سهم ۱۳ درصدی صنعت لوازم خانگی از تولید ناخالص داخلی
خبرگزاری میزان - عباس هاشمی در نشست خبری با اشاره به بلاتکلیفی پنج ماهه صنعت لوازم خانگی برای صدور مجوزهای افزایش قیمت، گفت: انجمن هم موافق افزایش بی رویه قیمتها نیست، اما معتقد به مکانیزم عرضه و تقاضا هستیم.
هاشمی افزود: برآورد انجمن است که برندهای خارجی در بازار حدود ۳۵ درصد سهم دارند که بخشی از آنها سهمیه قانونی برای واردات مرزنشینی و بخشی قاچاق است.
دبیر انجمن لوازم خانگی با اشاره به اینکه سهم مالیاتی که این صنعت پرداخت میکند، ۶۸ درصد کل مالیات کشور است، اظهار کرد: این حجم بالای مالیات، سفره صنعت را کوچکتر و ارزش افزوده آن را نحیفتر میکند و سیگنال مثبتی برای سرمایهگذاری مولد در کشور نیست.
وی گفت: اندازه بازار لوازم خانگی در میلادی۲۰۲۲ در دنیا ۵۹۰ میلیارد دلار بوده که ۳۶۰ میلیارد دلار از آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ بوده است. با پیشبینی رشد میانگین هفت درصدی، درسال ۲۰۲۶ اندازه این بازار حدود ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد شد.
به گفته هاشمی، گردش مالی صنعت لوازم خانگی در ایران ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار است که حدود ۲.۵ میلیارد از آن مربوط به لوازم خانگی بزرگ است.
دبیر انجمن لوازم خانگی، پیشنهاد این انجمن را ارتقای کیفی و رقابتیکردن صنعت عنوان کرد و گفت: باید به صورت سیستماتیک به زنجیره ارزش و تامین جهانی متصل شویم..
وی همچنین با تاکید بر توجه بنگاهها به توسعه و نوآوری، گفت: استراتژی انجمن، تعمیق ساخت داخل و فاصله گرفتن از مونتاژ است. در حال حاضر صادرات قطعه حتی به ترکیه انجام میشود و این در حالی است که خود این کشور به اتحادیه اروپا صادرات لوازم خانگی دارد.
هاشمی تاکید کرد با شیوه پیمانسپاری ارزی کنونی رشد و توسعه صادرات محقق نخواهد شد.
وی از برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی در آبان خبر داد و گفت: در حال حاضر رقابت بین تولیدکنندگان وجود دارد و رکود بازار به خاطر کاهش قدرت خرید هم به نوعی باعث رقابت بیشتر شده است.
هاشمی افزود: تورم باعث شده اولویتهای خرید خانوارها تغییر کند و خیلی از واحدهای لوازم خانگی نیز به دلیل رکود، به فروش اعتباری روی آوردهاند.
دبیر انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری، بدون نظارت بر قیمت مواد اولیه، سیگنال منفی به تولیدکننده میدهد، اظهار کرد: تولیدکنندگان پنج ماه است که درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت اعلام کردهاند، اما هنوز اتفاقی رخ نداده است.
وی با اشاره به لزوم بهرهگیری از الگوهای تولید لوازم خانگی در دنیا، گفت: توجه به محیطزیست، کممصرفبودن کالاها و هوشمندسازی در عین سادهسازی در دنیا دارای اهمیت است.
در این نشست از «کتاب بازآفرینی یک صنعت، هفت دهه تحولات لوازم خانگی ایران» با نگاهی به روند تحولات و تحلیل وضعیت صنعت لوازم خانگی نیز رونمایی شد.
انتهای پیام