صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

خطرناک‌ترین و بیشترین نوع مسمومیت مربوط به علف‌کش، مرگ موش و سم زرنیخ است/ اولین اقدامی که باید در مواجهه با فرد مسموم انجام شود چیست؟

۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰:۰۲
کد خبر: ۴۷۴۱۱۵۷
یک متخصص بیهوشی و فلوشیپ بیهوشی قلب به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها به بیان توضیحاتی درباره انواع مسمومیت‌ها و اقداماتی که باید در مواجهه با فرد مصدوم انجام شود، پرداخت.

عوض حیدر پور شهرضایی در گفت‌وگو با میزان به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها گفت: مسمومیت‌ها به ۲ گروه مسمومیت‌های غذایی و مربوط به دستگاه گوارش و مسمومیت‌های ناشی از مصرف سم، دارو و مواد شیمیایی تقسیم می‌شود. مسمومیت‌های غذایی بیشتر از تکتین‌ها و سم‌هایی ناشی می‌شود که در غذا‌های مانده، مواد غذایی باقی مانده در فضای باز و غذا‌هایی که به خوبی نگهداری نمی‌شوند، ایجاد می‌شود و در موارد بسیاری با آن مواجه هستیم و چندان هم خطرناک نیست و به سرعت با درمان دارویی و سرم تراپی بهبود پیدا می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه مسمومیت‌های ناشی از مصرف سم و مواد شیمیایی هم به ۲ دسته تقسیم می‌شود که یا به صورت اتفاقی و یا عمدا رخ می‌دهند، ادامه داد: در موارد اتفاقی ممکن است فردی دارو‌های اشتباه مصرف کند و یا بیش از حد معین دارویی را مورد استفاده قرار دهد و دچار مسمومیت شود. در موارد عمدی نیز ممکن است فردی به قصد خودکشی یا دیگر‌کشی از انواع سموم استفاده کند که از جمله این سموم‌ می‌توان به سموم علف‌کش، حشره کش و یا سمومی که سیستم عصبی را به طور خاص مورد آسیب قرار می‌دهد، اشاره کرد.

استاد مرکز آموزشی تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی افزود: سموم انواع مختلفی دارد و خطرناک‌ترین نوع آن مرگ موش، سمی که برای سم‌پاشی درختان استفاده می‌شود و سم موجود در داروی موبر که به آن زرنیخ گفته می‌شود، است و بیشترین موارد مسمویت هم به مربوط به همین سموم است.

این متخصص بیهوشی  و فلوشیپ بیهوشی قلب بیان کرد: در صورت مواجهه با فردی که دچار مسمومیت شده باید هر چه سریع‌تر باید بیمار را به اورژانس مسمومان برسانیم؛ در حال حاضر در مراکز درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی بخش مسمومیت داریم. کادر درمان هم در درجه اول معده بیمار را شست‌وشو می‌دهند تا باقی‌مانده سم از معده فرد خارج شود و با توجه به علائمی که فرد مسموم با آن‌ها مواجه است درمان‌های خاصی را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *