صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تلاش آمریکا برای تغییر نتیجه درگیری اوکراین با ارسال تسلیحات بحث‎برانگیز

۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵:۵۵
کد خبر: ۴۷۳۴۸۲۶
کارشناسان می‌گویند که واضح است اقدامات آمریکا و متحدانش برای تامین کی‌یف با سلاح‌های مرگبار تنها به تشدید درگیری‌ها کمک می‌کند.

خبرگزاری میزان - گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن در آستانه تایید تحویل موشک‌های دوربرد ATACMS یا GMLRS به اوکراین بوده که انتظار می‌رود استقرار آن‌ها به کی‌یف امکان حمله به عمق روسیه را بدهد. 

مقامات واشنگتن در آخر هفته و روز دوشنبه به رسانه‌های آمریکایی تأیید کردند که آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای ارسال مهمات سامانه موشکی تاکتیکی (ATACMS) و یا سیستم موشک پرتاب چندگانه هدایت شونده (GMLRS) به اوکراین است.

یکی از مقامات آگاه با طرح‌های کمک امنیتی دولت آمریکا با اشاره به سامانه‌های ATACMS گفت: این سامانه‌ها به اوکراین خواهند رسید.

برد ATACMS بیش از ۳۰۵ کیلومتر بوده و می‌تواند حدود ۳۰۰ بمب انفجاری قوی حمل کند. GMLRS بردی بیش از ۷۰ کیلومتر دارد.

هر ۲ نوع مهمات را می‌توان از پرتابگر‌های زمینی که آمریکا قبلاً به اوکراین تحویل داده است شلیک کرد، از جمله سامانه موشکی پرتاب چندگانه M۲۷۰ (MLRS) و سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا M۱۴۲ (HIMARS).

سیاست دو گام رو به جلو، یک قدم به عقب

در طول یک سال و نیم گذشته، آمریکا و متحدانش در ناتو رویکرد محتاطانه «دو گام رو به جلو، یک قدم به عقب» را برای تسلیح کی‌یف اتخاذ کرده‌اند؛ بدین شکل که ابتدا با ذکر خطر تشدید تنش با روسیه، تسلیحات مختلف (اعم از مهمات خوشه‌ای و موشک‌های کروز دوربرد یا تانک‌ها و جت‌های جنگنده F-۱۶) ارسال نخواهد شد و سپس تحویل آن‌ها را هفته‌ها یا ماه‌ها بعد اعلام کرد.

«اسکات ریتر»، افسر اطلاعاتی سابق تفنگداران دریایی آمریکا، بازرس تسلیحات سازمان ملل و تحلیلگر نظامی، گفت: یک سال پیش، دولت بایدن به دلیل ترس از ایجاد پتانسیل تشدید تنش بین آمریکا و ناتو با روسیه بر سر اوکراین، از ارائه تسلیحات خاص به کی‌یف خودداری کرد. جنگ مستقیم با روسیه آخرین گزینه آمریکاست.

وی گفت: امروز، به نظر می‌رسد که همه آن بازدارندگی‌ها از بین رفته است. ما می‌بینیم که آمریکا تانک‌های M۱ آبرامز را ارائه می‌کند؛ ما می‌بینیم که آمریکا مجوز تحویل جنگنده‌های F-۱۶ را صادر می‌کند؛ و اکنون آمریکا در نظر دارد که سیستم موشکی دوربرد ATACMS یا سیستم موشک پرتاب چندگانه هدایت شونده را در اختیار اوکراین قرار دهد؛ یک سیستم راکتی با برد ۴۵ مایلی که از سوی سامانه HIMARS ارائه می‌شود که دقت بالایی دارد و می‌تواند مهمات خوشه‌ای را شلیک کند. البته این امر پس از تصمیم دولت بایدن در اوایل سال ۲۰۲۳ برای ارائه نوع خوشه‌ای توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری به اوکراین انجام می‌شود.

چرا تشدید کمک‌ها به اوکراین بوی ناامیدی می‌دهد؟

تشدید کمک‌ها ناظر بر این باور است که ناامیدی از واقعیت‌های هشیارکننده میدان نبرد و تمایل به آسیب رساندن به روسیه به جای امید به اینکه سلاح‌های دوربرد جدید می‌توانند جریان درگیری را تغییر دهند، محرک اصلی استراتژی تشدید تنش دولت بایدن هستند.

ریتر می‌گوید: به گفته «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، اوکراینی‌ها در طول چهار ماه گذشته ۷۱ هزار تلفات در ضدحمله نافرجام خود متحمل شده‌اند. هیچ نشانه‌ای درباره ماهیت این سلاح‌ها وجود ندارد که شانس اوکراین را در میدان جنگ بهبود بخشد. 

وی افزود: این تسلیحاتی که ارائه شده برای فراهم کردن پتانسیل آسیب رساندن به روسیه، به اوکراین ارائه می‌شود. موشک‌های ATACMS، به زبان ساده، برای حمله به پل کریمه، تخریب آن پل، برای حمله به اهداف در اعماق مناطق دور روسیه، فرودگاه‌ها، پست‌های فرماندهی، تدارکات و موارد دیگر مورد استفاده هستند. حاصل این موضوع، یک تشدید چشمگیر درگیری است.

این افسر اطلاعاتی سابق تفنگداران دریایی آمریکا گفت: آمریکا به این دلیل این کار را می‌کند که ناامید شده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *