کارآفرینی عنصر گمشده سیستم آموزش عالی کشور است
به گزارش گروه جامعه ، مهدی کشمیری گفت: آموزش عالی کم کارآفرین است باید جمع وسیعتری از کارآفرینان را در جمع فارغالتحصیلان خود داشته باشیم. کارآفرینی عنصر گمشده سیستم آموزش عالی کشور است. این بحث به طور جدی در وزارت علوم تحت عنوان دانشگاههای نسل سوم شروع شده است.
کشمیری افزود: اکنون حدود چهار میلیون دانشجو داریم که بیش از یک سوم دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند درباره ناکارآمدی پژوهشها و پایاننامههای دوره دکتری و تقاضامحور نبودن آن میتوان گفت: منکر کاستیهای دوره آموزش عالی نیستیم. وظیفه دانشگاه نسل اول تربیت نیروی انسانی برای اجرا است، دانشگاه نسل دوم ماموریتش پاسخگویی به نیاز صنعت و ماموریت و دانشگاه نسل سوم، دانشگاه ارزشآفرین و کارآفرین است.
قائم مقام معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: صنعت دفاعی چارهای جز نگاه به درون نداشت و اکنون بسیار از سیستم آموزش عالی بهره میبرد. اما مثلا صنعت نفت، مخابرات و دیگر دستگاهها ارتباط تنگاتنگ با آموزش عالی پیدا نکردند و نتیجه این میشود که آموزش عالی هم به سمت مقالات isi میرود. آیا بیمار بودن آموزش عالی فقط ناشی از درون سیستم وزارت علوم است یا خیر به بیرون حوزه آموزش عالی و کل نظام برنامهریزی توسعهای نیز مربوط میشود؟
وی ادامه داد: تقاضامحوری شدن سیستم آموزش عالی حتما میتواند جواب بدهد، اما به شرط آنکه تقاضایی وجود داشته باشد. باید ضمن آنکه پاسخگوی صنعت هستیم در عرصه صنعتسازی نیز روی آموزش عالی سرمایهگذاری کنیم. بیبرنامگی امروز آموزش عالی تماما درونی نیست، بلکه فشار تاسیس دانشگاههای علمی، کاربردی، آزاد و... در همه نقاط کشور نیز در این روند بیتاثیر نبوده است.
کشمیری افزود: امروز میتوانیم به سمت صنعتآفرینی برویم نظام علم و فناوری باید به این سمت نیز توجه داشته باشد. ماموریت دانشگاه نسل سوم هم همین است.