غافلگیری با اژدر/ چرا زیردریایی جدید ایران برای دشمنان غافلگیرکننده خواهد بود؟
با جرات میگوییم زیردریایی «فاتح» یک غافلگیری برای دشمنان است. این غافلگیری هم از لحاظ سامانههای اژدر است و هم از لحاظ سایر تسلیحاتی که در فاتح بکارگیری شده، اما از آنها نام نمیبریم.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، «روسیه»، «هند» و «پاکستان» تنها کشورهایی هستند که در کشورهای اطراف جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی آنها از زیردریایی بهره میبرد؛ بنابراین زیردریایی به عنوان دست بلند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا و در برابر دشمنان محسوب میشود.
زیردریاییها برای اولین بار در ابتدای دهه ۷۰ از سوی کشور ما خریداری شدند. آذرماه سال ۱۳۷۱ بود که اولین زیردریایی ایران با نام طارق در بندرعباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. این زیردریایی در کلاس «کیلو» با موتور «دیزلی الکتریکی» بود و در دهه هشتاد نیز برای نخستین بار به دلیل تحریمهایی که علیه ایران وجود داشت، متخصصان داخلی توانستند به بازآماد (اورهال) زیردریاییهای نداجا بپردازند.
زیردریاییها برای اولین بار در ابتدای دهه ۷۰ از سوی کشور ما خریداری شدند. آذرماه سال ۱۳۷۱ بود که اولین زیردریایی ایران با نام طارق در بندرعباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. این زیردریایی در کلاس «کیلو» با موتور «دیزلی الکتریکی» بود و در دهه هشتاد نیز برای نخستین بار به دلیل تحریمهایی که علیه ایران وجود داشت، متخصصان داخلی توانستند به بازآماد (اورهال) زیردریاییهای نداجا بپردازند.
تحویل زیردریایی طارق به ناوگان نداجا در سال ۷۱
امیر دریادار «حبیبالله سیاری» فرمانده سابق نیروی دریایی و معاون هماهنگکننده فعلی ارتش، در خصوص «اورهال» یا همان «بازآماد» زیردریایی طارق که اولین زیردریایی وارد شده به جمهوری اسلامی ایران بود، میگوید: زمانی که خارجیها ما را تنها گذاشتند و فکر نمیکردند بتوانیم تعمیرات و بازسازیها را انجام دهیم، پس از تعمیر اساسی زیر دریایی طارق همه آنها را متحیر ساختیم.
پس از تلاشهای فراوان متخصصین نداجا برای تعمیر و نگهداری از این زیردریایی، ما آهسته آهسته توانستیم به تکنولوژی ساخت زیردریایی برسیم و امروز متخصصان صنایع دریایی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت انواع زیردریایی کلاس سبک با عنوان «غدیر»، متوسط با عنوان «فاتح» و البته سنگین با عنوان «طارق» هستند.
پس از تلاشهای فراوان متخصصین نداجا برای تعمیر و نگهداری از این زیردریایی، ما آهسته آهسته توانستیم به تکنولوژی ساخت زیردریایی برسیم و امروز متخصصان صنایع دریایی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت انواع زیردریایی کلاس سبک با عنوان «غدیر»، متوسط با عنوان «فاتح» و البته سنگین با عنوان «طارق» هستند.
زیردریاییهای «غدیر» نسل اول زیردریاییهای بومی جمهوری اسلامی ایران هستند که اصطلاحا در دنیا به این زیردریاییهای سبک و چابک، «میدجت» میگویند. ساخت این نسل از زیردریاییها از اواسط دهه ۷۰ آغاز شد و امروز ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای چندین نوع زیردریایی از نسل غدیر است.
فاتح تا بن دندان مسلح
اولین نسل زیردریاییهای «فاتح» جمهوری اسلامی ایران نیز در کلاس متوسط و تاکتیکیتر از زیردریاییهای نسل غدیر در حال تولید هستند. اولین زیردریایی از این نسل که امروز در مرحله انجام آزمایشها و تستهای نهایی خود قرار دارد، همزمان با دهه فجر امسال به ناوگان جنوب نداجا الحاق خواهد شد. زیردریایی فاتح در صنایع دریایی شهید درویشی بندرعبّاس وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است.
فاتح تا بن دندان مسلح
اولین نسل زیردریاییهای «فاتح» جمهوری اسلامی ایران نیز در کلاس متوسط و تاکتیکیتر از زیردریاییهای نسل غدیر در حال تولید هستند. اولین زیردریایی از این نسل که امروز در مرحله انجام آزمایشها و تستهای نهایی خود قرار دارد، همزمان با دهه فجر امسال به ناوگان جنوب نداجا الحاق خواهد شد. زیردریایی فاتح در صنایع دریایی شهید درویشی بندرعبّاس وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است.
امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش پیرامون اولین زیردریایی نسل «فاتح» میگوید: زیردریایی «فاتح» برخوردار از ظرفیتهای دفاعی بسیار بالایی است، اما ما تلاش میکنیم که خیلی از این ظرفیتها نام نبریم؛ چراکه زیردریایی باید ویژگی غافلگیرکنندگی خود را حفظ کند. ما با جرات میگوییم زیردریایی «فاتح» یک غافلگیری برای دشمنان است. این غافلگیری هم از لحاظ سامانههای اژدر است و هم از لحاظ سایر تسلیحاتی که در فاتح بکارگیری شده، اما از آنها نام نمیبریم. دشمنان بدانند که «فاتح» تا دندان مسلح است و میتواند از اعماق بسیار زیاد کارهایی را انجام دهد که دشمن نه برای آن آماده است و نه انتظارش را دارد.
فرمانده نداجا همچنین درباره مقایسه توانمندیهای زیردریایی فاتح با زیردریاییهای مدرن سایر کشورها گفت: در ماموریتهایی که تا کنون به نقاط مختلف جهان داشتهام از زیردریاییهای زیادی بازدید کردهام، اما زمانی که برای اولین بار وارد زیردریایی «فاتح» شدم، حقیقتا غافلگیر شدم؛ باورم نمیشد که ما در کشور توانستهایم به این سطح از توانمندی در ساخت زیردریایی برسیم که به لحاظ کیفیت نسبت به آنچه در دنیا مرسوم است در مرتبه بالاتری قرار داشته باشد.
امیر خانزادی همچنین در خصوص آزمایشها و تستهای دریایی زیردریایی فاتح گفت: امروزه در کارخانجات ساخت زیردریایی اصلا نیاز نیست که شما زیردریایی را در عمق ۲۰۰ یا ۳۰۰ متری آزمایش کنید. تجهیزاتی را در اختیار داریم که زیردریایی داخل آن گذاشته میشود و به صورت دینامیک به عمق مورد نظر برده میشود. برای فاتح این اتفاق افتاده و آزمایشهایش انجام شده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *