صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تحریف تاریخ سیاه برده‌داری در مدارس آمریکا

۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳:۵۴
کد خبر: ۴۷۲۸۸۲۸
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
مقامات آمریکایی تلاش‌های بسیاری برای تحریف و یا کم اهمیت جلوه دادن تاریخ طولانی برده‌داری در این کشور انجام می‌دهند.

خبرگزاری میزان - دانش‎آموزان سیاه‌پوستی که مجبور به مطالعه نسخه‌ای مبهم از تاریخ آمریکا هستند، ناگزیر نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان را درونی خواهند کرد.

به گزارش «الجزیره»، در یک رویداد مطبوعاتی در یوتا در ۲۱ جولای، ران دسانتیس، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه آمریکا و فرماندار فلوریدا، تلاش کرد تا پوششی درخشان برای برده‎داری آمریکا پیدا کند.

او با اشاره به افرادی که در تاریخ آمریکا به بردگی کشیده شده‌اند، مدعی شد که این افراد کار‌هایی را آموختند که در زندگی آینده خود از آن استفاده کردند.

«دسانتیس» این سخنان را در حالی بیان کرد که از استاندارد‌های جدید هیئت آموزشی فلوریدا برای آموزش تاریخ آفریقایی-آمریکایی در مدارس دفاع کرده است؛ این قوانین آموزشی جدید بردگی آفریقایی‌ها و سیاه‌پوستان را در آمریکا کم‌اهمیت جلوه می‎دهد و سفیدشویی می‌کند.

یادآوری برده‌داری

به عنوان یادآوری، برده‎داری در آمریکا یک رویداد ۲۴۶ ساله از ربودن ۳۰۰ هزار آفریقایی، انتقال آن‌ها به آن سوی اقیانوس اطلس، ضرب و شتم، شکنجه و تجاوز به آن‌ها و کار کردن آن‌ها تا زمان مرگ بود.

این ایده نژادپرستانه مبنی بر اینکه «برده‌داری یک تجربه مثبت از خودسازی برای آفریقایی‎‎ها» بوده، جدید نیست؛ این همان استدلال نژادپرستانه‌ای است که «توماس جفرسون»، سومین رئیس جمهور آمریکا، ۲۴۰ سال پیش در یادداشت‌های خود در مورد ایالت ویرجینیا در سال ۱۷۸۵ به کار برد.

او در یادداشت‌های خود نوشت که بسیاری از آفریقایی‌‎های برده شده تحت آموزش از سوی سفید پوستان «به هنر‌های دستی پرورش یافته‌اند».

این ایده که اروپایی‌ها، آفریقایی‌ها را از غرب آفریقا دزدیدند و سپس آن‌ها را برای کشاورزی و آهنگری تربیت کردند، بیش از حد مضحک است.

شواهد تاریخی فراوانی برای رد این ادعای مضحک وجود دارد که می‌گوید هیئت آموزش ایالت فلوریدا در تلاش است در مورد برده‌داری فشار بیاورد، اما این تنها مشکل استاندارد‌های برنامه درسی جدید آن نیست و ابعاد گسترده‌تری دارد.

لفاظی‌ها و ادعاهای بی‌اساس

این ایالت با زبانی مانند «کمک‌های مثبت» و «میهن‌پرستان آفریقایی»، تلاش می‌کند از پرداختن به واقعیت‌ها و اثرات وحشتناک برده‌داری، قوانین «جیم کرو»، خط قرمز‌ها و هوشیاری سفیدپوستان دور شود.

معیار‌های جدید مدرسه در آمریکا نیاز به «تجزیه و تحلیل شورش‌های بردگانی را که در اوایل آمریکای استعماری رخ داد» و «بررسی راه آهن زیرزمینی و اهمیت آن برای کسانی که به دنبال آزادی هستند» را ذکر می‌کنند، اما مطلقا هیچ چیزی در مورد اینکه چرا سیاه‎پوستان برده شده شورش می‌کنند یا برای آزادی تلاش می‌کنند، نمی‌گویند. 

حتی زمانی که تجارت برده فراآتلانتیکی یا ماهیت برده‌داری آمریکایی در آن گنجانده شود، در چارچوب «تجارت نظام‌مند برده در آفریقا» یا در مقایسه با «قرارداد‌های برده‌داری تحت توافق» قرار می‌گیرد.

همه این‌ها پس از کمپین دسانتیس علیه «بیداری» و موفقیت او در ممنوع کردن «نظریه نژاد انتقادی» (CRT) در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی فلوریدا در سال گذشته رخ داده است. 

تاثیرات منفی بر دانش‎آموزان

در حالی که به نظر می‌رسد هیئت آموزش فلوریدا از پیوستن به جنگ فرماندار علیه «بیداری» خوشحال است، به نظر می‌رسد نگرانی کمی در مورد تأثیر این امر بر دانش‌آموزان وجود دارد.

تحریف تاریخ بی‌رحمانه برده‌داری آمریکا تنها در کوتاه‌مدت احساسات ضد سیاه‌پوستی را افزایش می‌دهد و نشان می‌دهد که هر چیزی گفته، نوشته، انجام شده یا تجربه سیاه‌پوستان در آمریکا مهم نیست و در عوض این موضوعات مستحق حذف و به حاشیه رانده شدن هستند. 

این امر همچنین در درازمدت باعث ترویج نژادپرستی درونی در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار خواهد شد.

نژادپرستی که در برنامه‌های آموزشی «ضد بیداری» و ممنوعیت کتاب‌ها در فلوریدا و سراسر آمریکا به نمایش گذاشته می‌شود، «ضد سیاه‌پوستی» را برای نسل دیگری از کودکان تقویت می‌کند.

دسانتیس در این حملات خود تنها نیست و سابقه زیادی برای آن وجود داشته است؛ در سال ۲۰۲۲ تلاش کوتاهی صورت گرفت تا هیئت آموزش تگزاس در برنامه درسی مطالعات اجتماعی این ایالت برای مدارس دولتی، برده‌داری را «جابه‌جایی غیرارادی مردم آفریقا در دوران استعمار» بنامد، تلاشی که هیئت مدیره آن را رد کرد.

یک سال پیش از آن، همین ایالت قانونی را تصویب کرد که مدارس را از تدریس مطالبی که ممکن است باعث «احساس ناراحتی، گناه یا هر نوع ناراحتی روانی دیگر به دلیل نژاد یا جنسیت» در فرد شود، ممنوع می‌کند؛ گرگ ابوت، فرماندار تگزاس، که آن را امضا کرد و به قانون تبدیل کرد، در آن زمان گفت که باید اقدامات بیشتری برای «لغو نظریه نژاد انتقادی» انجام شود.

در فلوریدا، نزدیک به ۲۱ درصد از دانش آموزان مدارس دولتی سیاه‎پوست هستند. در تگزاس، آن‌ها ۱۳ درصد هستند. به طور کلی، ۷.۴ میلیون آمریکایی آفریقایی‌تبار در مدارس دولتی در سراسر آمریکا تحصیل می‌کنند.

لفاظی‌ها و قوانینی که دسانتیس، ابوت و سایر سیاستمداران ارائه می‌دهند برای جلب نظر حامیان سفیدپوست هدف‌گذاری شده که از زندگی در کشوری با اکثریت رنگین‌پوست که می‌تواند قدرت اقتصادی و سیاسی آن‌ها را تهدید کند، واهمه دارند؛ آن‌ها در خدمت سفیدشویی حقیقت تجربه سیاه‌پوستان در آمریکا و ماهیت بومی نژادپرستی آمریکایی هستند؛ آن‌ها عمدا ضد سیاه‌پوستان عمل می‌کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا برده داری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *