اعلام ممنوعیت ورود برخی از کالا‌ها امدادرسانی را دچار اختلال می‌کنند.

 

 

یکی از کالا‌هایی که ورود آن به غزه ممنوع اعلام شده، سوخت است؛ این در حالی است که بیمارستان‌های غزه اعلام کردند که بخش مهمی از ذخایر سوخت خود را مصرف کرده‌اند و اتمام سوخت می‌تواند به معنای پایان خدمات‌رسانی به بیماران و مجروحان باشد.‌

محدود کردن کمک رسانی‌ها به مناطق جنوبی غزه نیز چالش مهم دیگری است؛ هدف رژیم صهیونیستی از اعمال این محدودیت تسهیل آوارگی اجباری فلسطینی‌ها از شمال غزه است.

در عین حال، ازدحام جمعیت در مناطق جنوبی غزه سبب می‌شود که امدادرسانی با چالش‌های جدی مواجه شود.

غزه همچنان در وضعیتی میان مرگ و زندگی دست‌وپا می‌‍زند و به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد؛ لازم است که جهان انسانیت را بر دیگر وجوه و جنبه‌های اتفاقی که در جریان است، اولویت دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *