صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

بازار داغ خرید لوازم تحریر؛ خریدارانی که تولیدات ایرانی را با طرح‌های ایرانی می‌خواهند/ تولید‌کنندگان: شخصیت کارتونی محبوبی نداریم؛ باید شخصیت داخلی خلق شود

۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۳۳۵۵۴
گشتی در بازار فروش لوازم تحریر و کیف مدرسه نشان می‌دهد با وجود افزایش تولیدات ایرانی و مناسب بودن کیفیت این محصولات کماکان بسیاری از خانواده‌ها از ایرانی نبودن طرح‌های به‌کار رفته در این محصولات شکایت دارند و تولید کنندگان عدم به‌کارگیری این طرح‌ها را به نبود شخصیت کارتونی محبوب در ایران و محدود بودن مشتری برای این‌ محصولات مربوط می‌دانند.

خبرگزاری میزان - هر ساله در روز‌های آخر شهریور و با نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی شاهد شور و هیجان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برای خرید نوشت‌افزار هستیم، مانند هرسال در این روز‌ها بازار لوازم تحریر در حال سپری کردن شلوغ‌ترین روزهای کاری خود است و به همین بهانه با حضور در بازار بزرگ تهران از نزدیک شاهد این هیجان بودیم تا بررسی کنیم دانش‌آموزان و والدین آن‌ها هنگام خرید نوشت‌افزار بیشتر به چه نکاتی توجه می‌کنند و آیا از کیفیت محصولات راضی هستند؟

 دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برای خرید نوشت افزار به چه نکاتی توجه می‌کنند؟

انتخاب لوازم تحریر در میان تنوع فراوان محصولات قدم اول و شاید مهمترین قسمت خرید برای دانش ‌آموزان است، مادر یک دانش‌آموز پایه هفتم در این رابطه گفت: فرزندمان بیشتر طرح‌هایی را انتخاب می‌کند که برگرفته از شخصیت‌های کارتونی است اما برای ما بیشتر کیفیت لوازم تحریر اهمیت دارد، برای خرید دفتر به استحکام برگه‌ها و در خرید مداد و مداد رنگی به این نکته توجه می‌کنیم که کدام محصول نوک مستحکم‌تری دارد.

یک فروشنده نوشت افزار و طراح کاغذ کادو هم در این مورد اظهار کرد: این مسئله کاملا سلیقه‌ای است و اینگونه نیست که یک طرح خاص مورد پسند تعداد زیادی از مشتریان باشد چرا که سلیقه خریداران با یکدیگر متفاوت است و آن‌ها طرح‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند اما برای کاغذ کادو و جلد دفتر بیشتر به سراغ طرح‌های رنگی که هم بتوان برای بزرگسالان و هم برای کودکان استفاده قرار گیرد می‌روند.

مادر یک دانش‌آموز پایه اول ابتدایی نیز با بیان اینکه ما بیشتر به دنبال خرید لوازم تحریر تولید داخلی هستیم، اظهار کرد: لوازم تحریر موجود در بازار تنوع بسیار خوبی دارد و برای من کیفیت این محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما برای فرزندم بیشتر شکل ظاهری نوشت افزار مهم است و دخترم بیشتر به طرح‌های علاقه دارد.

پدر یک دانش‌آموز دیگر نیز در رابطه با این موضوع که هنگام خرید به چه نکاتی توجه می‌کند، گفت: برای من در درجه اول کیفیت، تولید داخل بودن و قمیت محصول اهمیت دارد اما که کودکان بیشتر به خرید لوازم تحریری علاقه دارند که شخصیت‌های کارتونی داشته باشد و رنگارنگ باشد.

پس از گذشت مدتی از حضور در میان خریداران شاهد این موضوع که دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بیشتر به دنبال خرید نوشت افزار تولید داخل بودند و به گفته بسیاری از فروشندگان کیفیت این محصولات به نسبت سال‌های گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است.

مادر یک دانش‌آموز پایه هفتم ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه در حال حاضر بازار نوشت افزار تنوع بسیار خوبی دارد، ادامه داد: لوازم تحریر ایرانی قیمت مناسب‌تری دارند اما در برخی موارد اجناس خارجی کیفیتشان بهتر است.

یکی از فروشندگان نوشت‌افزار نیز در این خصوص گفت: ما هم محصولات داخلی و هم محصولات خارجی را به فروش می‌رسانیم و خدا را شکر از ۱۰ مشتری حدود ۷ نفر نوشت افزار تولید داخل را خریداری می‌کنند، لوازم تحریر داخلی در حال حاضر از کیفیت خوب و قیمت مناسبی برخوردار است.

یکی دیگر از فروشندگان نوشت افزار عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر کیفیت نوشت‌افزار‌های داخلی از لوازم تحریر خارجی پیشی گرفته است و مردم هم بیشتر به دنبال اجناس ایرانی هستند چرا که کیفیت بسیار خوبی دارند.

«کیفیت لوازم تحریر داخلی در سال‌های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده و قیمت بسیار مناسبی هم دارند، اما همچنان کیفیت برخی از آن‌ها به پای محصولات خارجی نمی‌رسد و تنوع محصولات خارجی بیشتر از تولیدات داخل است» این انتقاد پدر یک دانش‌آموز در میان تمجید خریداران و فروشندگان از لوازم تحریر ایرانی بود که با توصیه این پدر به دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ادامه پیدا کرد. 

پدر یک دانش‌آموز دیگر نیز در این خصوص متذکر شد: درست است که کیفیت محصولات داخلی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته اما همچنان تنوع کمی دارند و به نظر می‌رسد شرکت‌های اندکی در داخل کشور به تولید نوشت افزار اقدام می‌کنند.

جای خالی محصولاتی با تصویر شخصیت‌های ایرانی و علاقه دانش‌آموزان به شخصیت‌های کارتونی خارجی 

در کنار این همه شور و شوق متاسفانه شاهد این مسئله بودیم که دانش‌آموزان بیشتر به خرید نوشت افزارهایی با طرح‌های شخصیت‌های کارتونی خارجی علاقه‌مند بودند و از طرفی اینگونه نوشت افزار کمتر در بازار موجود است و فروشندگان و تولیدکنندگان اقبال کمتری به ارائه این محصولات دارند.

یک طراح و فروشنده نوشت افزار ضمن اشاره به اینکه بیشتر طرح‌هایی که برای تولید لوازم تحریر از جمله دفتر و کاغذ کادو استفاده می‌شود برگرفته از شخصیت‌های کارتونی خارجی است، افزود: از آنجایی که مشتریان ما بیشتر خریدارن عمده هستند، ما برای طراحی نوشت افزار از مشتریانی که اسباب بازی فروشی دارند و به طور کلی به تولید محصولات کودکان مشغولند سوال می‌کنیم که بیشتر چه شخصیت‌هایی مورد توجه کودکان است و متاسفانه آن‌ها تاکنون شخصیت ایرانی برای طراحی نوشت افزار به ما معرفی نکرده‌اند و به نظر نمی‌رسد در حال حاضر شخصیت کارتونی محبوبی در ایران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه البته در طراحی کاغذ کادو و دفاتر طرح‌های سنتی مثل بته جقه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: حدود ۷ سال پیش در طراحی نوشت افزار از شخصیت‌های ایرانی از جمله تصویر شهدا استفاده می‌شد، اما متاسفانه پس از مدتی دیگر از این طرح‌ها استفاده نشد.

یک فروشنده دیگر هم با بیان اینکه کودکان زیر ۱۰ سال بیشتر به لوازم تحریر با طرح‌های کارتونی علاقه دارند، ادامه داد: متاسفانه ببیشتر طرح‌های نوشت افزار‌ها برگرفته از شخصیت‌های کارتونی خارجی هستند لوازم تحریر با طرح‌های داخلی نداریم، برای رسیدن به این هدف ابتدا باید شخصیت‌های داخلی خلق شود که کودکان آن‌ها را دوست داشته باشند و به آن‌ها علاقه‌مند باشند، ما جزوی از تولیدکنندگان دفتر‌ با طرح‌های داخلی هستیم اما متاسفانه نتوانستیم محصولاتمان را به فروش برسانیم چرا که بیشتر دانش‌آموزان شخصیت‌های کارتونی خارجی را دوست دارند.

یکی دیگر از فروشندگان نوشت‌افزار فعال در بازار توضیح داد: خریداران بیشتر به دنبال کیفیت خوب هستند و در خرید دفتر به کیفیت کاغذ و طرح روی جلد توجه می‌کنند، بیشتر خریداران طرح‌های فانتزی را می‌پسندند و کمتر به دنبال طرح‌های ایرانی هستند.

یک فروشنده دیگر با بیان اینکه تنها یک شرکت طرح‌های ایرانی دارد که آن هم بسیار گران است گفت: بیشتر افرادی که برای خرید به بازار می‌آیند به دنبال اجناسی با قیمت مناسب هستند و به نظر می‌رسد برای ترویج خرید نوشت افزار با طرح‌های داخلی قیمت این محصولات باید مناسب‌تر باشد.

پس از صحبت‌های این فروشنده مادر یک دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی متذکر شد: تا زمانی که طرح‌های ایرانی در بازار نباشد گزینه‌ای جز خرید محصولاتی با طرح خارجی وجود ندارد، کودک من به تعدادی از شخصیت‌های داخلی علاقه‌مند است و مثلا شخصیت‌های کارتون شکرستان را بسیار دوست دارد اما محصولی با این طرح در بازار پیدا نمی‌کند.

پدر یک دانش‌آموز دیگر نیز با بیان اینکه متاسفانه کودکان کمتر به خرید نوشت‌افزار با طرح‌های شخصیت‌های ایرانی تمایل دارند، گفت: به نظر می‌رسد رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و همچنین وزارت آموزش و پرورش در این رابطه ضعیف عمل کرده‌اند، لازم است اسطوره‌های تاریخی را بهتر به کودکان معرفی کنیم و برای رسیدن به این هدف بنظرم استفاده از تصویر شخصیت‌های ایرانی بر روی لوزام تحریر نقش بسزایی دارد.

پس از گشت و گذار در بازار فروش لوازم تحریر به سراغ فرشندگان کوله پشتی دانش‌آموزان رفتیم تا بررسی کنیم دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان برای خرید این محصول چه معیارهایی دارند و تا چه حد در هنگام خرید کوله پشتی به استانداردهای لازم توجه می‌کنند.

مردم کمتر به استاندارد‌های پزشکی توجه می‌کنند

یک فروشنده کوله پشتی و کیف مدرسه در پاسخ به این سوال که معیار مردم برای خرید کیف مدرسه کودکانش چیست گفت: بیشتر برای مشتری‌ها قیمت محصولات دارای اهمیت است و اغلب برای دانش‌آموزان کوله پشتی‌های طرح‌دار خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: تمام محصولات ما تولید داخل است و کیفیت بسیار خوبی هم دارند و استاندارد‌های لازم پزشکی هم در آن‌ها تقریبا رعایت شده است، اما متاسفانه مردم کمتر به این استاندارد‌ها توجه می‌کنند و بیشتر طرح و قیمت اجناس برایشان اهمیت دارد.

دانش‌آموزان و حتی دانشجویان بیشتر به دنبال طرح‌های فانتزی هستند

یک فروشنده دیگر کوله پشتی و کیف مدرسه که بیشتر محصولاتش دارای طرح‌های سنتی و داخلی است توضیح داد: تمام محصولات ما تولید داخل و بیشتر با طرح‌های سنتی است، اما دانش‌آموزان و حتی دانشجویان بیشتر به دنبال طرح‌های فانتزی هستند.



انتهای پیام/

 

 

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *