صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

استراتژی ناتو در قبال آسیا و اقیانوسیه؛ پیامدهای گسترش پیمان نظامی غرب

۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۳۵۹۹۲
کارشناسان معتقدند که استراتژی گسترش ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.

خبرگزاری میزان - ناتو تحت فرمان آمریکا همچنان به نقاط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی با ذهنیت منسوخ جنگ سرد نگاه می‌کند و روند گسترش دامنه تا آسیا و اقیانوسیه را پیش می‌برد.

جنگ اوکراین که در فوریه ۲۰۲۱ آغاز شد، باعث شده است که جهان اجلاس سران ناتو را از نزدیک زیر نظر داشته باشد.

این ائتلاف امنیتی در سال ۲۰۲۳ می‌خواهد دامنه حضور خود را تا منطقه آسیا و اقیانوسیه گسترش دهد. 

منافع ناتو در آسیا و اقیانوسیه 

دانشگاه سیدنی در مطلبی گزارش داده در حالی که تلاش‌های گسترش ناتو به منطقه آسیا-اقیانوسیه هنوز در مرحله ابتدایی است، اما این هدف انتقاداتی را به همراه داشته است. 

حضور برخی مقامات در نشست این ائتلاف در ماه جولای، توجهات را به خود جلب کرد. این مقامات عبارتند از نخست‌وزیر استرالیا، نخست‌وزیر نیوزیلند، نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهور کره جنوبی.

این چهار نفر برای دومین سال متوالی پس از نشست سال گذشته ناتو در مادرید در این نشست حضور داشتند.

«پل کیتینگ»، نخست‌وزیر سابق استرالیا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو را به دلیل تقویت روابط این ائتلاف با منطقه آسیا و اقیانوسیه «احمق» خواند؛ همچنین «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با افتتاح دفتر پیشنهادی ارتباط ناتو در توکیو مخالف است. 

از آنجایی که ناتو در حال حاضر به شدت بر اوکراین متمرکز شده، تمایلش به منطقه‌ای در آن سوی کره زمین سوالاتی را ایجاد می‌کند. یکی از این سوالات این است؛ چرا این چهار مقام در اجلاس سران کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی به صورت منظم در شرکت می‌کنند؟

این کشور‌ها از برجسته‌ترین اعضای ائتلاف حامی اوکراین و تحریم روسیه بوده‌اند. اما مهم‌تر از آن، منطقه هند و اقیانوس آرام در مفهوم استراتژیک ۲۰۲۲ ناتو، سندی کلیدی که هدف و نقش این ائتلاف را ترسیم می‌کند، برجسته بود.

برای اولین بار در سال گذشته، این سند به چین به‌عنوان یک چالش بزرگ برای امنیت، منافع و ارزش‌های ناتو اشاره کرد. این سند همچنین به طور خاص به همکاری رو به رشد بین چین و روسیه پرداخته است که ناتو آن را تهدیدی برای نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد خود می‌داند.

پیامد‌های ناشی از گسترش ناتو به شرق

به گفته تحلیلگران سیاسی، پیامد‌هایی به دلیل این سطح گسترش همکاری وجود خواهد داشت.

«چاینا میل» معتقد است گسترش ناتو به سمت شرق در منطقه آسیا و اقیانوسیه بخش مهمی از اجرای استراتژی هند و اقیانوسیه از سوی آمریکاست. 

به گفته کارشناسان، این امر مشکلات بی‌شماری را ایجاد خواهد کرد. به‌عنوان میراث جنگ سرد، ادامه حیات ناتو بیش از ۳۰ سال پس از پایان جنگ سرد اساساً با ایجاد دشمنان و رویارویی به دست می‌آید. 

دوران جنگ سرد بیش از ۳۰ سال است که به پایان رسیده و ناتو میراث آن دوران بوده، اما از آن زمان با ایجاد دشمنان و رویارویی به حیات خود ادامه داده است.

این موضوع (حرکت ناتو به سمت آسیا) نه تنها امنیت پایدار را به ارمغان نمی‌آورد، بلکه درگیری‌ها و رنج‌های بی‌پایان را در اروپا و جهان ایجاد می‌کند.

با نگاهی به تاریخ ناتو پس از جنگ سرد، می‌توان یک قانون نانوشته را شناسایی کرد؛ هرچه ناتو بیشتر گسترش یابد، امنیت اروپا کمتر و جهان بی‌ثبات‌تر می‌شود.

بحران اوکراین نمونه بارز این موضوع است. می‌توان پیش‌بینی کرد که گسترش ناتو در آسیا-اقیانوسیه مطمئناً درگیری‌ها و هرج‌و‌مرج ایجاد خواهد کرد. در نتیجه، رویارویی‌های نظامی بیشتری را در منطقه آسیا-اقیانوسیه تحریک و ابهامات پیچیده‌تری را به روند بهبود اقتصاد جهانی اضافه خواهد کرد.

گسترش ناتو به سمت شرق در منطقه آسیا و اقیانوسیه نظم منطقه را مختل می‌کند. از زمان پایان جنگ سرد، هرگز درگیری مسلحانه گسترده یا بحران پناهجویان در شرق آسیا وجود نداشته است. 

گسترش ناتو در منطقه آسیا-اقیانوسیه دقیقاً چارچوب حیاتی و عوامل مثبت صلح و ثبات منطقه را تضعیف، اساس نظم منطقه را متزلزل و فرصت‌ها و فضای بیشتری را برای مداخله این ائتلاف نظامی غربی در منطقه فراهم می‌کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *