صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

کودکی که کارتون خارجی می‌بیند لوازم تحریر ایرانی را نمی‌پسندد/ چند صد عروسک داخلی معرفی نشده در کشور داریم

۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵:۰۱
کد خبر: ۴۷۳۳۸۰۵
تعداد نظرات: ۸ دیدگاه
یک جامعه شناس و مدرس دانشگاه با بیان اینکه در اقلیم‌های فرهنگی کشور چند صد عروسک داریم که مورد غفلت قرار گرفته است گفت: نمی‌توان از کودکی که در رسانه‌ها کارتون‌های خارجی می‌بیند و با عروسک‌ها و اسطوره‌های ملی آشنایی ندارد انتظار انتخاب نوشت افزار‌هایی با شخصیت‌های داخلی داشت.

خبرگزاری میزان - هر ساله در روز‌های آخر شهریور و با نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی شاهد شور و هیجان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برای خرید نوشت‌افزار هستیم، اما متاسفانه دانش‌آموزان بیشتر به خرید نوشت افزار‌هایی با طرح‌های شخصیت‌های کارتونی خارجی علاقه‌مندند و از طرفی دیگر نوشت افزارهای دارای طرح ایرانی کمتر در بازار موجود است و فروشندگان و تولیدکنندگان اقبال کمتری به ارائه این محصولات دارند چرا که به گفته تعدادی از فروشندگان، نوشت افزار‌های با طرح‌ ایرانی کمتر به فروش می‌رسد.

در رابطه با این موضوع محمد عیدی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه متاسفانه در حوزه فرهنگ چندان به کهن الگوهایمان نپرداختیم گفت: بیشتر کارتون‌هایی که کودکان و نوجوانان تماشا می‌کنند و یا شخصیت‌های اسطوره‌ای که در قالب بازی‌ها و عروسک‌ها در اختیار فرزندان ما هستند، غیر بومی‌اند و از این رو طبیعی است که تصویر ذهنی کودکان و نوجوانان بیشتر با شخصیت‌های خارجی انطباق داشته باشد چرا که در کارتون‌ها و داستان‌ها بیشتر با این شخصیت‌ها برخورد دارند و در صدا و سیما هم روی کارتون‌هایی با شخصیت‌های بومی کمتر کار شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه هر کدام از اقلیم‌های فرهنگی ما روستا به روستا دارای عروسک‌های روایت‌داری از لعبتک بختیاری گرفته تا گلنار خراسان هستند که سابقه بسیار طولانی هم دارند، ادامه داد: ما حدود چند صد عروسک در داخل کشور داریم که متاسفانه روی آن‌ها کار نشده و در قالب عروسک‌های بازی کودکانه مورد توجه قرار نگرفته است و نباید انتظار داشته باشیم که فرزندانمان با شخصیت‌های اسطوره‌ای داخلی آشنا باشند.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه با بیان این سوال که کجا در قالب بازی و داستان داستان رستم و سهراب را برای کودکانمان گفتیم و در مهد‌های کودک داستان‌های بومی خودمان را بیان کردیم؟ گفت: مادران مثل گذشته برای فرزندانشان داستان گویی نمی‌کنند، خانواده‌ها در مسیر تربیت کودک از الگوی اسطوره‌های وطنی کمتر بهره می‌برند و آموزش و پرورش هم بیشتر روی مسائل درسی تمرکز دارد و کمتر به این مسائل می‌پردازد و از این رو دانش‌آموزان کمتر با شخصیت‌های اسطوره‌ای و قهرمانان حماسی ما آشنایی پیدا می‌کند.

وی با بیان طرح این سوال که رسانه‌های ما تا چه حد به شخصیت‌های اسطوره‌ای و کاربردشان در فرایند‌های تربیتی امروزی پرداخته‌اند اظهار کرد: تا زمانی که ذهن با الگو‌ و هویت‌ ملی آشنایی نداشته باشد نمی‌توان از کودکی که در رسانه‌ها کارتون‌های خارجی می‌بیند، انتظار انتخاب نوشت افزار‌هایی با شخصیت‌های داخلی داشت چرا که کودکان لوازم تحریرشان را با توجه به تصویر ذهنی خود انتخاب می‌کنند.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه جامعه‌ای که اسطوره‌های خود را نشناسد در جهان امروز حرفی برای گفتن ندارد، عنوان کرد: ما یادمان رفته است که در فرایند جهانی شدن ابتدا باید بومی شد اما در حال حاضر علاوه بر اینکه کودکان به شخصیت‌های خارجی علاقه بیشتری نشان می‌دهند بزرگسالان نیز متاسفانه هنگام خرید به تهیه محصولات خارجی اقبال بیشتری دارند.

انتهای پیام/

 


نظرات بینندگان
مورتیشا.
|
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
چون زشتن شما اینایی که عکساشون رو گذاشتید برید با دفتر های طرح انیمه و شخصیت های دیزنی مقایسه کنید...
اگه یکم ابتکار به خرج بدید ما هم جنس ایرانی می‌خریم مثل چینی ها و کشور های که جنس های کشور خودشون رو میخرن
ناشناس
|
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
آخه شخصیت‌های کارتون‌های ایرانی رو خوشگل نمی‌سازن معمولا. کارتون‌های خارجی هم اغلب داستان‌های پرهیجان‌تر و صحنه‌های پررنگ و لعابی داره. شما به جای این که بنشینید و انتظار داشته باشین بچه‌ها یه‌هویی علاقه‌شون بیاد به سمت کارتون‌های ایرانی، سخت‌گیری کم‌تری برای کارتون‌سازها اعمال کنید، حمایتشون کنید، تشویق کنید داستان‌های پرکشش‌تر و شخصیت‌های خوشگل‌تر بسازن. کارتون‌های ایرانی خوبی ساخته شده ها، ولی کافی نیست. کیفیت کارتون‌ها بیشتر کنید مطمئن باشید بچه‌ها جذب می‌شن.
MLP Lover
|
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
خب کارتون نمی سازید که ما ببينيم. بعدم مگه چه اشکالی داره . انیمیشنی که موضوع خوب داشته باشه ایرانی خارجی ش فرغ نداره. نصف کارتون هایی که ایران ساخته مال بچه سال هاس. ما نوجوان ها چه گناهی کردیم الان؟
ناشناس
|
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
تو ایران همه چیز الکی تو انیمیشنایی که میسازن در نظر گرفته میشه جز عواطف و سلیقه بچه ها نه تنها این موضوع بلکه خیلی چیزا اینجوریه همه چیز تحمیل میشه :)
به تو چه
|
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
انتظار داری انتخاب بشن؟من ندارم چون زشتن
فاطمه
|
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
خوب کارتون های خوبی بسازید تا کودکان ببینند
ناشناس
|
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
خب شما که نگران به قول خودتون فرهنگ بومی ما هستید ، بیاید یکم از الگوی موفق یاد بگیرید ، چه انیمیشن های قشنگی با موضوعات جالب و زیبا تولید میکنن که کاملا آدم رو تو هر سنی به وجد میاره. سریال های ایرانی که همه بی محتوا شده ن و به نظر میاد فقط نویسنده و کارگردان میخواستن پولی به جیب بزنن ، اومدین مهارت های زندگی ساختین دستتون درد نکنه ولی واقعا سرشون نباید پنج برابر بدن شون باشه با داستان های کلیشه ای که همیشه بچه هه کار بد می‌کنه و بزرگترا نصیحت با داستانی کاملا مزخرف. هیچ چیز استانداردی تو انیمیشن هامون نیست همه مسخره یا از نظر گرافیکی یا از نظر داستانی بالاخره همه داغونن. پس صددرصد حق داریم به محصولات خارجی علاقه داشته باشیم.
ایرانی
|
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
این فقط شامل کتاب و نوشت افزار نمیشه چقدر لباس های محلی و زیبا داریم کدام اطلاع رسانی و تبلیغ میشه
فقط ی مشت لباس جلوباز و آستین کوتاه مال خارجی ها و شلوارهای لی پاره تو بازار هست گه نوحون ها می خرند و می پوشند
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *