صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فرآیند‌های طبیعی دریاچه ارومیه با دخالت‌های انسانی دچار مشکل شده است

۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶:۰۲
کد خبر: ۴۷۲۸۴۳۱
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شصت و دومین سفر استانی خود به استان آذربایجان غربی سفر کرد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در بدو ورود به شهر ارومیه مورد استقبال یاسر رهبر دین، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی و سعید شهند، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی قرار گرفت.

وی سپس با حضور در مزار شهدای این شهر و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و یاد و خاطره آنان را گرامی داشت.

افتتاح بیست و یکمین پاسگاه‌های محیطبانی استان آذربایجان غربی

معاون رئیس جمهور در ادامه، پاسگاه محیط بانی شهید موسی کلانتری پارک ملی دریاچه ارومیه را افتتاح کرد.

این پاسگاه به منظور افزایش کنترل و نظارت بر پارک ملی دریاچه ارومیه و از محل اعتبار سفر‌های شهرستانی استاندار آذربایجان غربی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال احداث شده و با بهره برداری از آن تعداد پاسگاه‌های محیطبانی استان آذربایجان غربی به ۲۱ عدد رسیده است.

لزوم اجرای طرح الگوی کشت پیشرفته در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاح این پاسگاه با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه از فاز سخت افزاری خارج شده و به فاز نرم افزاری رسیده است، گفت: مدیران کشور برای حفظ دریاچه ارومیه از نظر اعتباری سنگ تمام گذاشته‎اند، اما فرآیند‌های طبیعی دریاچه ارومیه با دخالت‌های انسانی دچار مشکل شده است و می‌بایست به سوی اجرای طرح الگوی کشت پیشرفته در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه حرکت کنیم.

سلاجقه، موضوع احیای دریاچه ارومیه را یک موضوع بین‌المللی دانست و با اشاره به در پیش بودن فصل پاییز، خاطرنشان کرد: امیدواریم با بارش‌های خوب پاییزی، وضعیت دریاچه ارومیه تغییر کند. البته مدیریت آب‌های بارشی و موجود یکی از اولویت‌های حوزه آبخیز دریاچه ارومیه است.

وی با درخواست از مردم در جهت همکاری برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: با توجه به تزریق اعتبارات و گرفتن حقآبه دریاچه ارومیه، نیاز است تا مردم هم برای احیای این دریاچه همکاری خوبی داشته باشند.

تلاش برای نجات میش مرغ آذربایجان غربی از خطر انقراض

معاون رئیس جمهور ادامه داد: نباید اجازه دهیم تا حیات وحش پارک ملی دریاچه ارومیه در خطر انقراض باقی بماند.

سلاجقه افزود: ۲۴ پرنده میش مرغ در استان آذربایجان غربی زیست می‌کنند که در معرض خطر انقراض هستند و در صورت بروز بیماری، احتمال انقراض این نوع پرنده خاص وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: محیط زیست در راستای حفظ و نگهداری و احیای این نوع پرنده باید کوشا باشد و از این اتفاق به صورت هوشمندانه جلوگیری کند و البته مردم منطقه نیز همراه محیط بانان هستند.

تولد سه گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش پارک ملی دریاچه ارومیه

بازدید از سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه، دیگر برنامه سفر معاون رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی بود.

سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ و با مساحتی بالغ بر شش هکتار در مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه افتتاح شد و برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه ارزشمند و در معرض خطر انقراض در این سایت پیگیری و انجام می‌شود.

پس از انتقال شش راس گوزن زرد ایرانی از دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۱، سه گوساله گوزن زرد طی سال جاری در این سایت متولد شده اند که این موضوع نشانگر وضعیت مطلوب زیستی این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه است.

بازدید از تالاب‌های سولدوز و آق قلعه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از دو تالاب سولدوز و آق قلعه بازدید کرد.

تالاب سولدوز با وسعتی بالغ بر ۴۰۰ هکتار و تالاب آق قلعه با وسعت ۳۰۵ هکتار در حوزه استحفاظی شهرستان نقده قرار گرفته و در فصول مختلف سال پذیرای بیش از ۶۰ گونه از انواع پرندگان است.

شرکت در شانزدهمین جلسه کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه

سلاجقه در ایستگاه پایانی سفر خود به استان آذربایجان غربی در شانزدهمین جلسه کمیته استانی نجات دریاچه ارومیه که به ریاست محمدصادق معتمدیان؛ استاندار و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در سالن شهید سلیمانی استانداری این استان برگزار شد، شرکت کرد.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *