صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نتیجه‌بخشی بیش از ۵۰ درصدی ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی شورا‌های حل اختلاف استان تهران/رئیس توسعه حل اختلاف استان: نتایج ملاقات‌های مردمی به صورت حضوری و یا تلفنی به متقاضیان اعلام می‌شود

۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲:۱۰
کد خبر: ۴۷۲۴۴۰۸
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
نتیجه بخشی بیش از ۵۰ درصدی ملاقات‌های مردمی، اعلام نتایج ملاقات‌ها به صورت (حضوری و یا تلفنی) به متقاضیان، پاسخگویی روزانه و هفتگی به مردم، فراهم شدن امکان نوبت‌گیری غیرحضوری در شعب اجرای احکام، سازش حدود ۱۰۰ درصدی در شعبات ویژه تصادفات و نظارت و بازرسی بر رسیدگی به شکایات مردمی، تنها بخشی از اقدامات توسعه حل اختلاف استان تهران در یک‌سال گذشته به منظور رسیدگی به مشکلات و حل اختلافات مردم استان بوده است.

خبرگزاری میزان – با توجه به اهمیت افزایش رضایت‌مندی مردم از دستگاه قضا و تلاش تمامی واحد‌های اداری و قضایی قوه قضاییه با هدف توسعه خدمت به مردم و افزایش اعتماد عمومی، ارتباط مستقیم و بی واسطه مسئولان قضایی با مردم، یکی راه‌های دستیابی به این اهداف مهم است.

از طرفی رئیس قوه قضاییه بار‌ها بر ارتباط مستقیم و بی واسطه مسئولان قضایی کشور با مردم و رسیدگی و حل مسایل و مشکلات آن‌ها در ملاقات‌های مردمی تاکید کرده است.

در همین راستا مرکز توسعه حل اختلاف استان تهران با انسجام و همکاری شورا‌های حل اختلاف سراسراستان، گام‌های موثری برای ارتباط مستقیم با مردم برداشته و علاوه بر این اقدامات همراه با توسعه‌ایی نیز در زمینه‌های مختلف به منظورحل اختلافات آنان در یک سال گذشته انجام داده است که شرح مختصری از این اقدامات را در این گزارش می‌خوانید:

غلامرضا مهدوی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی شورا‌های حل اختلاف استان تهران، بیان کرد: شورا‌های حل اختلاف استان تهران در تمام طول سال به‌ویژه در مناسبت‌های خاص نظیر «ماه‌های مبارک رمضان، محرم و صفر، هفته قوه قضاییه، دهه مبارک فجر و...» در تمامی شهرستان‌ها اقدام به برگزاری میزخدمت و برنامه ملاقات مردمی در «مصلا‌های نماز جمعه شهر تهران، شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه، مساجد جامع آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه» می‌کند.

وی با اشاره به حضور رئیس، معاونان، مدیران توسعه حل اختلاف استان تهران و سرپرستان شورای حل اختلاف تهران و شهرستان‌ها، افزود: ارتباط بدون واسطه با مردم و پاسخگویی به سوالات، مسائل و مشکلاتشان در خصوص پرونده‌های مطرح در شورا‌های حل اختلاف و صدور دستورات مقتضی وفق قانون برای رفع مشکلات آنان از اهداف برگزاری این ملاقات‌های مردمی است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران بیان کرد: در راستای سیاست‌های تحولی دستگاه قضایی و در مسیرتحول و تعالی، با حضور رئیس، معاونان قضایی و ستادی، سرپرستان شورا‌های حل اختلاف استان تهران، با اشکال مختلفی از جمله (ملاقات‌های مردمی برنامه ریزی شده روزانه و هفتگی) دیدار مستقیم و بدون واسطه با مراجعه‌کنندگان در دفتر کار، میز‌های خدمت ویژه مساجد، نماز جمعه، مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه) برگزار می‌شود که به تعداد قابل توجهی از مراجعان در این برنامه‌ها خدمت‌رسانی قضایی و حقوقی ارائه شده است.

پاسخگویی روزانه و هفتگی به مردم

مهدوی با بیان اینکه دیدا‌رهای حضوری با مردم جزئی از وظایف کاری و از سیاست‌های دستگاه قضایی است، اظهارکرد: به همین منظور رئیس و مسئولان قضایی شورا‌های حل اختلاف استان تهران به طور مستمر و با هدف «تکریم ارباب رجوع، گره گشایی از کار مردم و رسیدگی به مطالبات آن‎ها» بصورت روزانه پاسخگوی مردم هستند.

رسیدگی به مشکلات ۱۵۰ نفر در یک ماه

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران درخصوص ملاقات‌های مردمی واحد‌های قضایی شورای حل اختلاف استان در خردادماه سال‌جاری، اعلام کرد: در خرداد ماه، ۴۵ مورد جلسه ملاقات مردمی با ۱۵۰ مراجعه توسط واحد‌های قضایی شورای استان انجام شده است.

پاسخگویی ۷۰ مقام قضایی به مردم

وی در ادامه با اشاره به پاسخگویی ۷۰ مقام قضایی شورا‌های حل اختلاف استان تهران به این تعداد مراجعات، افزود: نحوه دریافت نوبت برای انجام این ملاقات‌های مردمی به صورت «حضوری، تلفنی و یا ارجاع از سایر مراجع» صورت گرفته است.

نتیجه بخشی بیش از ۵۰ درصدی ملاقات‌های مردمی

مهدوی ۸۰ مورد این ملاقات‌ها را نتیجه بخش اعلام و تصریح کرد: از تعداد ۱۵۰ مورد ملاقات انجام شده، ۴۰ مورد از این ملاقات‌ها بدلیل عدم امکان اقدام قضایی بایگانی، مشکلات ۲۴ مورد با راهنمایی و ارشاد حل شده و ۶ مورد در دست اقدام است.

وی عنوان کرد: مشکلات و درخواست مراجعان از مسئولان قضایی شورا‌های حل اختلاف استان تهران، مربوط به «دستورتخلیه، مطالبه وجه، گواهی انحصار وراثت، خانواده و ...» بوده است.

اعلام نتایج ملاقات‌ها به صورت (حضوری و یا تلفنی) به متقاضیان

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران از اعلام نتایج ملاقات‌ها به صورت (حضوری و یا تلفنی) به متقاضیان خبر داد و تاکیدکرد: انجام ملاقات‌های مردمی مسئولان شورا‌های حل اختلاف استان با مراجعان، علاوه بر آشنایی با نقطه نظرات مردم و حل مشکلات آنان این فرصت را ایجاد می‌کند تا حس امید و اعتماد را در جامعه گسترش دهند.

برگزاری میز خدمت به مناسبت‌های مختلف

مهدوی در رابطه با اقدامات شورا‌های حل اختلاف برای برپایی میزخدمت در یک‌سال گذشته نیز بعنوان نمونه به برگزاری میز خدمت در غرفه دادگستری در مسیر راهپیمایی روز ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱، و راهنمایی و ارشاد مراجعان به همراه توزیع بروشور‌های فرهنگی در صلاحیت‌های شورای حل اختلاف با حضور ۳ نفر از قضات و ۴ نفر از کارکنان اداری اشاره کرد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین برگزاری میز خدمت در نماز جمعه تهران مصلی امام خمینی (ره) و راهنمایی و ارشاد مراجعان و پخش بروشور فرهنگی از ساعت ۱۰ صبح تا اقامه نماز جمعه با حضور قضات و کارکنان شورای حل اختلاف استان با بازدید رئیس کل دادگستری استان تهران را نمونه دیگری از اقدامات توسعه حل اختلاف استان برای ارتباط مستقیم و حل مشکلات مرم عنوان کرد.

فراهم شدن امکان نوبت گیری غیرحضوری

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران بیان کرد: به منظور تسهیل امور و دسترسی آسان مردم برای شعب اجرای احکام شورا‌های حل اختلاف سیستم نوبت دهی اینترنتی در نظر گرفته شده است و مردم می‌توانند از منزل نوبت بگیرند.

نظارت و بازرسی بر رسیدگی به شکایات مردمی

مهدوی همچنین به تشکیل «کارگروه‌های بازرسی با حضور کارشناسان و قضات مجرب جهت بازرسی از مجتمع‌های شورای حل اختلاف، نظارت و بازرسی از مجتمع‌های شورای حل اختلاف استان تهران و توابع، بررسی معایب و نواقص آن‌ها و تنظیم گزارش» و ارسال نواقص به مجتمع‌ها و رفع آن از سوی سرپرست‌ها بعنوان اقدامات شورا‌های استان درجهت حفظ حقوق مراجعان اشاره کرد.

پاسخگویی به شکایات و گزارش‌های مردمی

وی افزود: پاسخگویی به شکایات و گزارش‌های مردمی، ارشاد و معاضدت تلفنی و حضوری مراجعان توسط واحد شکایات مردمی و در صورت لزوم ارجاع به قضات جهت صدور بررسی موضوع نیز در جهت رفع مشکلات مراجعان به شورا‌های حل اختلاف استان تهران در یک سال گذشته انجام شده است.

تشکیل هیئت ۳۵ نفره صلح یاران

رئیس توسعه حل اختلاف استان تهران درخصوص سایر اقدامات توسعه حل اختلاف استان تهران در یک سال گذشته به تشکیل هیئت ۳۵ نفره صلح یاران برای ایجاد سازش در پرونده‌ها جهت آزادی زندانیان و پرونده‌های قصاص نفس اشاره کرد.

نظارت بر زمان اعلام نظریه‌های کارشناسی

مهدوی بررسی پرونده‌های مسن و معوق هر ۳ ماه و ارسال به معاونت فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان تهران، تنظیم گزارش اطاله دادرسی در خصوص پرونده‌هایی که نظریه کارشناسی آن‌ها بیش از ۳ ماه به طول انجامیده است به معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران را بعنوان اقدامات دیگر شورا‌های حل اختلاف استان در یک‌سال گذشته معرفی کرد.

آزادی ۲ هزار و ۵۲۴ زندانی در سال ۱۴۰۱

وی به برگزاری چند نوبت گلریزان و دعوت از خیران برای پرداخت محکوم به زندانیان نیازمند در مناسبت‌های مذهبی و ملی در یک سال گذشته با هدف کمک به آزادی زندانیان جرایم مالی وغیر عمد اشاره کرد و افزود: در اثراین اقدام خداپسندانه تنها در سال ۱۴۰۱ موجبات آزادی ۲ هزار و ۵۲۴ زندانی فراهم شده است.


راه اندازی دادرسی الکترونیکی جلسات رسیدگی مربوط به زندانیان

معاون قضایی دادگستری استان تهران به راه اندازی دادرسی الکترونیکی جلسات رسیدگی مربوط به زندانیان و ارتباط آنلاین با زندانی بعنوان اقدام قابل توجه شورا‌ها در یک سال گذشته اشاره کرد.

ورودی کمتر پرونده‌ها به محاکم

مهدوی با اشاره به صدور ۲ دستورالعمل از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران مبنی بر استقرار شعبات ویژه رسیدگی به تصادفات در دادسرا‌ها و پرونده‌های حقوقی زیر ۱۰۰ میلیون تومان جهت ارجاع به شورا‌های حل اختلاف، گفت: بنابر این دستور، در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ شعبات ویژه رسیدگی به تصادفات در دادسرا‌ها تشکیل و کار‌های بسیار موثری انجام دادند، که نتیجه آن‌ها ورودی کمتر پرونده‌ها به محاکم است.

سازش حدود ۱۰۰ درصدی در شعبادت ویژه تصادفات

وی میزان سازش در پرونده‌های ارجاعی تصادفات به شورا‌های حل اختلاف استان تهران در سال ۱۴۰۱ را در شهر تهران ۹۷.۶۹ درصد و در توابع تهران ۹۸.۴۹ درصد و به طور میانگین در استان تهران ۹۷.۹۸ درصد اعلام کرد.

میانگین زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب شهر تهران به ۲۹ روز رسید

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران همچنین، اعلام کرد: در سال گذشته میانگین زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب شهر تهران ۲۹ روز و در شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه ۳۹ روز بوده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: شورا اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *