صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معاون اسبق حمل و نقل شهرداری تهران: سرفاصله ورود قطار‌ها به ایستگاه‌های مترو باید به دو دقیقه کاهش پیدا کند

۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲:۰۳
کد خبر: ۴۷۴۱۱۴۶
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
تقی‌زاده گفت: خبر ورود ۷۹۰ واگن به پایتخت اتفاق خوبی است که‌ای کاش زودتر انجام می‌شد.

خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، مهرداد تقی زاده، کارشناس حمل و نقل و معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران درباره سفر حمل و نقلی شهردار تهران به پکن، گفت: خبر ورود ۷۹۰ واگن به پایتخت اتفاق خوبی است که‌ای کاش زودتر انجام می‌شد؛ چراکه باتوجه به اینکه زیرساخت‌های مترو در ایران ساخته شده سرفاصله‌ها بالاست.

وی با بیان اینکه کمبود ناوگان در این حوزه باعث ازدحام در قطار‌ها می‌شود، اظهار کرد: چیزی که در این بین حلقه مفقوده است تعداد کم قطارهاست که با خرید این تعداد واگن از چین تا حدود زیادی جبران می‌شود. البته فکر می‌کنم تهران به تعداد واگن بیشتری احتیاج دارد. نیاز واگنی باید در حدی رفع بشود که سرفاصله قطار‌ها تا دو دقیقه کاهش پیدا کند، از طرفی سگنالینگ کنونی تا دو دقیقه را جواب می‌دهد بنابراین ممکن است لازمه این کار این باشد دو هزار واگن وارد بشود. به هر حال این اقدام، اقدام خوب و ارزشمندی است.

تقی‌زاده با اشاره به این نکته که هرچه ما به حمل و نقل عمومی بیشتر بپردازیم حرکت مردم تسهیل می‌شود، خاطرنشان کرد:این اقدام، عمل مثبتی است که روی کیفیت هوا اثر می‌گذارد. اگر ما در کنار این کار اقداماتی انجام بدهیم که مانع از خودرو محوری بشود، روند ورود واگن‌ها ارزشمندتر است. در بعضی شهر‌ها در کنار توسعه اتوبوس و واگن، ظرفیت معابر را افزایش می‌دهند و این باعث تعداد بیشتر خودرو و خودرو محوری می‌شود. در واقع یک اقدام خوب توسط یک اقدام بد جبران می‌شود.

معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران ادامه داد: الان هم که می‌بینید ترافیک تهران وحشتناک است به خاطر گسترش معابر است. خطوط اتوبوس و مترو توسعه پیدا کرد، اما در کنار آن بزرگراه‌هایی ساخته شد که خودرو محوری را رواج می‌دادند؛ بنابراین خیلی مهم است که شهرداری به این نکته توجه کند اگر اقداماتی بر خلاف خودرو محوری انجام ندهد ورود این واگن‌های نو نمی‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

وی با تاکید بر این مطلب که در حال حاضر تهران در بین تمام شهر‌های ایران تهران بهترین سیستم حمل و نقل عمومی را دارد، افزود:، اما آیا می‌دانید که حمل و نقل عمومی تهران چند درصد ایده آل حمل و نقل عمومی جهانی را دارد؟ اعداد متخصصین بین ۱۰ تا ۶۰ درصد بود، اما عددی که ما محاسبه کردیم (با وجود چندین خط مترو و بی آر تی) تهران ۵ درصد یک حمل و نقل عمومی ایده آل را دارد. یعنی با محاسبه سرفاصله‌ها و ظرفیت ناوگان عدد زیر ۵ درصد است.

تقی‌زاده در پایان گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب لازم است هرچه بیشتر خطوط را گسترش بدهیم و ناوگان را بالا ببریم. برای مثال همت خط «بی‌آرتی» ندارد یا حکیم خط «بی‌آرتی» نصفه دارد. الان شهرداری‌های دنیا معتقدند که موظف به حل مشکل ترافیک و جا به جایی اتومبیل نیستند بلکه موظف به حل مشکل جا به جایی آدم‌ها هستند؛ بنابراین در شهر‌های پیشرفته دنیا مانند مسکو ترافیک از تهران بیشتر است، اما سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته تری نسبت به ما دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *