صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

یک وکیل دادگستری: بانک آرا در سامانه «تناد» موجب خودمراقبتی در آرا قضایی خواهد شد

۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰:۱۳
کد خبر: ۴۷۳۳۰۲۲
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
یک وکیل دادگستری در مورد راه اندازی سامانه تناد، گفت: بانک آرا موجود در سامانه تناد با ایجاد امکان نقد و بررسی اتقان رای، خود مراقبتی و شفافیت ایجاد خواهد کرد.

منصور مظفری در گفت‌‎وگو با میزان در مورد راه اندازی سامانه تناد با بیان اینکه راه اندازی این سامانه از این پس به ارایه آرا متقن و مستدل از سوی دستگاه قضایی کمک می‌کند، گفت: با توجه به این امر که از قوانین برداشت‌های مختلف و گا‌ها متعارضی صورت می‌گیرد و دکترینی نسبت به تفسیر قوانین وجود ندارد در اختیار داشتن بانکی از آرا می‌تواند به کمک صدور رای بیاید.

این وکیل دادگستری ادامه داد: قضات بنا به تفاسیری که از قوانین دارند نسبت به صدور آرا اقدام می‌کنند، اما گاهی مشاهده می‌شود که آرای متفاوت در موضوعات یکسان وجود دارد که آرا وحدت رویه در این زمینه شکل گرفته است.

مظفری با بیان اینکه وجود بانک آرا در سامانه تناد موجب یک خود مراقبتی در آرا قضایی خواهد شد،گفت: زمانی که قاضی بداند آرا او مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت تلاش می‌کند تا آرا متقن را به همراه شرح رسیدن به این رای ارائه دهد تا فرایند صدور رای مشخص باشد. از سوی دیگر زمانی که آرا مورد نقد قرار گیرد ضمن ایجاد نظام خود مراقبتی سبب می‌شود که آرا به شکل حکم و نه صرفا قرار ایجاد شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: نقد و بررسی آرا قضایی به شکلی فنی جایگزین چندین ساعت کلاس آموزشی برای قضات جوان و علاقه‌مندان به کار قضاوت است.

مظفری گفت: با توجه به تصویب قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار و افزایش کارآموزان وکالت چه در مرکز وکلا و چه در کانون وکلا و عدم گنجایش محاکم قضایی برای حضور این تعداد از کارآموزان، استفاده از سامانه تنادو مطالعه آرا مستدل که توسط قضات متبحر صورت می‌گیرد می تواند سطح دانش این افراد را راتقا دهند.

وی با اشاره به این موضوع که شفافیت در دستگاه قضایی همواره از موارد مورد تاکید رئیس قوه قضاییه و مورد اشاره در سند تحول قضایی است، گفت: زمانی که یک رای توسط متخصصان، پژوهشگران، قضات و حقوقدانان مورد نقد و بررسی قرار گیرد به شفافیت بیشتر و رفع سو تفاهمات نسبت به دستگاه قضایی منجر می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *