صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هوش مصنوعی؛ چرا سران جهانی نگران هستند؟

۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۱۴
کد خبر: ۴۷۳۵۷۱۳
دسته بندی‌: بین‌الملل- جهان ، عمومی
با گسترش انتشار خبر‌ها درباره توسعه هوش مصنوعی، کارشناسان این حوزه و به تازگی برخی سران کشور‌ها نیز درباره خطرات احتمالی ناشی از این فناوری ابراز نگرانی کرده و خطرات مختلفی را در این رابطه برشمرده‌اند.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی در مجمع عمومی سازمان ملل از کشور‌های جهان خواست تا قوانینی در موضوع هوش مصنوعی تنظیم کنند تا این فناوری بر انسان حکومت نکند.

رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که هوش مصنوعی که در سال گذشته با برنامه‌های ویرایش تصویر و تولید متن ChatGPT مورد استفاده عمومی قرار گرفت، خطرات بزرگی دارد.

به گفته بایدن، فناوری‌های نوظهور، مانند هوش مصنوعی، هم پتانسیل و هم خطر بزرگی دارند. ما باید مطمئن باشیم که از آن‌ها به‌عنوان ابزار فرصت استفاده می‌شود، نه به‌عنوان سلاح.

جو بایدن، اعلام کرد که آمریکا به همراه کشور‌های سراسر جهان در تلاش است تا قوانین و سیاست‌ها را در این زمینه تقویت کند تا فناوری‌های هوش مصنوعی قبل از انتشار برای عموم ایمن باشند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: من متعهد هستم که از طریق نهاد‌های بین‌المللی و مستقیماً با سران در سراسر جهان از جمله رقبای خود کار کنم تا اطمینان حاصل کنم که از قدرت هوش مصنوعی برای همیشه استفاده و در عین حال از شهروندان خود در برابر این عمیق‌ترین خطر محافظت می‌کنیم.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش دادند که مدیران هفت شرکت «گوگل»، «مایکروسافت»، «متا»، «آمازون»، «OpenAI»، «Anthropic» و «Inflection» در کاخ سفید گرد هم آمده بودند تا با جو بایدن، دیدار و درباره موضوع هوش مصنوعی رایزنی کنند. 

پس از این دیدار، کاخ سفید اعلام کرد که روسا و مدیران عامل شرکت‌های فناوری پیشرو که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، با تعهدات متعددی در زمینه اشتراک‌گذاری، آزمایش و توسعه فناوری جدید هوش مصنوعی موافقت کرده‌اند.

هشدار معاون نخست‌وزیر انگلیس

در همین حال، الیور داودن، معاون «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی خود در هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به سران جهان درباره خطرات استفاده از هوش مصنوعی هشدار داد.

داودن پس از تایید تعهد انگلیس به مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی، دستیابی به اهداف توسعه پایدار پس از همه‌گیری کووید-۱۹، و مهاجرت و جابجایی جهانی، بر اهمیت و پتانسیل تغییر جهان از سوی هوش مصنوعی تاکید کرد.

به گفته وی، هوش مصنوعی همه کاری را که ما انجام می‌دهیم تغییر خواهد داد. هوش مصنوعی آموزش، تجارت، مراقبت‌های بهداشتی، دفاع، شیوه زندگی ما و دولت و روابط بین کشور‌ها را به طور اساسی تغییر خواهد داد. وظیفه ما به عنوان دولت این است که آن (هوش مصنوعی) را درک کنیم و به دنبال کنترل آن باشیم. 

اگرچه مقام انگلیسی فواید فراوان استفاده از هوش مصنوعی را در بخش‌های مختلف برشمرد و آن را «ابزاری که همه می‌توانند و باید از آن استفاده کنند» نامید، اما گفت: هر فناوری که برای همه قابل استفاده باشد، می‌تواند برای مجرمان نیز استفاده شود. 

هشدار دبیرکل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل هم پیش‌تر گفته بود که استفاده بدخواهانه و مخرب از سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تواند باعث مرگ و ویرانی «وحشتناک» شود.

آنتونیو گوترش خواستار تشکیل یک نهاد جدید سازمان ملل برای مقابله با تهدیدات ناشی از این فناوری شده بود.

گوترش، گفت که استفاده مضر از هوش مصنوعی برای اهداف تروریستی، جنایی یا دولتی همچنین می‌تواند باعث «آسیب روانی عمیق» شود.

وی می‌گوید که حملات سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی عملیات‌های حافظ صلح سازمان ملل و عملیات بشردوستانه را هدف قرار می‌دهند.

به گفته گوترش، استفاده بدخواهانه از سیستم‌های هوش مصنوعی برای اهداف تروریستی، جنایی یا دولتی می‌تواند به سطوح وحشتناک مرگ و ویرانی، آسیب‌های روانی گسترده و آسیب‌های روانی عمیق در مقیاسی غیرقابل تصور منجر شود.

گوترش همچنین در اولین جلسه شورای امنیت سازمان ملل در موضوع هوش مصنوعی، گفته بود که پیدایش هوش مصنوعی مولد می‌تواند لحظه‌ای تعیین کننده در موضوع انتشار اطلاعات نادرست و سخنان نفرت‌انگیز باشد و بعد جدیدی به دستکاری رفتار انسانی اضافه کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *