صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

آنچه در قفقاز می‌گذرد؛ از دخالت ناتو و رژیم صهیونیستی تا اقدامات خودسرانه ترکیه/ راه ارتباطی چندهزار ساله بین ایران و ارمنستان باید پابرجا بماند

۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷:۱۸
کد خبر: ۴۷۳۳۵۵۷
دسته بندی‌: سیاست ، عمومی
یک کارشناس مسائل قفقاز با تأکید بر اینکه راه ارتباطی چندهزار ساله بین ایران و ارمنستان باید پابرجا بماند پشت پرده تحولات اخیر در قفقاز را بازتاب تلاش‌های انگلیس و ناتو برای حضور در منطقه شمال غربی ایران و به چالش کشیدن امنیت در این منطقه دانست.

خبرگزاری میزان - جمهوری آذربایجان در چند روز اخیر تحرکات نظامی جدیدی در مرز با ارمنستان آغاز کرده است، به باور کارشناسان تصرف کامل قره‌باغ و ایجاد کریدور جعلی زنگزور و اشغال جنوب ارمنستان از اهداف جمهوری آذربایجان است.

در این میان جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو میان کشورهای منطقه را دنبال می‌کند و همانطور که بارها گفته است هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرزهای منطقه را خط قرمز خود می‌داند.

در این رابطه احسان موحدیان در گفت‌وگو با میزان، درباره ریشه‌‌های تحولات اخیر در قفقاز بیان داشت: ریشه درگیری‌ها در این قسمت دخالت‌هایی است که از خارج منطقه قفقاز جنوبی صورت می‌گیرد، پشت پرده تحرکاتی که هر ساله در این منطقه شکل می‌گیرد در وهله اول انگلیس، ناتو و در گام بعدی رژیم صهیونیستی است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروری، انگلیس، ناتو و رژیم صهیونیستی فرصت پیدا کردند در منطقه قفقاز حضور یابند و منافع ایران را تهدید کنند. رژیم صهیونیستی و انگلیس برای نفوذ به مناطق پیرامون ایران تلاش کردند از طریق این کشور‌ها به ایران نزدیک شوند.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه قفقاز بخصوص جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان اشتراکات دینی، فرهنگی و تمدنی زیادی با ایران دارند گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته ما از این ظرفیت غفلت کردیم و در ایجاد پیوند‌های فرهنگی، تاریخی و تبادلات دانشگاهی سرمایه‌گذاری جدی نکردیم، نتیجه این شده که رژیم صهیونیستی، انگلیس و ترکیه برای تحت فشار قرار دادن و تهدید امنیت کشورمان در این منطقه سرمایه‌گذاری کردند.

موحدیان با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و انگلیس در چند حوزه تلاش دارد برای کشورمان مشکل ایجاد کند گفت: آنها با ایجاد کریدور‌هایی برای انتقال انرژی از منطقه آسیای میانه تا اروپا سعی می‌کنند ایران را از مسیر حذف کنند تا انتقال کالا و انرژی از طریق ایران انجام نگیرد. این موضوع زیان و ضرر اقتصادی برای ما دارد و اگر خط لوله و مسیر بین‌المللی انتقال کالا و ... نداشته باشیم به چالش کشیدن امنیت ما نیز ساده خواهد بود.

این استاد روابط بین‌الملل ادامه داد: اگر کریدور جعلی «زنگزور» از طریق اشغال جنوب ارمنستان توسط باکو و ترکیه شکل بگیرد همه منطقه شمال غرب ایران زمین بازی گسترده برای نیروهای ناتو، رژیم صهیونیستی و ترکیه می‌شود و این نیروها وارد دریای کاسپین خواهند شد و به مرز‌های چین و روسیه می‌رسند، در این شرایط نیرو‌های وهابی و تجزیه‌طلب می‌توانند برای بی‌ثبات کردن ایران، روسیه و چین تلاش کرده و مشکل مشترک را برای ما و کشورهای یاد شده ایجاد کنند.

وی افزود: اینها بخشی از مشکلاتی است که به طور جدی امنیت ما را تهدید می‌کند و باید تلاش کنیم راه ارتباطی چندهزار ساله بین ایران و ارمنستان پابرجا بماند و از خطوط قرمز که مبتنی بر ممانعت از تغییر مرز‌ها و ژئوپلیتیک منطقه است، عدول نخواهیم کرد. پیرو این سیاست تابستان سال گذشته باکو تلاش کرد بخش‌هایی از ارمنستان را اشغال کند و ایران در این رابطه به آذربایجان اخطار جدی داد.

موحدیان گفت: اگر در سال ۲۰۲۰ باکو مدعی بود می‌خواهد خاک خود را آزاد کند اکنون نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد، باکو امروز صراحتا قصد تجاوز به جنوب ارمنستان و اشغال بخشی از خاک این کشور را دارد که در مجامع بین‌المللی پذیرفته شده است. این بهانه‌ها از سوی باکو پذیرفتنی نیست و نشان می‌دهد باکو و ترکیه به دنبال توسعه‌طلبی هستند و اهداف رژیم صهیونیستی و نیروهای ناتو را پیاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه ما باید روسیه، چین و هند را درگیر موضوع قفقاز کنیم اظهار کرد: مباحث فرهنگی مشترک در منطقه باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و مردم منطقه را از نقشه‌های آشوب‌طلبانه ناتو و رژیم صهیونیستی آگاه کنیم.

او توضیح داد: سابقه سیاست‌های نوعثمانی‌گری و رفتارهای خودسرانه اردوغان و ترکیه در لیبی، سوریه و عراق باعث نگرانی آمریکایی‌ها شده است که اگر این دخالت‌های ترکیه در قفقاز بیش از حد ادامه‌دار شود در نهایت همچون اتفاقات سوریه باعث قوی‌تر شدن ایران در منطقه خواهد شد.

موحدیان گفت: از سویی آمریکایی‌ها نگران هستند انتقال گاز از آسیای میانه به ترکیه و اروپا وابستگی کشورهای اروپا را در این حوزه کمتر کند و فرمانبرداری اروپا را در ماجرای جنگ اوکراین از آمریکا کاهش دهد و شرکت‌های آمریکایی بازار ال ان جی اروپا را از دست بدهند. لذا ایران می‌تواند از این نگرانی‌ها استفاده کند و با آمریکا در ماجرای قفقاز جنوبی بده و بستان‌های داشته باشد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه باید کار فرهنگی انجام بدهیم گفت: ترکیه و باکو طی ۳۰ سال گذشته مشغول اقدامات فرهنگی ضدایرانی بودند، یک مرجعیت دینی و قومی جعلی ایجاد کرده‌اند و مدعی شده‌اند که جمهوری آذربایجان امپراطوری چندین هزار ساله بوده است. متاسفانه ما غفلت کردیم و در برابر این دروغ پراکنی‌ها هیچ کاری انجام نداده‌ایم. لازم است رسانه‌های داخلی فعال شده و ضمن آگاه کردن مردم با نشر این اطلاعات دروغ مقابله کنند.

وی گفت: این غفلت باید جبران شود در راهپیمایی اربعین این ظرفیت به وضوع دیده شد و به رغم فشار و تلاش‌های دولت جمهوری آذربایجان و بستن مرزهای زمینی، چند ده هزار نفر از مردم این کشور در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی علیه‌السلام شرکت کردند، ما می‌توانیم با اشتراکات فرهنگی فاصله بین ملت‌های دو کشور را کاهش دهیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *