تنشهای میان واشنگتن و پکن و تاثیر بر شرکتهای آمریکایی
خبرگزاری میزان - تنشها بین چین و آمریکا در حال افزایش است و این باعث میشود که شرکتهای آمریکایی مجبور شوند رویکرد خود را در ارتباط با یک بازیگر کلیدی در اقتصاد جهانی به دقت دنبال کنند.
به گزارش «انپیآر»، این در حالی است که هفته گذشته «جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی آمریکا به پکن سفر کرده بود. این تازهترین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به پکن به حساب میآید.
تنشها اثر سرد کننده دارند
حتی قبل از اینکه تنشها بین ۲ کشور افزایش یابد، شرکتهای آمریکایی قبلا از رقابت آمریکا و چین ضربه خورده بودند.
دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا تعرفههای زیادی را بر چین وضع کرده بود. سپس چین سیاست «زیرو کووید» را اجرا کرد که برای شرکتهای آمریکایی مخرب بود. بر اساس این سیاست، سفر در داخل، و به و از چین غیرممکن بود و قرنطینهها باعث اختلال در تولید و تجارت شد.
به عنوان مثال، شرکتهایی مانند «اپل» با تاخیر در ارسال محمولهها مواجه شدند، زیرا قرنطینهها باعث اختلال در عملیات تحویل محمولهها در چین شد.
به گفته «آنا اشتون»، کارشناس روابط آمریکا و چین در گروه اوراسیا، «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در اوایل سال ۲۰۲۳ به این محدودیتها پایان داد، اما تاثیرات آنها همچنان پررنگ است.
خارج شدن چین از این همهگیری زمانی رخ داد که تنشها با آمریکا بر سر مسائلی، از تایوان گرفته تا مالکیت معنوی و شیوههای کار، وخیمتر شده بود.
این موضوعات به یک سری اقدامات متقابل بین ۲ کشور منجر شدهاند.
اقدامات متقابل آمریکا و چین در زمینه بازرگانی
آمریکا صادرات ریزتراشههای خاص به چین را ممنوع کرد. سپس چین محدودیتهایی را بر صادرات ۲ عنصر کمیاب مورد استفاده در تولید ریزتراشهها اعمال کرد.
اخیرا «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با استناد به آنچه «نگرانیهای امنیت ملی» خواند، فرمان اجرایی را امضا کرد که سرمایهگذاری شرکتهای آمریکایی در برخی شرکتهای چینی را دشوارتر میکند.
بر این اساس، این شرکتها از سرمایهگذاری در حورههای هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی منع خواهند شد.
این اعلامیه چند هفته پس از تصویب قانون ضد جاسوسی گسترده از سوی چین منتشر شد که برخی از شرکتهای آمریکایی را آسیبپذیر میکند؛ بهویژه شرکتهایی که اطلاعات زیادی از مشتریان را جمعآوری و نگهداری میکنند.
به گفته «اشتون»، این اقدامات محدود و هدفمند بودهاند، اما به طور گسترده بر کسب و کارهای آمریکا تأثیری وحشتناک دارند. بخشهای خاصی بیش از سایر بخشها تحت تأثیر قرار میگیرند.
حتی قبل از اینکه بایدن آن فرمان اجرایی را امضا کند، سرمایهگذاران آمریکایی از بخشهای خاصی از اقتصاد چین، به ویژه از بخش فناوری و بخشهایی مانند هوش مصنوعی و تراشهها کنار گذاشته شده بودند.
نیاز آمریکا به بازار چین
چین نه تنها یک تولید کننده کلیدی جهانی بوده، بلکه به طور فزایندهای یک بازار کلیدی برای کالاهای آمریکایی است.
«گابریلا سانتوس»، یک استراتژیست جهانی در J.P. Morgan Asset Management که در موضوع تجارت با چین تخصص دارد، معتقد است که اندازه و پتانسیل طبقه متوسط این کشور را نمیتوان نادیده گرفت. او میگوید که این پتانسیل حتی ممکن است گسترش پیدا کند.
او گفت: ما میتوانیم شاهد پیوستن ۳۰۰ میلیون نفر دیگر به طبقه متوسط چین طی دهه آینده باشیم.
انتهای پیام/