صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کارشناسان بازار سرمایه: مقدمات رشد بازار فراهم شده است/ خروج سهام‌داران واقعی از بازار سرمایه درصورت تکرار سیاست‌های نادرست

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۲۹۰۱۵
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
برخی از کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند این بازار در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و در صورت اصلاح برخی از مصوبات و قوانین مربوط به بازار سرمایه، این بازار می‌تواند مجدد به روز‌های اوج خود بازگردد.

خبرگزاری میزان - بازار سرمایه پس از رشد بی‌سابقه‌ای که در ماه‌های ابتدایی سال تجربه کرد در هفته‌های گذشته با ریزش‌های پیاپی روبه‌رو بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی تصمیمات در حوزه گاز، محصولات پتروشیمی، فلزات و سایر محصولات اثرات منفی بر سودآوری شرکت‌ها داشته و موجب شده است شاخص کل به پایین‌تر از سطح ۲ میلیون واحد برسد.

این افت و خیز‌های بازار سرمایه در چند وقت اخیر باعث ایجاد نگرانی و تردید‌هایی برای سهام‌داران شده است. در این خصوص رئیس قوه قضاییه در نشست شورای عالی قوه قضاییه در تاریخ دوم مرداد گفت: بورس یکی از مسائلی است که امروز در باب آن فضاسازی می‌شود و برای مردم نگرانی ایجاد می‌کند؛ لذا دولت این مسئله را برای مردم تبیین کند و توضیح دهد تا مردم بدانند در ادامه مسیر و برای آینده خود باید چه کار کنند.

همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، با اشاره به نگرانی فعالان بازار سرمایه پیرامون سیاست‌های قانون بودجه ۱۴۰۲ که منجر به افزایش قیمت سوخت و قیمت خوارک و سایر نهاده‌های تولیدی می‌شد، گفت: این موضوعات با آقای رئیس جمهور در یک جلسه به طور تفصیلی مطرح شد و با توجه به تأکید رئیس جمهور بر لزوم احیای اعتماد نسبت به سرمایه‌گذاری در کشور، دستورات لازم در این خصوص صادر شد. 

کارشناسان چه می‌گویند؟

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اینکه ارزش معاملات نسبت به هفته‌های گذشته افت محسوسی داشته است، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: این مساله باعث شده که اقبال سهام‌داران به بازار سرمایه کم‌رنگ‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی شرایط معاملاتی و ارزش دارایی‌های شرکت‌ها نشان می‌دهد پتانسیل رشد بازار وجود دارد، گفت: روند سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر برخی از موضوعات مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ گاز صنایع، شرایط بازار خودرو و قطعی برق و انرژی صنایع قرار گرفته است که این روند باید از طریق افزایش مشوق‌ها، اصلاح برخی از مصوبات و یا با تعدیل نرخ ارز توسط بانک مرکزی بهبود یابد. 

به گفته حسین‌نیا برای رشد سهام شرکت‌ها باید به ۲ مساله تحلیل و ارزیابی دارایی و بررسی روند و مقایسه سود‌آوری شرکت‌ها توجه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه شرایط بازار را متغیر دانست و گفت: در این روز‌ها که شرایط بازار سرمایه در روز‌های بد خود قرار دارد قطعا این شرایط پایدار نخواهند ماند و دچار تغییراتی خواهد شد به همین دلیل سهام‌داران باید به روند ارزش معاملات دقت داشته باشند و این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

عدم استفاده مناسب از ابزار‌ها عامل افت بازار سرمایه

همچنین برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با میزان ضعف نظارت بر عملکرد بازار و عدم استفاده درست از ابزار‌های نظارتی را از عوامل درون‌سازمانی افت بازار سرمایه در چند هفته اخیر دانست و اظهار کرد: سیاست‌های کلی دولت مانند قیمت‌گذاری دستوری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز از عوامل برون‌سازمانی ریزش بازار سرمایه بوده است. 

به گفته وی برای بررسی بازار سرمایه در مرحله اول باید به امنیت سرمایه‌گذاری در جریان ریزش بازار توجه کرد و در مرحله بعدی باید به کاهش شاخص پرداخت؛ چرا که پیشرفت اقتصاد کشور نیازمند ورود سرمایه و سرمایه‌گذار به بازار بورس است. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهام‌داران بازار سرمایه به ۲ دسته سهام‌دار واقعی و نوسان‌گیر تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: در چند وقت اخیر گروه اول از بازار سرمایه خارج شده‌اند و عملکرد‌های نامناسب در آینده می‌تواند باعث خروج بیشترسهام‌داران واقعی از این بازار شود.

وی با اشاره به اینکه ریزش سرمایه سهام‌داران واقعی موجب حرکت سرمایه این افراد به سمت بازار‌های موازی مانند ملک، دلار و طلا خواهد شد، گفت: اثرات این اتفاق در بلندمدت بر اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود.

حق‌شناس همچنین اعلام کرد که اولویت اول، اقتصاد کشور است؛ چرا که با رشد اقتصادی و حل مشکلات اقتصاد کشور، بازار سرمایه نیز از این اتفاق بهره‌مند و زمینه رشد آن فراهم خواهد شد. 

بازار سرمایه به پایین‌ترین سطح رسیده است

احمد جان‌جان، کارشناس بازار سرمایه، نیز در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در این روز‌ها پایین‌ترین سطح خود را تجربه کرده باشد و در هفته‌های آغازین شهریور مقدمات رشد و صعود شاخص کل فراهم شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با وجود مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، اما پیش‌بینی می‌شود که بازار سرمایه در پاییز سال‌جاری به روز‌های صعود خود بازگردد.

به گفته وی دولت باید برای بهبود فضای اقتصادی رشد برنامه‌ریزی شده و مشروط نرخ دلار را در نظر بگیرد و نباید قیمت‌ها را با ابزار‌های متفاوت، ثابت نگه دارد؛ چرا که ثبات نرخ دلار باعث جهش قیمتی به یکباره ارز خواهد شد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *