صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

در اختتامیه جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید مطرح شد؛

خزعلی: باید مسئله خانواده را به دستور کار جهانی تبدیل کنیم/ اسماعیلی: جشنواره رسانه خورشید خیزشی برای شکستن کلیشه‌ها است

۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸:۲۱
کد خبر: ۴۷۳۶۹۱۶
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی خورشید گفت: آسیب‌هایی که متوجه زنان در مجامع بین المللی در سطح کلان است ما را موظف می‌کند که مسئله خانواده را به دستور کار جهانی تبدیل کنیم.

خبرگزاری میزان –عصر امروز، شنبه هشتم مهرماه ۱۴۰۲ آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی رسانه‌ای خورشید با شعار زنان روشنگری می‌کنند، به یاد شیرین ابوعاقله خبرنگاری که به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسید با حضور حدود ۱۰۰ نفر از بانوان و فعالان رسانه‌ای از ایران و حدود ۴۰ کشور جهان و همچنین با حضور ۴۱ رسانه برگزار شد و با معرفی برگزیدگان جشنواره به کار خود پایان داد.

در این مراسم انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یعقوب‌علی نظری استاندار خراسان و جمعی از مسئولان فرهنگی کشور و اصحاب رسانه حضور داشتند.

انسیه خزعلی در این مراسم گفت: غربی‌ها تلاش کردند از طریق جنگ‌های سخت و نرم حاکمیت کشور را دچار چالش کنند، ولی زنان و مردان غیور اجازه ندادند نفوذگران سیاسی و فرهنگی به مقاصد شوم خود دست یابند، زنان با فداکاری و بدرقه عزیزان خود به نبرد و حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم در جبهه و پشت‌جبهه نقش تاثیرگذار خود را در جامعه نشان دادند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه زنان در صحنه‌های سیاسی و در تحکیم خانواده به تاسی از نمونه بی‌نظیر خود حضرت فاطمه زهرا (س) توانستند الگوی سومی را به جهان عرضه کنند، ادامه داد:  زنان ایرانی استوار ایستادند و همچون ابوعاقله حرکتی را ایجاد کردند که دشمن از جنازه آنان نیز در وحشت است.

وی با بیان اینکه امروز زنان دنیا در کنار تروریست حکومتی ویرانگر با مشکلات فراوانی مواجه‌اند، افزود: مصیبت‌ها و آسیب‌هایی که متوجه زنان در مجامع بین المللی در سطح کلان است ما را موظف می‌کند که مسئله خانواده را به دستور کار جهانی تبدیل کنیم و اجازه ندهیم خانواده و جنسیت مثل بسیاری از ثروت‌های فرهنگی انسانیت به تارج رود و بازیچه قرار گیرد و با حفظ و حیات از خانواده اجازه ندهیم در حق بشریت جنایت کنند.

خزعلی با اشاره به سخنان رهبر  انقلاب درباره زنان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب معتقدند که زنان می‌توانند تاریخ را با تدبیر و درایت و با تبیین و روشنگری تغییر دهند همانند حضرت زینب (س) که چنین عملکردی را در تاریخ ثبت کرد.

جشنواره خورشید خیزش حکمت است/ ۴۰ درصد از خبرنگاران کشور را زنان تشکیل می‌دهند

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره خورشید محفلی برای معرفی ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های کشورمان است، امیدواریم با استفاده از تجربیاتی که در این جشنواره به دست آوردیم گام‌های نو برداریم.

وی ضمن اشاره به اینکه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقدیم باید زمینه حضور اصحاب فکر، فرهنگ، هنر و رسانه در کشور تسهیل شود، افزود: بخشی از جنگ روانی که علیه کشور ما به راه افتاده ناشی از عدم شناخت واقعیت‌های کشور است و پیشرفت‌هایی که به برکت انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه زنان در کشورمان رخ داده باید به خوبی معرفی شود.

اسماعیلی با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی قدرتمندی در حوزه بانوان در کشور شکل گرفته است، ادامه داد: در حوزه رسانه نزدیک به ۴۰ درصد خبرنگاران که نخبگان فکری ما هستند را زنان تشکیل می‌دهند و در بخش‌های مختلف حضور پررنگی دارند و باید این واقعیت‌ها به دنیا منعکس شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: جشنواره خورشید یک هم‌اندیشی بین بانوان خبرنگار کشورمان با زنان خبرنگار دنیا ایجاد می‌کند و باید بتوان از این طریق گام‌های نو برای اعتلای حرکت‌های رسانه‌ای مستقل در دنیا برداریم.

اسماعیلی در این نشست توضیح داد: این جشنواره را باید نمونه‌ای از خیزش حکمت دانست. در جهان کلیشه‌های جعلی برای زنان اجازه آزاد اندیشی را نمی‌دهد و جشنواره رسانه خورشید خیزشی برای شکستن کلیشه‌ها است و هژمونی جدیدی به میدان فرهنگ می‌آورد. 

وی با بیان این جشنواره در ساختن آینده نقش تاریخی دارد، افزود: همه نظم‌ها در عصر حاضر در حال تغییر است و ائتلاف‌های تازه‌ای و پیدایش جغرافیایی فرهنگی نوین در حال شکل گیری است و باید روند تغییرات را بشناسیم و نقش سازنده در جهان فردا ایفا کنیم.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه عصر پایان رسانه‌های جهانی آغاز شده و روشنگری زنان شعار نیست و ضرورت انکار ناپذیر است متذکر شد: همانگونه که پیش‌بینی نمی‌شد تا معادلات جغرافیای سیاسی در میان بلوک‌های قدرت در جهان از نیم دهه گذشته تغییر کند و پیمان‌های بین‌المللی جدیدی با هدف عقب راندن قدرت‌های غربی منعقد شود شاید امروز نیز تصور نمی‌شد که با تغییراتی که در جغرافیای فرهنگی جهان روی خواهد داد نیم دهه آینده سال‌های برهم خوردن نظم رسانه‌ای دنیای سرمایه‌داری شود که امروزه همه چیز را از جمله زنان را مانند کالا مصرف می‌کند.

وی به سفر هفته گذشته‌اش به قطر نیز اشاره کرد و یادآور شد: در اجلاس وزرای فرهنگ کشور‌های جهان اسلام تاکید کردم که فصل اتحاد جهانی میان نخبگان فرا رسیده و در نظم جدید شکاف نخبگانی به سود هیچکس نیست و باید در گام اول ارتباطات بین فرهنگی خود را بازسازی کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه کارکرد بزرگ جشنواره رسانه خورشید نیز ساختن اتحادی تازه است تا یک نظام آگاهی واقع گرا، اما آرمان‌ساز را به تدریج سامان دهد و زنان را در نقش تاریخی خود بازنمایی کند، عنوان کرد: یادبود شیرین ابوعاقله در جشنواره بین المللی خورشید تنها یک حرکت نمادین نیست بلکه پاسداشت فرهنگی معنوی است که به ما قدرت بر هم زدن معادلات سنتی را یادآور می‌شود؛ همانگونه که ما جایزه مریم کاظم‌زاده عکاس و روزنامه نگار برجسته دفاع مقدس را که تصویرگر یک ایران جهادی بود سال گذشته پایه گذاری کردیم امسال نیز با گرامی داشت شهیده شیرین ابو عاقله اعلام می‌کنیم که برای ایران رشادت و ایستادگی مرز نمی‌شناسد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *