صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

افزایش بودجه صداوسیما از منابع بودجه عمومی

۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶:۱۹
کد خبر: ۴۷۳۰۸۰۳
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: مصوب شد در سال اول برنامه هفتم توسعه، سهم بودجه صداوسیما از منابع بودجه عمومی نسبت به سال ۱۴۰۲، ۷۵درصد افزایش یابد.

خبرگزاری میزان- به گزارش خانه ملت، محسن زنگنه در نشست خبری امروز (چهارشنبه یکم شهریور ماه) خود با اصحاب رسانه با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: کمیسیون امروز چهل و یکمین جلسه خود را برگزار کرد و تقریباً حدود ۶ هفته کاری را برای بررسی این لایحه پشت سر گذاشته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، افزود: در ۴۱ جلسه سپری شده کمیسیون تلفیق، بخش‌های عمده‌ای از برنامه هفتم توسعه به اتمام رسیده و تنها مباحثی درباره حوزه فرهنگ در این لایحه همچنان باقی مانده که کمیسیون امروز مابقی این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه هنوز فصل مربوط به آموزش عالی در لایحه برنامه هفتم توسعه بررسی نشده است، ادامه داد: همچنین بخش‌هایی اعم از سیاست خارجی، ساختار‌های اداری و مبحث حقوق و دستمزد همچنان به طور کامل در کمیسیون مورد بررسی قرار نگرفته و این کمیسیون هفته آینده این موارد را بررسی خواهد داد.

زنگنه با اشاره به موارد مراعا مانده لایحه برنامه هفتم توسعه، ادامه داد: موضوعاتی از قبیل شرکت‌های دولتی، پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و طرح‌های عمرانی، رابطه مالی دولت و نفت، مباحث مربوط به ارز و همچنین ماده ۳۱ لایحه که مربوط به نحوه توزیع یارانه‌هاست همچنان در این لایحه مراعا مانده است لذا این‌ها مواردی است که سرفصل‌های آن مورد بررسی قرار گرفته، اما به جهت اهمیت موضوع به صورت مراعا گذاشته شده و هفته آینده که آخرین هفته کمیسیون تلفیق است، این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

زنگنه با اشاره به مصوبات جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، گفت: یکی از مصوبات کمیسیون درباره تخصیص یک درصد از هزینه‌های بودجه‌ای شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست ۳ قانون بودجه به مسائل حوزه فرهنگ و هنر به طور عام بود. مسائل دینی، مذهبی، مساجد، حوزه هنر‌های تجسمی، سینما، موسسات فرهنگی و کانون‌های مساجد و همه دستگاه‌هایی که به نحوی دستگاه فرهنگی و هنری محسوب می‌شوند، شامل این بخش می‌شود، لذا مقرر شد تا یک درصد از منابع به این دستگاه‌ها در طول برنامه هفتم توسعه اختصاص یابد. منابع اختصاصی براساس بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ الی ۲۲ هزار میلیارد تومان خواهد شد که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در زمینه بودجه سازمان صداوسیما، افزود: مستحضرید که صداوسیما در جداولی که ما در قانون برنامه هفتم توسعه در نظر گرفتیم، تکالیف زیادی را متقبل شده است، لذا ما در جدول ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه که متعلق به این سازمان بود، عناوینی را مصوب کردیم که عبارت است از: تولید سریال‌های ملی در طول مدت برنامه هفتم توسعه حداقل یک هزار و یکصد قسمت، تولید ساخت سریال پویانمایی و انیمیشن حداقل ۲ هزار و ۹۲۰ قسمت در طول سال‌های برنامه، تولید ساخت مستند الف ۳۶۵ قسمت در طول سال‌های برنامه، تولید مستند الف ویژه ۵۲ قسمت در طول سال‌های برنامه، تولید یک هزار و ۴۶۰ قسمت برنامه شاخص، تولید یک هزار و ۶۰۰ قسمت سریال استانی، تولید ۱۱ هزار و ۲۰۰ قسمت پویانمایی استانی، تولید ۳۷۰ قسمت تله فیلم استانی، تولید یک هزار و ۴۶۰ قسمت برنامه کودک، نوجوان و جوان و تولید سریال الف ویژه سالانه یک سریال.

وی افزود: همچنین کمیسیون در این بخش مقرر کرد که باید برنامه‌های تولیدی با مخاطب کودک و نوجوان و همچنین برنامه‌هایی با محوریت خانواده ذیل قانون جوانی جمعیت افزایش ۱۵۰ درصدی داشته باشد.

زنگنه تاکید کرد: کمیسیون تلفیق همچنین مصوب کرد تا در سال اول برنامه هفتم توسعه، سهم بودجه صداوسیما از منابع بودجه عمومی نسبت به سال ۱۴۰۲، ۷۵ درصد رشد داشته باشد که باید تاکید کنم این مبحث مربوط به نسبت سهم است. در حال حاضر سهم صداوسیما از بودجه عمومی در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ دهم درصد است و این رقم در سال اول برنامه به حدود ۱.۱۵ صدم درصد از منابع بودجه عمومی می‌رسد. همچنین ما در این بخش دولت و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردیم این نسبت را تا انتهای سال برنامه هفتم توسعه حفظ کند.

وی با اشاره به تولید و ساخت ۲۰ فیلم سینمایی فاخر در گذشته، بیان کرد: این موارد در سرفصل برنامه‌های قبلی فرهنگی مصوب شده بودند، لذا این موارد به تبع نیازمند این است تا صداوسیما بتواند آن‌ها را لحاظ بودجه‌ای مدیریت کند. البته باید تاکید کنم که سهم صداوسیما با توجه به اقدامات صورت گرفته و همچنین نسبت به منابع بودجه عمومی، در مقایسه با موارد مشابه و در سایر کشور‌ها به واقع از سطح استاندارد‌ها فاصله دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، افزود: کمیسیون تلفیق برنامه علاوه بر این مصوب کرد که سازمان صداوسیما مکلف است گزارش سالانه خود را به تفکیک به کمیسیون فرهنگی و شورای نظارت ارائه کند.

زنگنه با اشاره به مصوبات این کمیسیون در بخش پویانمایی، تاکید کرد: دولت در این بخش مکلف به ساخت حدود بیش از ۷ هزار ساعت انیمیشن و پویانمایی در طول سال‌های برنامه شد. همچنین کمیسیون در زمینه ساخت شهرک‌های ویژه کودک و نوجوان در مراکز استان و تقویت کانون پرورش فکری، مواردی را به تصویب رساند.

زنگنه با اشاره به تکالیف وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما درباره رسانه‌های فراگیر صوت و تصویر، بیان کرد: این موضوع یکی از مباحث مهم قلمداد می‌شود و پس از بحث‌های زیادی که در کمیسیون صورت گرفت، نهایتاً کمیسیون مقرر کرد این موضوع براساس آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل شود.

وی در توضیح این مسئله ادامه داد: به جهت مداخلاتی که بین سازمان صداوسیما و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص رسانه‌های فراگیر صوت و تصویر وجود داشت، در نهایت یک تفاهم نامه‌ای بین این دو مجموعه به امضا و به اصطلاح وظایف در این بخش مشخص و نهایتاً این مسئله به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، بنابراین کمیسیون نیز همین موضوع را مبنا قرار داد و آن را در قانون برنامه هفتم توسعه به تصویب رساند، البته بند (الف) ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه تبصره‌های دیگری دارد که ان شالله در سایر جلسات کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

زنگنه با اشاره به برخی نکات شبهه برانگیز نسبت به مصوبات کمیسیون متبوع خود، بیان کرد: در این بخش یک ابهامی در زمینه خرید تضمینی کالا‌های اساسی براساس ارز بازار مبادله طلا و ارز در بین رسانه‌ها مطرح شد. برخی از فعالان اقتصادی این مصوبه را به معنای افزایش قیمت کالا‌های اساسی قلمداد کرده بودند که لازم است بنده توضیحی را در این بخش ارائه دهم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در واقع ما در این دوره از مجلس تاکید کردیم که قیمت گذاری محصولات اساسی توسط یک شورای قیمت گذاری که متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی، عضو ناظر مجلس و نمایندگان تشکل‌های کشاورزی انجام گیرد. در این بخش ما عنوان کردیم که قیمت گذاری باید براساس هزینه‌های انجام شده و تورم سالانه و همچنین قیمت این محصول در کشور‌های همسایه محاسبه شود.

وی با ذکر مثالی در زمینه قیمت گذاری گندم از سوی دولت، بیان کرد: بعضاً دولت قیمت گندم را براساس ارز ترجیحی محاسبه می‌کند تا بتواند این گندم را از خارج به کشور وارد کند، این رویکرد نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت که نماینده دولت در رسانه ملی عنوان می‌کند؛ خرید گندم از خارج برای دولت به صرفه است تا اینکه بخواهد گندم را از کشاورزی داخلی خریداری کند.

زنگنه با اشاره به چرایی به صرفه بودن خرید گندم از خارج کشور، بیان کرد: این مسئله به این دلیل برای دولت به صرفه است که قیمت خرید را با ارز ترجیحی محاسبه می‌کند، بنابراین با در نظر گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی قدیم و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی فعلی، شما اگر بخواهید هر کالایی را از خارج به کشور وارد کنید، به صرفه خواهد بود که البته این قیمت گذاری در نهایت هم به ضرر کشاورز و هم باعث عدم انگیزه وی در تولید گندم خواهد شد. همچنین این مسئله می‌تواند جذابیت قاچاق آن کالا به کشور را تقویت کند، لذا ما در مصوبه خود گفتیم که دولت اگر قصد دارد قیمت گذاری کرده و کالایی را از کشاورز خریداری کند، باید محاسبه آن ارز براساس ارز مرکز مبادله طلا و ارز باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس با بیان اینکه گندم امسال با قیمت ۱۵ هزار تومان از کشاورزی خریداری می‌شود، بیان کرد: اینکه دولت گندم خریداری شده را به چه قیمتی به نانوایی‌ها بدهد، این مسئله دیگر بستگی به سیاست‌های دولت دارد و دولت می‌تواند در این بخش یارانه ریالی به گندم اختصاص دهد، چرا که ما بودجه‌ای را در بخش خرید گندم در بودجه عمومی دیده ایم؛ بنابراین این مسئله یک رابطه مالی بین دولت و کشاورز محسوب شده و برای حمایت از تولید است، اما اینکه این کالا به چه نحوی در نانوایی‌های ما عرضه شود، دیگر دولت می‌تواند براساس هر قیمتی که مدنظر دارد، در این بخش عمل کند و یا یارانه را به صورت ریالی به مردم بدهد.

وی تصریح کرد: نظر ما بر این اساس است که اگر دولت می‌خواهد یارانه‌ای به مردم بدهد، این مبلغ نباید از جیب کشاورز پرداخت شود، لذا دولت می‌تواند از منابع خود این یارانه را به مردم یا مصرف کننده اعطا کند.

زنگنه با اشاره به مباحث مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و شبهات ایجاد شده در این بخش تاکید کرد: ما مشاهده کردیم که برخی از فرهنگیان در برخی از کانال‌های خبری روی این مسئله گمانه زنی‌هایی را مطرح می‌کنند.

وی افزود: ما صندوق ذخیره فرهنگیان را متعلق به این قشر می‌دانیم، البته باید به این نکته اشاره کرد که نیمی از سرمایه این صندوق توسط دولت تامین می‌شود، بنابراین منابع این صندوق بین دولت و صندوق ذخیره فرهنگیان مشترک است، لذا ما در مصوبه خود هیچگونه تعرضی به دارایی‌های فرهنگیان انجام ندادیم، بلکه ما گفتیم که منابع ورودی فرهنگیان و دولت به این صندوق، خروجی برای سبد فرهنگی ندارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به عدم شفافیت‌های به وجود آمده در صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: به عنوان مثال یک فرهنگی می‌تواند بگوید که صندوق با منابعی که دارد، رفته و یک ساختمانی را خریداری کرده است. حال اگر این ساختمان به فروش رسد، حتما چند برابر افزایش قیمت یافته است و باید سهم فرهنگی در این بخش لحاظ شود، چرا که این ساختمان با پول فرهنگیان خریداری شده است، لذا ما در مصوبه خودمان صندوق ذخیره فرهنگیان را ملزم کردیم که تمام اموال خود را تجدید ارزیابی کرده و بعد از تجدید ارزیابی صورت گرفته، این دارایی‌ها را تبدیل به اوراق سهام کند تا هر فردی فرهنگی سهام خود را در این بخش در اختیار داشته باشد. همچنین این امکان برای وی فراهم شود که این اوراق سهام را در بازار سرمایه مورد داد و ستد قرار دهد.

وی افزود: ما در برخی از جراید مشاهده کردیم که فرهنگیان در این بخش نگرانی داشته اند و تاکید کرده اند که چرا مجلس به این بخش ورود کرده و قانونگذاری داشته است؟ لذا لازم است متذکر شوم براساس ماده ۱۳ قانون محاسبات عمومی، وقتی وجوه عمومی دولت در نهاد‌ها و دستگاه‌ها هزینه می‌شود، مجلس و دولت می‌توانند در این بخش قانونگذاری کنند. البته حتما باید حقوق مکتسبه سهامداران در این بخش حفظ شود، لذا در حقیقت ما در این مصوبه به نفع فرهنگیان و در جهت شفافیت صندوق مذکور عمل کردیم.

زنگنه در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده درخصوص مصوبه کمیسیون پیرو موضوع خدمت سربازی بیان کرد: ما در این بخش و با هماهنگی با ستاد کل نیرو‌های مسلح، نسبت به اصلاح قانون سربازی یکسری اقدامات را مدنظر قرار دادیم.

وی با بیان اینکه برخی از این اصلاحات مربوط به کاهش مدت زمان سربازی و متناوب بودن مدت سربازی است، بیان کرد: این موارد هنوز مصوب نشده است و با هماهنگی که با دوستانمان در ستاد کل نیرو‌های مسلح انجام دادیم، مقرر شده تا دوستان در سال اول برنامه موارد اصلاحی را بیاورند که حتما هم باید این موارد مورد تایید مقام معظم رهبری باشد.

وی با اشاره به مصوبات کمیسیون در زمینه معافیت خدمت سربازی بیان کرد: این معافیت مربوط به کسانی است که دو الی سه فرزند داشته و بالای ۳۵ سال هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *