توافقنامه طراحی و ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته به امضا رسید/ ارزش این توافقنامه ١٦٠٠ میلیارد ریال
مدیر عامل شرکت فرودگاهها گفت:توافقنامه طراحی و ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته با حضور ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاهها به امضا رسید.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، توافقنامه طراحی و ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته با حضور ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاهها به امضا رسید.
در مراسم فاز اول طرح اول بومی سازی زیر ساختهای ناوبری هوایی ایران رحمت الله مه آبادی مدیر عامل شرکت فرودگاه ها بیان کرد: توافقنامه طراحی و ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته به امضا رسید که ارزش این توافقنامه ١٦٠٠ میلیارد ریال است.
در مراسم فاز اول طرح اول بومی سازی زیر ساختهای ناوبری هوایی ایران رحمت الله مه آبادی مدیر عامل شرکت فرودگاه ها بیان کرد: توافقنامه طراحی و ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته به امضا رسید که ارزش این توافقنامه ١٦٠٠ میلیارد ریال است.
وی در ادامه افزود: با توجه به تحقق منویات مقام معظم رهبری و شعار سال ۹۷ در اجرای سیاستهای دولت تدبیر و امید جهت حمایت از کالای ایرانی و کاهش وابستگی کشور به خارج از مرزهای سرزمینی حدود ۶ ماه قبل در برنامه ای با حضور ستاری معاون فناوری رئیس جمهور مراسم امضای توافقنامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد که در این جلسه قرار شد تا از شعار و نمایش خودداری نموده و هر از چند گاهی گزارشی را پیرامون عملیاتی شدن توافقنامه، اجرای این طرح ملی مهم و دستاوردهای آن در اختیار ذینفعان و مردم ایران ارائه کنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اشاره به اینکه در ۷ ماه گذشته با برگزاری بیش از ۴۵۰ نفر ساعت جلسه کارشناسی با حضور مسئولین توانستهایم دستاوردهای مهمی را فراهم کنیم گفت: با مهمترین دستاوردها و ظرفیتها در دسترس داخلی، سرانجام مقدمات لازم برای اجرایی کردن تواقفنامه مبادله شده را فراهم آوردیم و امروز با امضا و مبادله ۴ قرارداد و توافقنامه بسیار مهم و استراتژیک به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان میتوانیم در باب فناوری برتر هوانوردی و فرودگاهی سرفراز باشیم.
مه آبادی با بیان اینکه حدود دو سال قبل صنعت هوانوردی کشور به دلیل تحریفهای سخت و ظالمانه در بدترین شرایط ممکن قرار داشته اظهار کرد: سامانههای هوانوردی و فرودگاهی کشور از فرسودگی مضمن و عمیق رنج میبرد که در این میان قطعی مکرر رادارها، خرابی سامانههای کمک ناوبری و حتی قطعی فرکانس و ایجاد اختلال در زیرساختهای ارتباطی و قطعیهای آزاردهنده تماس واحدهای مختلف مراقبت پرواز با خلبانان پروازهای داخلی، بینالمللی و عبوری آن هم در شرایط رشد فزاینده ترافیک هوایی از یک سو و بروز اختلال در سامانههای روشنایی باند و سطوح پروازی، نیروگاهها و انواع سامانههای الکتریکال و مکانیکال فرودگاهی و همچنین غیرعملیاتی شدن پیدرپی برخی از سامانهها از جمله ابزارهای حساس تقرب و فرود هواپیماها به علت فقدان هواپیماهای فلایس چک جزء چالشهای روزمره ما بود.
وی در این باره توضیح داد: شرایط این چنینی ناوگان هوایی موجب شد تا کنترونرها و مهندسان بالاترین سطح استرس را تجربه کرده و در عین حال با کسب افتخارات متعدد در کشور در سرویس دهی به سنگینترین جریان ترافیک هوایی مهاجر اجازه ندادند تا خواب دشمنان برای زمینگیر شدن صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی حتی برای لحظهای تعبیر شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها اظهار کرد: قطعا در این شرایط شعور حرفهای مانع از آن میشد تا ما شعار خودکفایی را در صنعتی سر دهیم که ریسک و آزمون و خطا در آن بی معنا است، اما با امضای سند برجام ما از فرضتی که برای کشور ایجاد شده به خوبی بهره برده و با تایید حدود هزار میلیارد تومان حساسترین سامانهها و تجهیزات مدرن ناوبری هوایی و فرودگاهی از جمله یک فروند هواپیمای استراتژیک و مدرن لیت چک و خرید شش دستگاه رادار اولیه و ثانویه، ۱۶۵ دستگاه فرستنده و گیرنده، ۱۵ دستگاه ILS/DNE ۹ دستگاه VOR/DNE، ۱۴ دستگاه DNE، ۲۱ دستگاه ریکوردر، دو سامانه سوئیتینگ، ۱۵ دستگاه ابر خودروی آتشنشانی و ۳۴ سامانه بک آپ ارتباطی ماهوارهای ۵ سیستم کامل روشنایی، ۵ سیستم پرسیژن اپروچ لایت و تعداد زیادی از سامانههای مکانیکال، الکتریکال و نصب و بهره برداری از اغلب آنها، خرید خدمات مشاوره تخصصی راهبردی و اجرای فازهای اول و دوم پروژه براملی مدیریت آسمان ایران شهر، و تحول بزرگ در ساختار راههای هوایی کشور و برخی از ترمینالهای پیچیده هوایی، سطح قابل قبولی از آرامش را بر فضای سرزمینی و فرودگاههای کشور حاکم کردیم.
وی توضیح داد:شرایطی که با پایان دادن بسیاری از نگرانیهای جدی بستر لازم را برای جستجوی آرمان والای رفع وابستگی در این صنعت حساس آماده و فرصت مورد نیاز مدیران و مهندسان برای اندیشه جدی و تلاش عملی جهت بومی سازی نیازمندیهای کشور را فراهم نمود و سرانجام نگرانیهای دیروز را به آرامش امروز و امید فردا مبدل کرد.
وی با اشاره به امضای ۴ قرارداد و توافقنامه به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد ریال با موضوع طراحی و ساخت برج سیار مراقبت پرواز تصریح کرد: در چند نقطه کشور ساخت برج سیار مراقبت پرواز با کاربری ارائه خدمات حیاتی، کمک رسانی و امدادرسانی در مناطق بحرانزده، طراحی و ساخت سامانه کمک ناوبری و بصری، طراحی و ساخت سامانه مسیریاب هواپیما و نهایتا ساخت اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته بین شرکت فرودگاههای فناوری هوایی ایران به عنوان کارفرما از یک سو و شرکت صا ایران، صا شیراز، دانشگاه خواجه نصیر طوسی و دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مجری از سوی دیگر و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان ناظر به امضا رسیده و مبادله خواهد شد.
مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به این که تجارب کشورهای موفق در زمینه بومیسازی گواه بر تعمیق ساخت داخل است، اظهار کرد: برای تعمیق ساخت داخل، تحقق موارد مهمی مانند عزم جدی مدیران، اصلاح مکانیزمهای تصمیم گیری، تضمین استراتژی اثربخشی و اجرای آن ایجاد حلقه مفقوده نرم افزاری و سخت افزاری، ایجاد مرکز جامع تحقیق و توسعه مشترک بانک اطلاعاتی جامع، به حداقل رساندن ریسک و در نهایت وضع قوانین حمایت کننده از جمله حذف بروکراسی، مجاز بودن به ترک تشریفات قانونی خرید، حمایت از انتظار هدفمند جهت تقویت کارآفرینان و پیش خرید محصولات آنها برای دورهای مشخص با قیمتی حیاتی و خصوصا کاهش نظارتهای سختگیرانه دستگاههای نظارتی، ضروری و اجتنابناپذیر است.
وی در ادامه یادآور شدک شایان ذکر است این موارد متاسفانه هنوز به عنوان مهمترین موانع تحقق سیاست بومی سازی و اقتصاد مقاومتی رفع نشده و انتظار این است با مساعدت دولت و مجلس مورد بازنگری و اصلاح جدی قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اشاره به تعامل نزدیک و اثربخش با شرکتهای دانشبنیان خاطرنشان کرد: تعامل نزدیک و اثربخش با شرکتهای دانش بنیان، بومی سازی برخی دیگری از تجهیزات مورد نیاز شرکت نیز در مراحل آزمایش نمونه است و با تسلط متخصصان اولین سیستم بومی تولید شده به زودی طی مراسمی بهرهبرداری رسمی میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *