صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نمایشگاه «عکس؛ به لطف کلمه»؛ برگزاری بزرگترین نمایشگاه عکس خاورمیانه در تهران

۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱:۴۶
کد خبر: ۴۷۴۱۴۲۴
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
موسس گروه ژی و نماینده ژی‌بُرد به عنوان سرمایه‌گذار درباره برگزاری بزرگترین نمایشگاه خاورمیانه با نام “عکس؛ به لطف کلمه” به بیان توضیحاتی پرداخت.

خبرگزاری میزان - طی سال‌های گذشته برگزاری نمایشگاه‌های عکس به دلیل رونق عالم‌گیر اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی مشابه، بیش از سال‌های گذشته مدنظر گالری‌داران و هنردوستان قرار گرفته است. این موضوع تاحدی گسترش یافته است که گویی بسیاری از هنرمندان از حوزه‌های دیگر را هم به خود جذب کرده است و در حال حاضر این طبقه از نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنری رونق خوبی را به فضای فرهنگی کشور بخشیده است. در ادامه گزارشی از نشست خبری با متولیان بزرگترین نمایشگاه عکس خاورمیانه میخوانیم. 
 
بابک قهرمانی، موسس گروه ژی و نماینده ژی‌بُرد به عنوان سرمایه‌گذار درباره برگزاری بزرگترین نمایشگاه خاورمیانه با نام “عکس؛ به لطف کلمه” و  متولیان برگزاری نمایشگاه گفت: از سال ۲۰۱۰ که اقدام به پایه‌گذاری گروه ژی کرده‌ام، تا به امروز فعالیت‌های فرهنگی متعددی در این گروه به انجام رسیده است. در این سال‌ها همواره سعی شده است تا با رویکرد جدیدی به هر بخش قابل اتکا در حوزه هنر و فرهنگ ورود کرده و بتوانیم راهی هر چند کوچک، ولی جدید را برای پیشرفت‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور فراهم سازیم.

وی افزود: از سال ۲۰۱۸ و بر اساس یک جهت‌گیری جهانی، ایده ایجاد مدیوم موسوم به Digital Signage در گروه ژی مطرح شد. با وجود فراز و نشیب‌های زیاد اقتصادی و بحران عالم‌گیر کرونا، گروه با توجه به احصای فرصت‌های بسیار در خصوص این رسانهٔ جدید، انرژی خود را با محوریت موضوع فرهنگ در گالری و موسسه فرهنگی و هنری خود مستقر در شهر تهران متمرکز کرده و در نهایت به رسانه جدید موسوم به ژی‌بُرد رسید. در حال حاضر گروه ژی با محوریت بخش فرهنگی خود در حال توسعه این مدیوم جدید در مراکز فرهنگی و خرده‌فروشی‌های سطح کشور است و در راستای نهادینه کردن فرهنگ تعامل با این رسانه اقدام به برگزاری رخداد‌های فرهنگی کرده است که این نمایشگاه نیز یکی از این رخداد‌ها است. 
 
قهرمانی در پاسخ به این سوال که این رسانه دقیقا به چه نحوی عمل میکند و تفاوت عمده آن با رسانه‌های دیگر مانند رسانه‌های محیطی یا دیجیتال چیست؟ توضیح داد: ژی بُرد در واقع نمایشگر‌های تبلیغاتی دیجیتال با کیفیتی بسیار مطلوب است که در دنیا عمدتا در راستای تبلیغ در نقاط فروش از آن‌ها استفاده می‌شود. نمایشگر‌هایی که به صورت متمرکز از یک نقطه راهبری می‌شوند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های لحظه‌ای امکان پخش محتوای تبلیغاتی را دارند. تاثیرگذاری این مدیوم نسبت به رسانه‌های مشابه در حدود ۴۰۰ درصد بالاتر است و این مهم به دلیل تاثیر‌گذاری در لحظه خرید خصوصا در خرید‌های Impulsive (بدون برنامه) است. در حال حاضر گروه ژی حدود ۸۰۰ نمایشگر را در سطح شهر تهران و البرز نصب و راه‌اندازی کرده است و همین ظرفیت فرصت بی‌بدیلی را برای برگزاری چنین نمایشگاهی ایجاد کرد تا علاوه بر ایجاد فرهنگ تعامل با این مدیوم جدید از سوی مخاطب، اهداف فرهنگی زیادی نیز محقق گردد. 
 
موسس گروه ژی و نماینده ژی‌بُرد در پاسخ به دیگری مبنی بر اینکه پس در واقع این مدیوم یک رسانه فرهنگی نیست و اساسا مقصد اصلی آن تولید پول از طریق کسب و کار تبلیغات است؟ گفت: اگر فقط کمی از فرضیه ایده‌ال گرایی فرآیند‌های فرهنگی و هنری فاصله بگیریم، خواهیم دید طی دست کم ۳۰ سال گذشته در جهان هیچ فرایندی، تاکید می‌کنم هیچ فرآیندی، بدون در نظر گرفتن ساختار‌های مالی و بازتولید سرمایه امکان به ثمر رسیدن را نداشته است. قطعا هم‌زیستی نامبارک پول و هنر در نهایت به سرمایه کمک بیشتری می‌کند،، ولی جز این راه برای توسعه فضای فرهنگی و هنری در سطح دنیا، مفری وجود نداشته و ندارد؛ لذا این رسانه جدید نیز نه به شکل اصطلاحا رابین‌هودی بلکه بر اساس یک نقشه راه حساب شده، هر دو حوزه خرده‌فروشی مصرفی و فرهنگی را به صورت یکسانی پیش برده است تا با استفاده از پتانسیل‌های مالی و فرهنگی، جایگاه یکتایی در بازار مدیوم‌های فرهنگی-تبلیغاتی برای خود دست و پا کند. 
 
وی در واکنش به سوال که پس شاید بتوان گفت این نمایشگاه در واقع علاوه بر انجام یک فرایند هنری، یک ساختار جدید کسب درآمد برای صاحبین کالا و خدمات است؟ بیان کرد: به صورت واقعی هدف از این نمایشگاه، علاوه بر موارد اشاره شده، امکان ایجاد یک مدیوم جدید در حوزه هنر است. ایجاد مدیوم جدید در نهایت به فرصت بیشتری برای عرضه آثار هنری در حوزه هنر ختم می‌شود و این عرضه به افزایش تفاضا و افزایش فروش و در نهایت به افزایش تاثیرپذیری جامعه از هنر و فرهنگ درست و استاندارد خواهد رسید. این نمایشگاه در واقع شروع تازه‌ای برای بازکردن ساختار‌های جدید مماس با نگرش‌های نوین فرهنگی است.

قهرمانی ادامه داد: این جنس فعالیت و ارائه پیشنهادات جدید، پیش از این نیز در خصوص اولین فیلم داستانی به صورت واقعیت مجازی با فیلم “مرا رها مکن” در سال ۹۵ و یا برگزاری نمایشگاه به صورت تماما مجازی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ از سوی گروه ژی به انجام رسیده است و اگرچه در نهایت به شکوفایی اقتصادی چندانی منجر نشد،، اما ساختار جدیدی را در کشور و در حوزه فرهنگی و هنری پایه‌گذاری کرد که در حال حاضر با قوت زیادی در حال توسعه و افزایش است. همواره پرداختن به حوزه‌های جدید به صورت کاملا شخصی برای پیشیگیری از نخوت ذاتی دنیا تنها راهبرد من و به تبع گروه ژی در سطح کسب و کار و اصطلاحا بیزینس بوده است که البته شما عزیزان ممکن است با توجه به سن و سال و سر پرشور و جوانی، چندان رفاقتی با این نگرش نداشته باشید.
 
 وی درباره نحوه بازدید از این نمایشگاه و اینکه اساسا با توجه به توضیحات قرار است در زمان اکران نمایشگاه، شبیه پلتفرم‌های جدید محتوای تصویری، تبلیغات ببینیم؟ گفت: اول و پیش از پاسخ این چالش به نظرم بر سر یک واژه با هم به تفاهم برسیم. اساسا ترجمه مدیوم در لاتین به صورت صد در صدی معادل رسانه نیست، ولی در حال حاضر شاید نزددیکترین ترجمه به نظر برسد. در نتیجه به نظرم از کلمه رسانه به صورت یکپارچه استفاده کنیم تا مطلب برای مخاطب گیچ‌کننده نباشد.

وی افزود: در خصوص چالشی که مطرح کردید، نحوه برگزاری در واقع چیزی میان فضا‌های متداول برگزاری گالری‌های تجسمی و ساختار نوین Digital Signage است. از ۵ آبان در محل گالری گروه ژی، نمایشگاه “عکس؛ به لطف کلمه” به صورت متداول شروع به کار خواهد کرد. از طرف دیگر در فروشگاه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد، از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ هر روز، همین نمایشگاه به صورت دیجیتال و بر نمایشگر‌های ژی‌بُرد به نمایش در خواهد آمد. در واقع این نمایشگاه سعی بر ازدیاد شمار مخاطبان نمایشگاه‌ها و آثار هنری در سطح کشور دارد که در نهایت با توضیحاتی که پیش از این عرض کردم، به بالا رفتن سبد کسب و کار فرهنگی در کشور ختم خواهد شد. 
 
قهرمانی در واکنش به این سوال که پس در نهایت مقرر است ما در زمان برگزاری نمایشگاه در نمایشگر‌هایی که فرمودید، تبلیغات ببینیم؟ گفت: تمایل شما به تغییر مسیر رسانه ستودنی است. خیر. به هیچ‌وجه. در حال حاضر و در زمان اشاره شده، تن‌ها محتوای هنری نمایشگاه به نمایش درمی‌آید و دست‌کم تا به امروز تصوری در راستای جذب تبلیغات در زمان برگزاری نمایشگاه وجود ندارد. ولی تاکید به جای شما باعث شد تا این مورد را در جلسه آینده گروه مطرح کنم و این فرصت را هم به شکلی در برگزاری نمایشگاه‌ها دخیل کنیم. 
 
 وی درباره مراکز نمایش این رخداد بیان کرد: علاوه بر گالری ژی در خیابان فلسطین تهران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرکتاب، شهروند و رفاه و همچنین پردیس سینما-گالری ملت در شهر تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای امیران در شهر کرج و در واقع استان البرز در حال حاضر ما را در این نمایشگاه همراهی خواهند کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *