صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مدیر عامل سازمان انتقال خون: ذخایر استراتژیک کشور تا پایان سال تامین شده است

۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳:۱۱
کد خبر: ۴۷۲۶۵۲۵
مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه امروز ۳ رونمایی که آرزوی بیست ساله بوده انجام میشود گفت: برای اولین بار در سال گذشته توانستیم ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور را تامین کردیم و امسال نیز ذخایر استراتژیک کشور تامین است و هیچ دغدغه‌ای در این رابطه نداریم.

خبرگزاری میزان- مصطفی جمالی، مدیر عامل سازمان انتقال خون در مراسم بزرگداشت روز ملی اهدای خون گفت: تامین خون کافی تکلیف این سازمان است و برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور را تامین کنیم؛ درحالی که پیش از این میزان تامین خون ۸۵ درصد بود و این یعنی تا در ۱۵ درصد موراد نمیتوانستیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

وی با بیان اینکه سال قبل سازمان بهداشت جهانی شاخص‌های سلامت خون را اعلام کرد و سازمان انتقال خون ایران از این نظر در حد اروپا و آمریکا بود ادامه داد: ذخایر استراتژیک ما تا پایان امسال تامین است و هیچ دغدغه‌ای در این رابطه نداریم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه امروز ۳ رونمایی انجام می‌شود که آرزوی ۲۰ ساله ما بوده است، افزود: آزمایش مولکولی NAT یکی از این موارد است که عفونت‌های ویروسی را به روش ژنی انجام می‌دهد، در گذشته ممکن بود در موارد بسیار ناچیزی ایدز یا هپاتیت را شناسایی نکنیم که با این روش خطا به نزدیک صفر می‌رسد.

جمالی اظهار کرد: رونمایی دوم  آزمایش غربالگری آنتی‌بادی است که برای گروه‌های خونی فرعی انجام می‌شود تا عوارض متعدد این افراد را کاهش دهد، اگر در سالیان قبل این آزمایش را داشتیم مشکلات هزاران بیمار ما کاسته می‌شد، همچنین یکی از علل سقط جنین عدم انجام این آزمایش است که با رونمایی امروز این مشکل هم کاهش می‌یابد.

وی توضیح داد: رونمایی از بانک HLA نیز اقدام دیگر امروز است که بینیم آیا می‌توان پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز را از داوطلب اهداکننده به فرد نیازمند بدهیم یا خیر، متاسفانه در این قسمت بسیار عقب هستیم، آلمان ۱۳ میلیون داوطلب در این بخش دارد اما ما حداکثر ۷۰ هزار داوطلب داریم و به دلیل نبود این بانک متاسفانه حدود ۷۰۰ تا هزار کودک از بین می‌رودند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *