صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران با یادی از مهرجویی و همسرش و کودکان غزه برگزار شد/ آذرپندار: نسبت به کودک‌کشی حساسیم

۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰:۱۵
کد خبر: ۴۷۳۹۲۷۸
نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با یادی از داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر و همچنین کودکان غزه که این روزها زیر شدیدترین بمباران هستند، برگزار شد.

خبرگزاری میزان - دومین نشست رسانه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره صبح امروز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست آذرپندار با یاد کردن از زنده‌یادان داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر گفت: پیش از هر چیزی مایلم مراتب تاسف عمیق خودم را از بابت اتفاق شب گذشته و قتل زنده‌یاد مهرجویی و همسرشان اعلام کنم. می‌دانم که شرایط مناسبی نیست و همه ما دل و دماغ مناسبی نداریم تا درباره موضوع دیگری صحبت کنیم. امیدوارم در اسرع وقت به این ماجرا رسیدگی شود و عاملان به مجازات برسند. روح هر دو نفر شاد باشد و یادشان گرامی باد.

وی گفت: درباره اتفاقاتی که در غزه رخ داده و کودکانی که زیر بمباران هستند، نیز مراتب تاسف خودم را اعلام می‌کنم، دو سالیست که در جشنواره تلاش کردیم بگوییم نسبت به کودک‌کشی حساسیم و فیلم‌های این چنینی را نمی‌پذیریم. حالا جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که کودکان غزه زیر شدیدترین بمباران هستند، اما مقاومت آنها نتیجه خواهد داد.

وی در ادامه درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: زمان زیادی به برگزاری جشنواره چهلم نمانده و پنجشنبه افتتاحیه را خواهیم داشت. از آن جهت که در نشست اول نکاتی را گفته بودم به نظرم باید امروز گزارشی را ارائه بدهم. تعداد پذیرفته‌شدگان شاید نسبت به دوره‌های دیگر کمتر باشد، اما ما تلاش می‌کنیم روی کیفیت تاکید داشته باشیم، به همین علت ممکن است تعداد آثار بخش ملی کم باشد. آذرپندار ادامه داد: از هیئت انتخاب جشنواره خواهش کردیم معیارشان کیفیت باشد. به دلیل تثبیت وجه بین‌المللی جشنواره در سال‌های اخیر سعی کردیم آثار را با سخت‌گیری کیفی برگزینیم. در بخش بین‌الملل هم آثاری از کشورهای مختلف به دستمان رسید که رکورد ۴۰ ساله جشنواره را جابه‌جا کرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از سخت‌ترین ورودی‌ها را نسبت به جشنواره‌های دیگر جهان دارد. از هر هزار فیلم هشت فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند. شعار جشنواره «آیینه تمام نمای ایران» و تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم از تمام ایران آثاری با حفظ کیفیت بپذیریم. قرار نبود کیفیت فدای رویکرد و محتوا شود، اما می‌خواستیم تمام تلاش خود را انجام دهیم و این نگاه را به فیلمسازان بدهیم که قرار نیست جشنواره با آنکه نام تهران را روی خود دارد فقط میزبان فیلمسازان تهرانی باشد. به همین دلیل در این زمینه رشد داشتیم و تعداد آثار پذیرفته شده از فیلمسازان استانی بیش از فیلمسازان تهرانی است.

وی افزود: این برای نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و معادل ۵۵درصد آثار پذیرش شده از شهرستان‌ها هستند. نسبت به دوره گذشته هم در این زمینه رشد داشته‌ایم و این برای ما خوشحال‌کننده است. از استانی مثل گلستان سه فیلم داریم که در دوره‌های گذشته چندان حضور نداشتند. از شهرهای کوچک استان‌ها هم فیلم داشتیم که مایه خوشحالی ماست. شاید مهمترین دستاوردمان این باشد که به فیلمسازان شهرستانی توجه شده و البته آثار آنها از کیفیت خوبی برخوردارند. ضمن اینکه هیئت انتخاب اصلا به شهر تولیدکننده توجه نداشتند.

دبیر این رویداد مطرح کرد: ما امسال بخش‌های جنبی مفصلی داریم و سعی شده آن سخت‌گیری که در بخش مسابقه شده در بخش جنبی نداشته باشیم. یک بخش استعداد نو هم مخصوص فیلم اولی‌ها در جشنواره وجود دارد. نحوه انتخاب این فیلم‌ها به این شکل بوده که در فهرست هیئت انتخاب بوده‌اند و ۱۲ فیلمی که انتخاب شدند، فیلم‌هایی هستند که رای بالایی داشتند، اما از حضور در بخش اصلی به علت مسائل کیفی جا ماندند. در بخش مسابقه هم البته تعداد زیادی فیلم اولی داریم.

وی بیان کرد: یک بخش دیگر هم داریم که چند سالی است در جشنواره وجود دارد و بخش ویژه «کتاب و سینما» است. در این بخش ۱۶ اثر به جشنواره راه پیدا کردند و نسبت به سال گذشته کیفیت این آثار خیلی خوب است. البته تعدادی از فیلم‌های این بخش در بخش مسابقه جشنواره هم هستند. جایزه این بخش را خانه کتاب و ادبیات ایران تقبل کرده و با همکاری مشترک انجمن و خانه کتاب برگزار می‌شود. روز سوم جشنواره نیز مختص بخش ویژه کتاب و سینماست.

آذرپندار در بخش دیگری گفت: بخش جنبی دیگر جشنواره «ایران جوان» نام دارد که ۹ اثر به این بخش راه پیدا کرده و موضوع آن درباره جمیعت و فرزندآوری است، این بخش با همکاری بنیاد بین‌المللی ۱۵ خرداد برگزار می‌شود و غرفه‌ای هم در جشنواره خواهد داشت. بخش ویژه «بر بال خاطرات» را هم داریم که مروری بر برگزیدگان چهار دوره جشنواره طی آن صورت می‌گیرد. در ۱۰ سانس ۵۹ فیلم به نمایش درمی‌آید و نام‌های متنوع و جذابی در این بخش خواهید دید. یک بخش جنبی دیگر «شاخه زیتون» با محوریت فلسطین و برای پاسداشت مقاومت مردم فلسطین است. به جهت مسائل اخیر سعی کردیم این باکس ویژه را در جشنواره چهلم داشته باشیم. 

وی افزود: بزرگداشت امسال هم مربوط به داریوش یاری است که از هنرمندان عرصه فیلم کوتاه است. او به پاس زحماتی که در این سال‌ها برای انجمن و فیلم کوتاه کشیده بزرگداشت خواهد داشت. در بخش مرور آثار نیز سعی کردیم به فیلمسازان و عوامل فنی که در استان‌ها ساکن هستند، توجه کنیم، یکی از آن‌ها مرور فیلم‌های آقای وحید بیوته فیلمبردار سینما است. همچنین در بخش نکوداشت یادی از مرتضی پورصمدی خواهیم کرد که با انجمن و فیلم کوتاه همکاری خوبی داشت. روح ایشان شاد باشد. مهدی امامی از فیلمسازان انجمن و مستندساز نیز امسال در بازگشت از اربعین در سانحه رانندگی درگذشت و یادی از او هم در این دوره از جشنواره می‌شود. 

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: در بخش آرای مردمی امسال نیز جایزه آرای مردمی خواهیم داشت، با این تفاوت که متولی این بخش کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران است‌. امسال به این نتیجه رسیدیم که کانون می‌تواند متولی این بخش باشد و از آرای مردمی صیانت کند و چهار نفر به عنوان ناظر در این بخش حضور خواهند داشت.

وی همچنین گفت: در بخش نشست‌ها هم سعی کردیم از بهترین‌ها دعوت کنیم و در بخش بین‌الملل نشستی با نیکیتا میخالکوف فیلمساز مطرح روسی به شکل آنلاین خواهیم داشت. یکی دیگر از موضوعات نشست‌ها کاربرد هوش مصنوعی در فیلمسازی است که یک هنرمند ایرانی و یک متخصص از ترکیه‌ این بخش را ارائه خواهند کرد. نوع دوم نشست‌های ما این است که ۱۰ نشست با دبیری کمال تبریزی خواهیم داشت، به این نحو که فیلمنامه‌ای که قبلاً نوشته شده است بین حضار پخش می‌شود و آقای تبریزی در مقام کارگردان ۱۰ رکن اصلی کارگردانی را در گفت‌و‌گو با عوامل تولید یک فیلم پیش می‌برد. در حقیقت هنرجویان از بین گفت‌وگوی کارگردان و مهمان آن نشست، موضوعاتی را یاد می‌گیرند. بچه‌ها یاد می‌گیرند مثلا به عنوان یک کارگردان چگونه با یک آهنگساز تعامل کنند. بخش آخر هم درباره اردوهای فیلمسازی است که پیش‌تر پنج اردو برگزار کرده‌ایم. این اردوها تجربه‌های جذابی بودند و قرار است از تجربیات آن در جشنواره صحبت شود. این بخش  با کارشناسی حسن حسینی و حضور سینماگران مطرح برگزار می‌شود.

بخش بعدی نشست رسانه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

آذرپندار درباره حضور آثاری از عوامل انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره گفت: مطالبه‌ای که در انجمن وجود دارد این است که اگر کسی را در بدنه انجمن انتخاب می‌کنیم، آن‌ها فعالیت کاری‌شان مرتبط با فیلمسازی باشد. این موضوع نیز از قدیم‌الایام‌ وجود داشته است و بدنه انجمن در بسیاری از بخش‌ها حوزه فیلمسازی را آموخته‌اند و این برای ما مایه مباهات است. اگر سازمان شما بدنه‌ای دارد که همه دانش‌آموخته و متخصص هستند پس باید چه کرد؟ آیا باید مانع فیلمسازی آنها شویم؟! ضمن اینکه بین جشنواره و انجمن یک مرزبندی وجود دارد.
وی ادامه داد: سالی که من به انجمن آمدم، هیئت انتخاب حذف شده بود و مشاوران انتخاب در جشنواره فعالیت می‌کردند. می‌توانستم آن مسیر را ادامه دهم اما ما هیئت انتخاب را احیا کردیم. ضمن اینکه افرادی در هیئت انتخاب حضور دارند که سینماگران شناخته شده‌ای هستند و می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید و بپرسید آیا به آنها سفارشی شده است؟ سابق بر این نیز در برخی دوره‌ها معاون تولید انجمن، در جشنواره فیلم داشته است. از سوی دیگر من این موضوع را با هیئت انتخاب مطرح کردم و آنها به من گفتند چنین اتفاقی سابقه داشته است، بنابراین ما باید این را انتخاب کنیم که یا از افراد غیرمرتبط در بدنه انجمن استفاده کنیم یا اگر فیلم ساختند و به جشنواره ارسال کردند، این حق را برایشان قائل باشیم؛ ضمن اینکه تعداد افرادی که از انجمن فیلم ساختند، بیشتر از راه‌یافتگان فعلی بوده اما انتخاب نشده‌اند.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران تصریح کرد: متخصصان حق فیلم‌سازی و حق شرکت در رقابت را دارند. ما سعی کردیم تفکیکی بین انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره فیلم کوتاه تهران داشته باشیم زیرا جشنواره هویتی مستقل از انجمن دارد. ضمن اینکه انجمن خودش یکی از تولیدکنندگان بزرگ فیلم است. خوشحالیم که امسال حتی یک فیلم در بخش داستانی نیست که به دلیل ممیزی حذف شده باشد و دقیقا همان لیست هیئت انتخاب به بخش داستانی و سایر بخش‌ها راه پیدا کرده است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حضور بخش آرای مردمی در جشنواره فیلم کوتاه تهران و عدم برگزاری آن در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: اینکه در کنار انجمن ظرفیتی صنفی به نام کانون دانش‌آموختگان وجود دارد، برای ما مهم است. آرای مردمی به دلیل اینکه شائبه‌برانگیز است، حتما باید توسط یک صنف برگزار شود، اما مجادلات این بخش قابل مقایسه با جشنواره فیلم فجر نیست، چون در جشنواره فیلم فجر بخشی به نام اکران مردمی هم وجود دارد و مجموعا شرایط ما با مجموع شرایط جشنواره فیلم فجر شبیه نیست. سعی کردیم بخش آرای مردمی را داشته باشیم چون دوست نداریم جای این جایزه خالی باشد.

مدرک انجمن ارزشی برابر با مدرک کارشناسی ارشد سینما خواهد داشت

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره میزان اعتبار مدارک اعطا شده در نشست‌های تخصصی جشنواره به هنرجویان توضیح داد: مدارک انجمن سینمای جوانان ایران معتبر است، با وجود اینهمه آموزشگاه همچنان نسبت به مدارک انجمن اقبال جدی وجود دارد. حتی سال گذشته تلاش‌هایی صنفی انجام شد تا آلترناتیوهایی در بحث آموزش پدیدار شود، البته انجمن یک نهاد استخوان‌دار و قدیمی است‌. در بخش فیلم اولی‌ها مدرک تحصیلی همیشه مهم بوده است. از این جهت توافقی با سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی انجام شد تا مدرک انجمن هم ارزشی برابر با مدرک کارشناسی ارشد سینما داشته باشد.

آذرپندار درباره هزینه جشنواره چهلم هم گفت: در برنامه سازمان سینمایی ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است که با توجه به مهمانان خارجی و مهمانان داخلی، تبلیغات و... این هزینه معقول است. ما از کمک‌های شهرداری، خانه کتاب و ... نیز استفاده می‌کنیم اما عمده هزینه‌هایمان همان مبلغی است که سازمان سینمایی در نظر گرفته است.

حضور آثاری با موضوع مقاومت در جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران/ کیفیت برایمان مهم است

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره حمایت از «سینمای مقاومت» در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: امسال کشورهای ترکیه چهار فیلم، عراق یک فیلم، افغانستان یک فیلم و... با موضوع مقاومت در جشنواره دارند. حضور فیلم‌های مقاومت به میزان آثار ارسال شده بستگی دارد. مثلا از مجموع کشورهای عربی فیلم‌های قابل ملاحظه‌ای ارسال نمی‌شود. با اینکه ما امسال از فلسطین شش فیلم داشتیم، اما باید دید چه تعداد از آنها به جریان مقاومت مربوط است. تعداد فیلم‌ها کم است اما به این معنا نیست که درها را باز کنیم تا فیلم‌هایی که کیفیت خوبی در این حوزه ندارند صرفا به دلیل دربرگیری موضوع مقاومت به جشنواره راه پیدا کنند. ما هیچ تسهیلاتی ایجاد نکردیم که چون برخی آثار از عراق یا افغانستان هستند، حتما به جشنواره راه پیدا کنند زیرا کیفیت برای ما مهم است، بنابراین اولا فیلم‌هایی منتخب از آنچه به دبیرخانه رسیده بود، داریم. دوم اینکه همه فیلم‌های بخش مقاومت مربوط به کشورهای همسایه و‌ منطقه نیستند، مثلا فیلم‌هایی با موضوع مقاومت از کشورهای اروپایی هم داریم.

بلیت‌فروشی جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران آغاز می‌شود/ تخفیف ویژه برای دانشجویان و هنرجویان سینما

وی درباره بلیت‌فروشی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز گفت: امسال بلیت‌فروشی برای جشنواره از طریق سایت آی‌تیکت به نشانی https://iticket.ir/ صورت می‌گیرد و تخفیف‌هایی نیز برای دانشجویان و هنرجویان سینما و برخی گروه‌ها در نظر گرفته‌ایم. قیمت بلیت هر باکس ۳۰ هزار تومان است که البته مشمول تخفیف هم می‌شود.

آذر پندار در پاسخ به این سوال که چرا در نشست‌های تخصصی از حضور استادان و مدرسان انقلابی در جشنواره استفاده نمی‌شود، گفت: البته این نظر شماست؛ چراکه سینماگر بزرگی مثل آقای کلاری سال گذشته با وجود این همه فشار تمام قد پای جشنواره ایستاد. در شرایطی که حتی برخی داوران بین‌المللی ما نگران بودند که در آن جو ملتهب برایشان مسائلی پیش بیاید، آقای کلاری آن‌ها را خیلی حرفه‌ای توجیه کرد. باید درباره معیار اساتید انقلابی و غیرانقلابی صحبت کنیم، شاید تعریف ما متفاوت باشد. همچنین شاید کسانی که ما فکرش را هم نمی‌کنیم در عمل مردانه پای جشنواره و فیلم کوتاه ایستادند و من شرمنده ایشان شدم که از برخی افراد جاهل توهین شنیدند. لازم است که خاطرات سال گذشته را مرور کنیم و آنگاه تعریف‌ها مشخص می‌شود. این تعریف من از استادی است که می‌شود به او اتکا کرد و از دانش او بهره برد. در ارتباط با دیگر سینماگران حاضر در نشست‌های تخصصی نیز باید همین تعریف‌ها را گفت.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره بخش انتشارات جشنواره و رونمایی از کتاب‌های تخصصی جدید در این دوره گفت: ما در خلال جشنواره از چند کتاب سینمایی جدید رونمایی می‌کنیم که برخی از کتاب‌ها عرضه قطعی و برخی فقط رونمایی می‌شوند؛ همچون سال گذشته یک نمایشگاه و فروشگاه «کتاب و سینما» نیز برگزار خواهیم کرد. امیدواریم این توجه به حوزه کتاب، در سال‌های آینده خروجی داشته باشد.

وی درباره حضور برخی فیلم‌ها در جشنواره‌های منطقه‌ای و چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره‌های منطقه‌ای یک فرصت مجدد ایجاد می‌کند. برخی فیلم‌ اولی‌ها به دلیل یک رای از جشنواره بازماندند و جشنواره‌های منطقه‌ای هم با نمایش برخی فیلم‌های بیرون‌مانده از بخش مسابقه جشنواره تهران و فیلم‌هایی جدید برگزار می‌شود، بنابراین اگر عناوین برخی فیلم‌ها تکرار شده، به این دلیل است که آن‌ها به عنوان برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای به طور مستقیم به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده‌اند.

ساخت فیلم سیاسی تابو نیست

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پاسخ به سوالی درباره آثار حاضر در جشنواره درباره حوادث سیاسی و اجتماعی سال گذشته گفت: امسال فیلم‌هایی این‌چنینی داریم و خواهید دید. من سعی کردم به وعده‌هایم پایبند باشم؛ یکی همین حضور فیلم‌های سیاسی بود، دیگری حضور پررنگ استان‌ها و سومی حضور فیلم‌های ژانر. ساخت فیلم سیاسی تابو نیست و می‌خواستیم روی این موضوع ثابت قدم باشیم.

برای اعضای ایسفا کارت دعوت فرستادیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت ایسفا در جشنواره عنوان کرد: ما به احترام برای خیلی از اعضای ایسفا، کارت دعوت فرستادیم، زیرا در آستانه برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران هستیم و دوست داریم این دوره با اجماع برگزار شود، کما اینکه پیش از این هم ممانعتی نداشتیم و اعضای ایسفا خودشان تصمیم گرفتند که نباشند.

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی درباره نام بردن از فیلم‌های سیاسی حاضر در جشنواره امسال با موضوع حوادث سال گذشته توضیح داد: ما امسال سعی کردیم ژانر آثار را هم در جدول فیلم‌ها عنوان کنیم، البته از فیلمسازان اجازه گرفتیم اما اینکه الان بگویم کدام فیلم در کدام ژانر است، صحیح نیست، چون شاید فیلمسازش علاقه‌ای نداشته باشد که من اینجا ژانر و موضوعش را مشخص کنم.

گنگ و باندی در کار نیست

آذرپندار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره در رویدادهای مختلف و ایجاد نوعی گنگ در جشنواره گفت: این درست نیست که درباره اشخاص صحبت کنیم اما اتفاقا این سینماگر امسال فیلمی با مشارکت همسرش ساخت که در بخش مسابقه پذیرش نشد. اینکه می‌گویید «گنگ» ایجاد شده درست نیست. برخی بچه‌ها تصور می‌کنند فیلم‌ها دیده نمی‌شوند، در حالی که من شاهد بودم هفت عضو هیئت انتخاب جشنواره بیش از ۳۰ روز مدام فیلم می‌دیدند. من اصرار دارم در هیئت انتخاب اعضایی حاضر باشند که اگر ممکن است شائبه‌ای پیش بیاید، آنها افرادی مستقل باشند. یک بار باید فیلم‌ها را ببینید تا متوجه شوید چه می‌گویم.

وی ادامه داد: سالانه صدها فیلم خوب ساخته می‌شود. برخی از فیلم‌هایی که امسال حضور دارند حتی پیش‌تر در پیچینگ ما رد شده‌ بودند، اما صاحبانشان رفته و فیلمنامه‌ها را ساخته‌اند و به جشنواره راه پیدا کرده‌اند. اینگونه نیست که ما به صورت حلقه‌ای و گنگی عمل کنیم. با قاطعیت می‌گویم که حتما فیلم‌هایی داریم که بیرون از رقابت مانده‌اند و ممکن است کسی بگوید این فیلم از فیلم‌های حاضر در جشنواره بهتر است. بله، درست است من نمی‌توانم سلیقه هیئت انتخاب را کتمان کنم، اما گنگ و باندی در کار نیست.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره اینکه کدام آثار مرتبط با حوادث سال گذشته هستند و اینکه چند اثر با این موضوع به جشنواره رسیده است، بیان کرد: البته من همه فیلم‌های رسیده به دبیرخانه را ندیده‌ام و حدود ۲۵۰ فیلم دیده‌ام که از بین آنها دست کم چهار، پنج فیلم مرتبط با حوادث سال گذشته بود؛ از موضوع شاهچراغ گرفته تا فیلم‌هایی با تم اعتراض.

آذرپندار درباره برگزاری یادبودی برای زنده‌یاد داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر گفت: باید گفت‌وگو کنیم تا ببینم کدام بخش در سازمان سینمایی این نکوداشت را برگزار ‌کند، اگر به ما محول شود با افتخار انجام می‌دهیم، تا یادی از ایشان و همسرشان صورت گیرد.

دبیر این رویداد در پاسخ به این سوال که آیا فیلمسازی بوده است که به دلیل مواضعش در سال گذشته فیلمش امسال پذیرفته نشود، گفت: واقعا این نگاه را نداشتیم. به شما اطمینان می‌دهم این نگاه نه در این جشنواره و نه دیگر جشنواره‌ها وجود ندارد. بروید ببینید جوایز سال گذشته به چه کسانی رسید و فیلمسازانشان چه موضعی داشتند. البته من همچنان معتقدم بخشی از واکنش‌های فیلمسازان، محصول فشارها بود. کسانی بودند که سال گذشته فیلم داشتند و جشنواره را تحریم کردند، همان‌ها امسال هم فیلم داشتند اما برای ما نفرستادند و این یک تصمیم شخصی است. باز هم تاکید می‌کنم هیچ کس به این علت حذف نشده است، چون فیلم‌ها دیده شده‌اند و عمدتا فیلم‌ها خودشان موضوع گفت‌وگو بودند.

وی در پایان گفت: ما یک پیچینگ تولید در طول جشنواره داریم که استقبال خوبی از آن شده است. آثار در اواخر جشنواره داوری و ساخت چند فیلم تصویب می‌شود.

در ادامه دانیال رحیمی کاشانی طراح برندبوک و پوستر جشنواره روی سن رفت و ضمن تسلیت درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش گفت: از دبیر و ستاد اجرایی جشنواره تشکر می‌کنم که برای دومین سال پیاپی این همکاری توسط تیم ما رخ می‌دهد. امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران صاحب هویت بصری شد و از اینجا به بعد جشنواره را با یک هویت بصری ثابت متاثر از هنر ایرانی خواهیم دید.‌ در این دوره، جشنواره به یک بلوغ رسیده و وارد یک عصر جدید شده است.

وی ادامه داد: یک بحث، مدرن و به روز بودن است، چون با مخاطبی روبه‌رو هستیم که در عصر مدرن زیست می‌کند و نکته دوم این است که ما هویت ایرانی داریم، بنابراین باید این موضوعات را تجمیع می‌کردیم.

در ادامه نازنین پیرکاری مدیرعامل موسسه تصویرشهر روی سن رفت و همراه با مهدی آذرپندار دبیر جشنواره و دانیال رحیمی کاشانی از پوستر چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی کردند.

این گزارش در طول برگزاری نشست تکمیل و بروزرسانی شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *