صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مصوبات کمیسیون تلفیق درباره ارتقای نظام آموزشی/ مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و کاهش بازماندگان از تحصیل

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۷۲۹۲۶۰
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، مصوبات این کمیسیون را درباره ارتقای نظام آموزشی در لایحه برنامه هفتم تشریح کرد.

خبرگزاری میزان - محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح مصوبات جلسه عصر امروز (سه‌شنبه ۲۴ مرداد) کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: این کمیسیون در جلسه عصر امروز فصل ارتقای نظام آموزشی را مورد بررسی قرار داد و مصوباتی در این بخش داشت.

به گزارش خانه ملت، زنگنه با اشاره به پیش بینی جدول ماده ۸۷ لایحه برنامه هفتم توسعه در زمینه ارتقاء نظام آموزشی تاکید کرد: این جدول با عنوان سنجه‌های عملکردی در تحقق ارتقای نظام آموزشی در این فصل از لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شد.

وی تاکید کرد: بر اساس جدول شماره ۲۰ ذیل ماده ۸۸ مقرر شد که ۱۰۰ درصد دانش آموزان در پایان دوره تحصیلی حداقل یک مهارت فرهنگی، هنری، ورزشی و مهارتی را بگذرانند. همچنین مقرر شد بازماندگان تحصیل با اولویت دوره ابتدایی به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین پیرو پیشنهاد دولت در لایحه مقرر شد تعداد کلاس‌های با تراکم ۴۰ نفر به صفر برسد.

زنگنه در ادامه عناوین سایر سنجه‌های عملکردی در زمینه ارتقا نظام آموزشی پیرو مصوبه کمیسیون را به شرح زیر اعلام کرد:

- نسبت دانشجو معلم به هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی ۳۰ درصد (این مصوبه بدین معناست که به ازای هر ۳۰ دانش و معلم یک نفر هیئت علمی انتخاب خواهد شد.)

- نسبت هیئت علمی تمام وقت به کل اعضای هیئت علمی در این دو دانشگاه ۸۰ درصد

- سرانه فضای آموزشی و پرورشی مدارس ۶.۱ دهم متر مربع برای هر فرد (سرانه آموزشی به یک متر مربع برای هر نفر افزایش پیدا می‌کند)

- نسبت دانش آموز به مربی امور تربیتی به ازای هر ۱۵۰ نفر، یک مربی

- تعداد مدارس بدون مربی پرورشی با جمعیت بیش از ۷۵ دانش آموز، صفر

- به ازای هر ۲۸۰ نفر دانش آموز یک معلم تربیت بدنی

- کلاس‌های هوشمند و فناور پایه با اولویت مناطق محروم ۵۰ درصد

- ایجاد بستر مناسب مجاز برای پشتیبانی از مدارس محروم و کمتر برخوردار ۱۰ درصد

- باز طراحی و تولید و غنی سازی بسته‌های تربیت یادگیری مبتنی بر اسناد تحولی ۵۰ درصد

- میزان معلمان و مدیرانی که مسیر رشد معلمی را طی کرده و گواهی صلاحیت معلمی را کسب می‌کنند تا انتهای برنامه ۶۰ درصد

- کلاس‌هایی با تراکم ۳۵ دانش آموز در دوره ابتدایی و متوسطه، صفر

- تعداد دانش آموزان دارای یک مهارت شغلی و هنری که موفق به کسب گواهینامه معتبر آموزش و پرورش می‌شوند، حداقل ۶ میلیون نفر

-پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در دوره متوسطه دوم ۵۰ درصد

وی در ادامه بیان کرد: شرکت دانش آموزان حداقل یک بار در سال در اردو‌های علمی و فرهنگی و افزایش دو و نیم نمره‌ای معدل دانش آموزان در دوره متوسطه دوم تا پایان برنامه هفتم از دیگر مصوبات این بخش قلمداد می‌شود.

زنگنه با اشاره به سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی، بیان کرد: کمیسیون در این بخش مصوب کرد؛ سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۵ درصد باشد. البته این مسئله پس از تعیین سیاست در خصوص درصد بندی تعیین تکلیف خواهد شد.

زنگنه با اشاره به بررسی مواد ۸۸ لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: در این بخش وزارت آموزش و پرورش مکلف است سند جامع سرمایه انسانی آموزش و پرورش شامل جذب، گزینش، تربیت، استخدام، نگهداشت، ارتقا، بازنشستگی و خروج از خدمت را ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و پس از تصویب در هیئت وزیران ترتیبات قانونی لازم را اعمال کند.

زنگنه، ادامه داد: این مصوبه بدین معناست که کل مباحث مربوط به جذب، گزینش، استخدام و خروج از خدمت معلمان توسط آموزش و پرورش تنظیم شده و ظرف ۶ ماه به هیئت وزیران برای طی مراحل قانونی ابلاغ شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به تصویب بند ب ماده ۸۸، گفت: در این بند مصوب شد سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است در طول اجرای قانون برنامه تا زمان تصحیح و اجرای سند موضوع بند الف این ماده ردیف‌های استخدامی و تامین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی برای جذب دانشجو معلمان را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.

وی تاکید کرد: ما در این بند ضمن اینکه تاکید داریم جذب تربیت نیرو‌های مورد نیاز در مشاغل آموزشی و پرورشی منحصراً باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت شهید رجایی باشد. اما این اجازه را داده‌ایم که این مسئله با همکاری حوزه‌های علمیه منتخب و سایر دانشگاه دولتی و غیر دولتی پیش رود.

زنگنه، بیان کرد: همچنین پیرو مصوبه کمیسیون وزارت آموزش و پرورش مجاز است که نسبت به تامین نیروی مورد نیاز خود از بین دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد واجد صلاحیت عمومی و تخصصی سایر دانشگاه دولتی و غیردولتی حوزه‌های علمیه منتخب با شرط طی دوره مهارت آموزی و یا دانشجو معلمی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی همزمان با تحصیل در دانشگاه دولتی و غیر دولتی منتخب یا حوزه علمیه منتخب با امکان دریافت کمک هزینه به میزان ۵۰ درصد حداقل حقوق از زمان تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اقدام کند.

 

انتهای پیام/


برچسب ها: نظام آموزشی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *