پیگیری مناسب سازی تابلوهای معابر برای تردد معلولان/حل مشکلات مربوط به معلولان فرایندی است
به گزارش گروه جامعه ، پیروز حناچی گفت: کشور ما جنگ ۸ ساله را پشت سر گذاشته و به طور معمول به دنبال جنگ ها، تعداد معلولان نیز افزایش مییابد.
وی ادامه داد: در سالهای جنگ اهتمام بیشتری برای مناسب سازی معابر جهت تردد معلولان میشد، اما با تمام تلاشهای صورت گرفته همچنان مشکلاتی وجود دارد.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه حل مشکلات مربوط به معلولان فرایندی است و مراحل آموزش، طراحی، اجرا، نظارت و کنترل را در بر میگیرد، گفت: موضوعات فرایندی نیاز به نظارت و ارزیابی دائمی دارند و هر چه در فرایندهای کنترلی، هوشمندی بیشتری به خرج داده شود، امکان موفقیت فرایندها بیشتر است.
حناچی در ادامه با تاکید بر رعایت استانداردهای مناسب سازی در ساختمانهای در حال ساخت، عنوان کرد: ساختمانهایی که ساخته شده اند نیاز به بودجه برای مناسب سازی دارند، اما ساختمانهایی که هم اکنون در حال ساخت هستند باید استانداردهای تردد و زندگی برای معلولان را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه موضوع آموزش به دانشجویان معماری در این خصوص بسیار مهم است، تاکید کرد: در دانشکده معماری دانشگاه تهران کمتر دانشجویی را دیدم که در طرحهای خود ضوابط مربوط به معلولان را رعایت کرده باشد و این ضعف به نظام آموزشی ما بر میگردد. این در حالی است که در برخی از کشورها دانشجویان را مجبور میکنند مدتی را با ویلچر تردد کنند تا بتوانند در طراحیهای خود برای کسانی که معلولیت دارند شرایط بهتری را در نظر بگیرند.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دنیای امروز تعریف معلولیت تغییر کرده است، گفت: معلول کسی است که نتواند در عرصههای اجتماعی حاضر شود، براساس این تعریف تعداد معلولان میتواند از ۵ الی ۷ درصد به ۳۳ درصد افزایش پیدا کند. به عبارت دیگر، ممکن است افرادی در جامعه حضور داشته باشند که معلولیت دائمی نداشته باشند یا با ویلچر تردد نکنند، اما به دلیلی دچار معلولیت شده باشند. اگر با این نگاه به جامعه معلولان بنگریم اهمیت مناسب سازی شهر برای آنها بسیار بیشتر میشود.
حناچی در ادامه به نکاتی که معلولان یا نمایندگان آنها در جلسه امروز مطرح کرده بودند، پرداخت و تصریح کرد: درخصوص تابلوهای معابر و مناسب سازی آنها با شرایط معلولان هماهنگیهای لازم انجام میشود و علاوه بر کارهایی که انجام شده است، دستورات لازم داده میشود.
وی گفت: ۹۰۰ اتوبوسی که قرار است برای تهران و سایر کلانشهرها خریداری شود اگر از داخل تهیه شود مشکلات معلولان را برطرف نخواهد کرد. پیشنهاد شده است که اتوبوسهای دست دوم از کشورهای اروپایی تهیه شود که در این صورت این اتوبوسها برای معلولان مناسب سازی شده اند.
شهردار تهران همچنین به ضرورت آموزش کارکنان شهرداری برای برخورد مناسبتر با معلولان پرداخت و عنوان کرد: موضوع استفاده رایگان معلولان از فضاهای ورزشی در اختیار شهرداری از جمله پیشنهادات قابل بررسی است.
به گفته حناچی در خصوص رعایت الزامات مناسب سازی اماکن و معابر برای معلولان در پروانههای ساختمانی و پایان کارها نیز دستورات لازم داده میشود.
شهردار تهران با وعده خرید ونهای مخصوص حمل معلولان، به موضوع ایجاد علایم هشدار برای ناشنوایان و نابینایان در معابر شهری پرداخت و گفت: در این زمینه تلاشهای زیادی شده است، اما به طور حتم کافی نیست. من درباره مصوبههای مربوط به این مساله در جلسات دولت از معلولان دفاع کردم و در این زمینه باز هم تلاش خواهم کرد.
حناچی با تاکید بر اینکه باید وجوه مثبت و پراهمیت اقدامات انجام شده را دید، خاطرنشان کرد: ما ایرانیها عادت داریم همواره نیمه خالی لیوان را ببینیم که این موجب پمپاژ ناامیدی به جامعه میشود. بروز این رفتار در افرادی مانند من که در کسوت معلمی هستیم، موجب میشود شاگردان و فرزندانمان احساس کنند نمیشود کاری کرد، اما توصیه میکنم که به وجوه مثبت و پراهمیت موضوعات هم نگاه کنیم، ایجا نگاههای مثبت باعث میشود که فعالان هر عرصه تشویق شوند که مجدانهتر عمل کنند.
در ابتدای این مراسم تعدادی از مدیران انجمنها و سازمانهای مردم نهاد مربوط به معلولان (ناشنوایان، نابینایان، معلولان حرکتی و بیماران مبتلا به اوتیسم) طی سخنانی کوتاه به بیان مسائل و مشکلات جامعه هدف خود پرداختند و از شهرداری تهران خواستار حل برخی از مشکلات شدند.