صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویر احمد: باید زمینه و بستر جرم را از بین ببریم

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳:۴۴
کد خبر: ۴۷۲۹۲۲۲
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: نباید در استان دچار افراط و تفریط شویم و مدیران نباید با یقه سفیدان تعامل کرده و قانون شکنی کنند.

خبرگزاری میزان - دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور محبوب افراسیاب رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، سید عیسی حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، دادستان مرکز استان و اعضای شورای شورای پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری استان، با هدف بررسی ۶ موضوع برگزار شد. 

محبوب افراسیاب رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویر احمد اظهار کرد: به مؤلفه‌های پیشگیری اساساً نزدیک نشده‌ایم، پیشگیری از وقوع جرم مفهومی است که ماهیت مجرمانه ندارد، یعنی سلسله اقداماتی که باعث کاهش نرخ جرم در جامعه شود.

وی افزود: شاخص برآورد پیشگیری موفق این است که قضایی نشود و اگر پرونده قضایی شد، به اعضاء نیازی نیست و دادگستری انجام می‌دهد و راهکار و ضمانت اجرای کیفری آن را دادگستری در اختیار دارد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: افراد بیشتر به کار قضایی و احکام و نحوه برخورد دادگاه‌ها متوسل می‌شوند که این موارد پیشگیری نبوده، بلکه یک سیاست جنایی است.

وی افزود: اگر پرونده کیفری شد بنابر آنکه ماهیت جرم غیر قابل گذشت می‌باشد، دادستانی ورود پیدا می‌کند و اقدام قانونی را انجام می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: باید کار کنیم تا زمینه و بستر جرم را از بین ببریم و با اقدامات پیشگیرانه و با استفاده از پتانسیل‌هایی که وجود دارد و به موجب اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضاییه و سایر نهاد‌های دولتی و اجرایی مکلف هستند که در تحقق این مؤلفه‌های پیشگیری همکاری و حتی از مقامات عالی رتبه، نمی‌توانند کوتاهی کنند و موانع را سر راه بردارند و کوتاهی نکرده و در غیر این صورت مسئول خواهد بود. 

وی افزود: باید به حقیقت‌های میدانی توجه شود، نباید در استان دچار افراط و تفریط شویم و مدیران نباید با یقه سفیدان تعامل کرده و قانون شکنی کنند.

افراسیاب تصریح کرد: شایسته است وضعیت مردم را ملاک خودمان قرار دهیم و فقط نگاه حاکمیتی نداشته باشیم، وظیفه ما حمایت از حقوق بیت المال است، اما به حقوق مردم هم توجه کنیم و در این که زمینی ملی یا مزروعی هست فقط به نقشه‌های هوایی اکتفاء نکنیم و تحقیقات میدانی بیشتر انجام شود. 

وی افزود: در تمام ادارات باید از طریق فرهنگ‌سازی کاری کنیم که افراد و جامعه به سمت ارتکاب جرم گرایش پیدا نکنند و با استفاده از رسانه‌ها، آگاهی مردم را نیز ارتقا دهیم و به همه‌ی امورات ماهیت قضایی بدهیم، این کار هنر نیست. 

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد دادن آگاهی‌های حقوقی و کیفری به مردم را باعث کاهش وقوع جرم در جامعه دانست و گفت: در بحث پیشگیری باید ذهن افراد جامعه را از طریق آگاه‌سازی و مشاوره نسبت به ماهیت مجرمانه و عوامل جرم زا منحرف کنیم و به سمت قانون و کار‌های اصولی ببریم و آگاه کنیم و وضعیت موجود را به گونه‌ای تغییر دهیم که زمینه ارتکاب جرم وجود نداشته باشد و زمینه امکان ارتکاب جرم را از افراد بگیریم.

وی افزود: اگر مردم آگاهی داشته باشند که تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری‌های غیرقانونی، جرم است با آگاهی این افراد زمینه ارتکاب جرم پایین می‌آید و همه سازمان‌ها، باید مؤلفه‌های پیشگیری را در سازمان شان فعال کنند و از طریق آگاهی بخشی و ارسال پیامک‌ها، بتوانیم وضعیت جرم افراد را کاهش دهیم.

افراسیاب تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل ارتکاب جرم در استان، توسعه نیافتگی استان و نباید اجازه دهیم استان قفل شود و چنانچه این مسئله رخ دهد، نمی توانیم هیچ برنامه توسعه و کسب و کاری را در استان راه اندازی کنیم.

وی افزود: آنچه که در این جلسات متوجه شده‌ام این است که متمرکز به قضا و ماهیت قضایی شده‌ایم. ماهیت قضایی دادن، هنر نیست، اگر بخواهیم به امورات ماهیت قضایی دهیم، لازم نیست که این ستاد شکل بگیرد دادستان ورود پیدا می‌کند و بازپرسی در کنار پرونده قرار می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *