صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اردوگاه‌های آوارگان در کرانه باختری؛ محلی برای پرورش مقاومت

۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۳۳۷۲۳
رژیم صهیونیستی طی ماه‌های گذشته با هدف سرکوب گروه‌های مقاومت، اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در کرانه باختری را هدف یورش‌های گسترده قرار داده است.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی از اوایل سال جاری به طور منظم برخی از اردوگاه‌های آوارگان را در سراسر کرانه باختری هدف قرار داده است.

یورش به این اردوگاه‌های آوارگان به درگیری بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی منجر می‌شود؛ این جوانان از هر چیزی که دارند برای مقابله با اشغالگران استفاده می‌کنند. 

ارتش رژیم صهیونیستی در پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور)، عملیات نظامی گسترده‌ای را در اردوگاه آوارگان «نور شمس» در شمال کرانه باختری اشغالی انجام داد.

بر اثر این یورش گسترده یک فلسطینی به شهادت رسیده و چند تن دیگر زخمی شدند و به زیرساخت‌های اردوگاه آسیب جدی وارد شد.

«میدل ایست مانیتور» در گزارشی با موضوع اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی نوشت که اردوگاه‌هایی که به طور معمول زیر آتش رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند، اردوگاه آوارگان «جنین»، اردوگاه آوارگان «بلاطه»، اردوگاه آوارگان «نور شمس»، اردوگاه آوارگان «طولکرم» و اردوگاه آوارگان «عقبه جبر» هستند. 

اردوگاه آوارگان جنین

اردوگاه آوارگان جنین در شمال کرانه باختری، منطقه‌ای است که شاهد بیشترین فعالیت‌های نظامی ارتش رژیم صهیونستی و رویارویی با فلسطینیان است. 

ارتش رژیم صهیونیستی از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون ۷۳ فلسطینی را در داخل این اردوگاه به شهادت رسانده و ساختمان‌ها و زیرساخت‌های آن را نیز تخریب کرده است.

بر اساس آمار منابع فلسطینی، نزدیک به ۸۰ درصد از خانه‌ها و مغازه‌های این اردوگاه در جریان یورش نظامی رژیم صهیونیستی در ماه جولای آسیب دیده‌اند.

گروه‌های مقاومت وابسته به فتح، حماس و جهاد اسلامی نیز در این اردوگاه فعال بوده و حضور نظامی قوی دارند. 

در آوریل ۲۰۰۲، این اردوگاه با حمله گسترده ارتش رژیم صهیونیستی مواجه شد که در پی آن دست‌کم ۵۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ویرانی گسترده‌ای بر جای ماند.

اردوگاه آوارگان جنین در سال ۱۹۵۳ از سوی آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) تأسیس شد و در حال حاضر ۱۲ هزار فلسطینی در آن زندگی می‌کنند.

اردوگاه آوارگان نور شمس

ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون پنج فلسطینی را در اردوگاه آوارگان نور شمس به شهادت رسانده و سه عملیات نظامی علیه این اردوگاه انجام داده است.

اصلی‌ترین گروه مقاومت فعال در این اردوگاه، شاخه نظامی گروه جهاد اسلامی، گردان‌های قدس و دیگر گروه‌های فلسطینی است. 

این اردوگاه محل زندگی حدود هفت هزار فلسطینی است که در منطقه کوچکی زندگی می‌کنند که مساحت آن حدود یک کیلومتر مربع است.

اردوگاه آوارگان طولکرم 

اردوگاه آوارگان طولکرم در نزدیکی اردوگاه آوارگان نور شمس در شمال کرانه باختری قرار دارد و محل زندگی ۱۰ هزار فلسطینی است. 

این اردوگاه به طور مداوم با حملات رژیم صهیونیستی روبرو می‌شود. 

در ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد)، ارتش رژیم صهیونیستی به این اردوگاه حمله کرده و پس از درگیری با مبارزان فلسطینی، یک فلسطینی را به شهادت رساند.

این اردوگاه از سوی آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در سال ۱۹۵۰ تأسیس شد. 

اردوگاه آوارگان عقبه جبر

اردوگاه آوارگان عقبه جبر در نزدیکی شهر اریحا در شرق کرانه باختری واقع شده و تاکنون ۱۰ عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را از آغاز سال ۲۰۲۳ تجربه کرده است. 

از اوایل ژانویه تاکنون دست‌کم ۱۱ فلسطینی از سوی نظامیان صهیونیست در داخل این اردوگاه به شهادت رسیده‌اند.

این اردوگاه در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد و در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار فلسطینی در آن زندگی می‌کنند. 

اردوگاه آوارگان بلاطه

اردوگاه آوارگان بلاطه بزرگترین اردوگاه آوارگان در کرانه باختری به حساب می‌آید که حدود ۱۶ هزار فلسطینی در آن ساکن هستند. 

این اردوگاه در شرق شهر نابلس قرار دارد و به دلیل حضور برخی از گروه‌های مقاومت فلسطینی به طور مداوم مورد حمله ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. 

این اردوگاه همچنین در نزدیکی مقبره حضرت یوسف (ع) قرار دارد که به طور مداوم از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست مورد هجوم قرار می‌گیرد. این موضوع اعتراض فلسطینی‌ها را برانگیخته است.

از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون دست‌کم ۱۳ فلسطینی از سوی نظامیان صهیونیست در این اردوگاه به شهادت رسیده‌اند.

محل پرورش مقاومت

برای فلسطینیان، این اردوگاه‌های آوارگان نماد محرومیت، پناهندگی و اخراج از خانه‌هایشان از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی است. 

«سلیمان بشارت»، یک تحلیلگر فلسطینی گفت: از سال ۱۹۴۸ تاکنون، این اردوگاه‌های فلسطینی در حالت مقاومت و آشوب مداوم بوده‌اند.

بشارت گفت که این اردوگاه‌ها تحت تأثیر تغییرات اجتماعی عمده در شهر‌ها قرار نمی‌گیرند، زیرا ساکنان آن هویت ملی خود را در مقاومت و رویارویی حفظ کرده‌اند.

این کارشناس با اشاره به اینکه این اردوگاه‌ها محل استقرار فرماندهان انقلابی فلسطینی است، گفت: اردوگاه‌های آوارگان پرورشگاه‌های محبوب مقاومت هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *