صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پیشرفت ۸۵ درصدی راه‌آهن همدان- سنندج

۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵:۱۴
کد خبر: ۴۷۲۴۱۳۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
مدیر کل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل از پیشرفت ۸۵ درصدی راه‌آهن همدان- سنندج خبر داد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهدی صیدگر مدیر کل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل، درباره ویژگی‌های راه‌آهن همدان- سنندج و وضعیت پیشرفت این پروژه اظهار کرد: مسیر ریلی همدان سنندج از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهر‌های بهار، لالجین، صالح‌آباد و قروه در گردنه صلوات‌آباد به ایستگاه سنندج می‌رسد.

مدیر کل ساخت روسازی راه‌آهن طول مسیر ریلی همدان- سنندج را حدود ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر) دانست و گفت: این پروژه ریلی ۷ ایستگاه دارد.

صیدگر خاطر نشان کرد: این محور به صورت یک خطه با روسازی بالاستی و بار محوری ۲۵ تن طراحی و اجرا شده است. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و انتظار می‌رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره‌برداری به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسد.

وی افزود: حداقل شعاع قوس در این پروژه یک‌هزار و ۲۵۰ متر، حداکثر شیب و فراز ۱۵ در هزار و طول کل پل‌های مسیر۲ هزار و ۵۰۰ متر است.

مدیر کل ساخت روسازی راه‌آهن گفت: برای روسازی این محور از تراورس بتونی B ۷۰ با سیستم پابند وسلو، ریل ۶۰ E ۱ با گرید R ۲۶۰ و سوزن ۶۰ E ۱ با شعاع ۳۰۰ و ۱۹۰ متر استفاده شده و اقلام و ادوات روسازی این پروژه در داخل کشور تولید شده است.

صیدگر پیشرفت کلی پروژه ریلی همدان- سنندج را ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: این پروژه در بخش زیرسازی ۹۶ درصد و در بخش روسازی ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

وی ادامه داد: بخش ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها نیز به ترتیب با ۶۴ و ۶۳ درصد پیشرفت همراه شده است.

مدیر کل ساخت روسازی راه‌آهن درباره اعتبار هزینه شده برای راه‌آهن همدان- سنندج گفت: تاکنون اعتباری بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای اتمام کار در حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

صیدگر درباره زمان تکمیل و بهره‌برداریاین پروژه اظهار کرد: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و با توجه به سرعت فعلی پیشرفت در بخش‌های مختلف پروژه، در صورت تداوم تخصیص اعتبار مورد نیاز برای پیشبرد مستمر کار، تکمیل فاز اول این پروژه به‌منظور شروع بهره‌برداری در پاییز سال جاری امکان‌پذیر است. 

مدیر کل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج مطالعات انجام شده توسط مشاور طرح در دهه ۸۰، ترافیک پیش‌بینی شده برای مسافر ۶۰۰ هزار نفر و برای بار یک میلیون تن در سال بوده است که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای و افزایش جمعیت در صورت بروزرسانی مطالعات، این ارقام به ویژه در بخش باری افزایش خواهد داشت. 

وی افزود: این محور دارای ۷ ایستگاه است که شامل ۳ ایستگاه سبقت-تلاقی، ۳ ایستگاه بین راهی (مسافری-باری) و یک ایستگاه تشکیلاتی می‌شود.

به گفته صیدگر با تکمیل نصب خطوط ایستگاهی ظرفیت این خط به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال می‌رسد.

صیدگر درباره مزایای راه‌آهن همدان- سنندج گفت: با اتمام این پروژه شهر سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن مزیت ایمنی، این مسیر ریلی از لحاظ مدت زمان سفر نیز قابلیت رقابت با حمل و نقل جاده‌ای را داشته باشد. با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مسقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان شود. 

وی تاکید کرد: هم اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *