صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین

۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸:۱۱
کد خبر: ۴۷۳۲۴۲۵
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
رئیس جمعیت هلال احمر، گفت: از اول ماه صفر ۴ هزار پزشک، گروه پزشکی، امدادگر و نجاتگر داوطلب در کشور عراق مستقر هستند و بحث سلامت، امداد و نجات زائران بر عهده هلال احمر است.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره اقدامات و تمهیدات دستگاه‌های خدمت رسان در اربعین، گفت: از اول ماه صفر ۴ هزار نفر پزشک و گروه پزشکی و امدادگران و نجاتگران ما که داوطلب هستند و هیچ مزد و حق الزحمه‌ای نمی‌گیرند در کشور عراق مستقر شدند. یعنی ما هم در داخل کشور کار امداد و نجات را انجام می‌دهیم و در کشور عراق هم در بحث سلامت و امداد و نجات به عهده جمعیت هلال احمر است.

وی در ادامه بیان کرد: اضافه بر این گروه‌های مردمی هم هستند که به ما کمک می‌کنند، از نقطه صفر مرزی عراق پایگاه‌های سلامت‌مان را مستقر کردیم و بین راه و در هر ۱۰۰ کیلومتر یک پایگاه امداد و نجات را ایجاد کردیم تا شهر نجف و در شهر نجف ۳ بیمارستان عراقی و بیمارستان هلال احمر به نام امام علی علیه السلام فعالیت دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: تعداد قابل توجهی پایگاه سلامت سطح ۲ و سطح ۳ وجود دارد، مسیر نجف به کربلا را ۲۷ پایگاه سلامت داریم و ۳ بیمارستان عراقی در اختیار داریم، حدود ۹۰ درصد ظرفیت بیمارستان عمل در دست هلال احمر است و بیمارستان حیدریه ۵۰ درصد و بیمارستان شهید ابومهدی مهندس همین طور و یک سازه بیمارستان سیار مربوط به بنیاد احسان از بنیاد برکت که بیمارستان بسیار مجهزی است نیز همراه ما است.

کولیوند در ادامه خاطرنشان کرد: در گروه‌های طبیب دوار حدود ۱۶۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند کوله پشتی‌هایشان دارو و تجهیزات لازم را هم دارد و همراه کاروان‌هایی که پیاده‌روی می‌کنند در مسیر‌ها پیاده روی می‌کنند و حضور دارند. هر ۶۰ تا ۷۰ عمود یک پایگاه داریم، اگر بین این‌ها مشکلی برای کسی ایجاد شود می‌توانند کمک رسانی کنند و به اولین پایگاه برسانند.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که در حال حاضر هلال احمر فقط حوزه سلامت و بهداشت و درمان را عراق به عهده دارد؟ گفت: حوزه سلامت، بهداشت و درمان و امداد نجات را دارد ۸۰ دستگاه آمبولانس، ۶ دستگاه اتوبوس آمبولانس و تعداد قابل توجهی هم خودرو‌های نجات و فرماندهی و به اندازه کافی هم دارو و تجهیزات ارسال کردیم. هلال احمر ۲۷۰ پایگاه سطح ۳ توسط گروه‌های مردمی دارند به ما خدمت می‌کنند هم در شهر کربلا هم در شهر نجف، کاظمین، سامرا و امامزاده سید محمد هم پایگاه سلامت گذاشتیم.

رئیس جمعیت هلال احمر، افزود: تاکنون بیش از یک میلیون خدمت ارائه شده است. بیماران یا مصدومینی داشتیم که قابل انتقال بودند و شرایطشان پایدار بوده و می‌توانستند زمان انتقال را تحمل کنند، بلافاصله برای ادامه درمان به کشور منتقل کردیم تاتخت‌های آنجا خالی شود که هر زمان لازم داشتیم بتوانیم استفاده کنیم و دوم اینکه خانواده‌ها در داخل کشور از نگرانی بیرون بیایند.

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که خدمات هلال احمر به زائرین چه تفاوتی با سال قبل کرده است؟ افزود: پیرو دستور رئیس جمهور در خصوص تسهیلگری این سفر، اقدام کردیم. سال گذشته از مسیر نجف تا کربلا ۱۴ پایگاه سلامت داشتیم و امسال ۲۷ پایگاه داریم. در مسیر‌های مواصلاتی مرز‌ها تا نجف قبلا پایگاهی نداشتیم که امسال پایگاه‌های امداد و نجات را مستقر کردیم. امسال با همکاری که با وزارت بهداشت عراق داریم پزشکان ما در بیمارستان‌های عراقی حضور دارند و عمل جراحی اورژانس را انجام می‌دهند که سال گذشته این امکان را نداشتیم.

وی ادامه داد: به میزان کافی هم آمبولانس، هم اتوبوس آمبولانس و تجهیزات و هم دارویی که مورد نیاز است با خودمان ارسال کردیم و هیچ کمبودی از این ناحیه حس نمی‌شود. در ۶۰۰ موکب، پزشک و پرستار و دارو و تجهیزات در اختیار آن‌ها گذاشتیم.

کولیوند، گفت: عملیات هلال احمر بیشتر مردمی و داوطلب محور است و فقط ستادی نیست. مثلاً اسکان و تغذیه آن‌ها را به عهده گرفتیم. امسال ما حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت مان را بیشتر کردیم که این باعث شده رضایتمندی مردم هم بالاتر برود و خدمات ما با کیفیت بهتر و موثرتر انجام بشود.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: موج برگشت زائران عملا از روز گذشته شروع شد، زائرانی که برمیگردند کاملا خسته و دچار کم خوابی هستند و نیاز به استراحت دارند. به زائران توصیه کردیم که حتما استراحت کنند با حالت خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنند.

به گفته وی، هلال احمر محل‌هایی را برای استراحت دارد هرجا که زائران فکر کردند خسته و خواب آلود هستند می‌توانند به آن جا بروند و بعد از رفع خستگی حرکت کنند و ادامه مسیر دهند، اضافه بر آن داوطلبان و امدادگران بیشتری را فراخوان کردیم که در محله‌هایی که حادثه خیز است یا ما بیشتر حادثه داشتیم با چراغ و علائم آشکارسازی حضور داشته باشند تا به نحوی مانع حوادث ترافیکی شویم.

رئیس جمعیت هلال احمر، گفت: این کمک حتما از طریق راهور، از طریق راهداری و از طریق سایر دستگاه‌ها هم می‌طلبد که به ما اضافه شود و این ظرفیت‌ها را اضافه کنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *