صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وزیر راه و شهرسازی به منظور آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه- بصره وارد آبادان شد

۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶:۲۸
کد خبر: ۴۷۳۲۴۱۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
وزیر راه و شهرسازی به منظور آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه- بصره به همراه معاون اول رئیس جمهور واردفرودگاه آبادان شد.

خبرگزاری میزان- به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز به همراه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور عازم خوزستان شد تا پس از دو دهه انتظار پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره را به ثمر برساند.

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره امروز در حالی آغاز می‌شود که موضوع اتصال ریلی دو کشور ایران و عراق از دو دهه قبل به عنوان یک پروژه راهبردی مهم در مذاکرات مقامات ارشد دو کشور مطرح شده و چندین بار در خصوص اجرای آن تفاهم شد که به دلایل مختلف و بهانه‌تراشی‌های گوناگون و علیرغم چندین مصوبه شورای عالی امنیت ملی به نتیجه منجر نشد و علیرغم اهتمام و اعلام آمادگی چندین باره وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در انجام این پروژه، وزارت حمل و نقل و راه آهن عراق با عنوان انتظار برای استقرار دولت جدید انجام کار را به حالت تعلیق نگه داشته بودند.

تکمیل راه آهن شلمچه به بصره علاوه بر اینکه موجب جهش تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور ایران و عراق می‌شود، موجب دسترسی سایر کشور‌های واقع در شرق جهان از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشور‌های حوزه مدیترانه خواهد شد.

همچنین این خط پس از راه اندازی نقش ویژه‌ای در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصاً در شهر‌های زیارتی نجف و کربلا ایفا خواهد کرد.

خطوط ریلی در کشور ایران تا نقطه مرزی شلمچه متصل است. همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهر‌هایی از جمله کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل هستند و در صورت اتصال مابین شلمچه تا بصره که طولی حدود ۳۲ کیلومتر دارد، شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد.

در این پروژه ۱۶ کیلومتر ابتدایی میادین مین پاکسازی نشده وجود دارد که مقرر شده است طرف ایرانی مین روبی را انجام دهد. پس از آن حدود ۱۶ کیلومتر خط ریلی عادی توسط طرف عراقی کشیده خواهد شد و نقطه انتهایی پروژه یک پل حدودا هزار متری با دهانه متحرک بر روی اروند رود (شط العرب) خواهد بود که مقرر شده است از سوی ایران مطالعه و اجرا شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *