صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

۱۵۱ هزار نفر در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند

۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲:۰۳
کد خبر: ۴۷۲۳۶۹
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
مدیر کل آموزش استثنایی آموزش و پرورش گفت: ۱۵۱ هزار نفر در مدارس خاص ما در حال تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، مجید قدمی به مناسبت روز جهانی معلولین اظهار کرد: ۱۲ آذر روز جهانی معلولین است. در نظام جمهوری اسلامی آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد که به کودکانی که دارای تفاوت از سایرین هستند؛  آموزش های ویژه ارایه می دهد . این ۷ گروه از جمله نابینایان، ناشنوایان، افراد دارای مشکلات ذهنی، مشکلات عاطفی، اختلالات یادگیری و گروه چند معلولیتی هستند که تحت پوشش برنامه های آموزش و پرورش استثنایی کشور قرار دارند .

وی با اشاره به اقداماتی  که از ۳ سال پیش برای کودکان دیر آموز شروع شده است، افزود :  این دانش آموزان آنهایی هستند که حدود ۱۵ نمره هوشی از سایر دانش آموزان  پایین‌تر هستند. در حال حاضر بیش از ۱۵۱ هزار نفر در مدارس ما در حال تحصیل هستند. ۱۷۸ هزار نفر آمار مدارس خاص ما  است . برای نابینایان  کتاب بریل وجود دارد. برای کودکان جسمی حرکتی در کتب‌های  فنی حرفه‌ه ای امتیازاتی قائل شده ایم. این افراد به رشته‌های علوم انسانی و موسیقی و کامپیوتر  سوق داده میشوند

وی  در ادامه با اشاره به آمار مدارش استثنایی در کشور گفت : ۱۵۷۰ مدرسه با ۲۳ هزار نیروی شاغل در این مدارس  مشغول به کار هستند که برای گرداندن این چرخه بزرگ آموزشی به اعتباری بالغ بر  ۱۳۵ میلیارد نیاز است .آمار ها نشان می دهد که برای آموزش  دانش آموزان استثنایی حدود ۳ برابر دانش آموزان هزینه می‌شود.

قدمی در ادامه گفت: رویکرد ما رویکرد آموزش فراگیر است که دانش آموزان معلول و استثنا  بتوانند در کنار سایر افراد تحصیل کنند. معلولیت باید از ابعاد مختلف سنجیده و بررسی شود. مناسب سازی شهری برای افراد معلول باید انجام شود و در عمل در این زمینه دارای مشکل هستیم. در داخل مدرسه‌ها از این لحاظ خوب سرمایه گذاری کردیم. به عنوان مثال قبلا کتاب‌های این افراد بسیار دیر به دست آن‌ها می‌رسید، ولی در حال حاضر اول مهر کتاب  دست دانش آموزان خاص  می‌رسد.

قدمی ادامه داد :به سمت گویا کردن کتاب‌ها پیش می‌رویم. ۱۴ دانش آموز نابینا و ناشنوا امسال رتبه زیر ۱۰۰ آوردند. ۳۲۶ نفر از این افراد  در کنکور قبول شدند. در مدارس خاص امسال با یک مدرسه شروع کردیم و رشته موسیقی را به این مدرسه آورده ایم.

 قدمی با اعلام اینکه  زمینه اشتغال برای دانش آموزان استثنایی دارای معلولیت باید فراهم شود تصریح کرد : مدرسه نابینایان دخترانه ۱۸ نفر از کادر اداری از ۲۳ نفر نابینا هستند. آموزش و پروش کار خود را درست انجام داده است. در سایر موارد سایر ارکان‌ها باید وارد کار شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش استثنایی گفت: شهرداری در حوزه معلولین واردشدن و سرویس ایاب و ذهاب بچه‌ها را با رقم ۱۷ میلیارد تامین کرده است. ولی باید به این مسئله هم توجه کرد که تهران یک کلان شهر بزرگ است. شورایی برای مناسب سازی کلیه فضا‌های کشور برای این افراد باید  تشکیل شود .

قدمی در ادامه افزود: قیمت هر کتاب بریل ۱۷۰ هزار تومان است، ولی این کتاب‌ها با قیمت ۲۰ هزار تومان در اختیار دانش آموزلن نابینا قرار می گیرد .باید بپذیریم معلولیت مشکل فرد نیست مشکل کل جامعه است. کارت‌های شناسایی باید برای این افراد صادر شود. هزینه‌های این افراد تا ۱۸ سالگی پرداخت می‌شود. در زمینه خدمات پزشکی ۱۷ هزار نفر از این قشر خدمات پزشکی در سه سال اخیر استفاده کرده اند. آموزش و پرورش تمام هزینه‌های تحصیل این افراد فراهم کرده است. رشته بولینگ درمدارس معلولین گسترش داده شود.

قدمی در ادامه اظهار کرد: دو مدرسه نابینایان وجود دارد. نابینایان استعداد‌های بالایی دارند. تنوع رشته رویکرد ما در تحصیل این افراد است. ما با چالش نیروی انسانی متخصص هستیم. ورودی ۲۵۰ نفر است و خروجی ۸۰۰ نفر است. سونامی بازنشستگی در این بخش از ۳ سال گذشته شروع و تا دو سال دیگر ادامه می‌یابد. آموزش و پرورش به ۳ درصد استخدام معلولین عمل کرده است. به دنبال این هستیم که معلمین بینا هم در مدارس وجود داشته باشد و معلمین فقط نابینا نباشند. باید با دستگاه‌های که این ۳ درصد استخدامی را رعایت نمی‌کنند برخورد شود. اگر سازمان‌ها به وظایف خود عمل کنند تمام دانش آموزان فارق التحصیل ما استخدام می‌شوند.

قدمی گفت: پیگیر افزایش فضای ورزشی دانش آموزان هستیم. ولی رویکرد ما فراگیر سازی آموزش و کنار هم قرار گرفتن بچه‌ها در کنار یکدیگر است. بچه‌ها باید در مدرس عادی تحصیل کنند با وجود تمام مشکلات تا بتواند برای زمان دانشگاه و زندگی در کنار سایر افراد آماده شوند. محتوا‌هایی برای آموزش افراد عادی و خانواده هایشان آماده شده تا این افراد به معلولان نگاه خاص نداشته باشند.
وی خاطر نشان کرد : در حوزه آموزش مهارت آموزی بسیار موفق عمل کردیم. تعداد زیادی از این افراد به سوی مهارت آموزی رفته اند.
قدمی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان گفت: معلمانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل و سپس در این مدارس مشغول می‌شوند در دو رشته یک: ناشنوایان کم توان ذهنی و لیسانس کودکان استثنایی و رشته دیگر روانشناسی این افراد است. به این افراد خط بریل آموزش داده می‌شود، روش‌های تدریس خاص به این افراد دوره‌های کار بینی و سپس کارورزی را نیز می‌گذرانند. این معلمان با معلم آزاد بسیار تفاوت دارند. دانشگاه فرهنگیان در این زمینه بسیار خوب عمل کرده اند.

قدمی گفت: بخش‌های مختلف حمایت از معلمین مدارس را عملی کنند. در مقوله سنوات ارفاقی باید بسیار دوندگی کنیم تا بتوانیم حقوق آن‌ها را بگیریم. این افراد با عشق تدرس می‌کنند. بیش از ۷۰ میلیارد ریال در سرویس ایاب و ذهاب این افراد نیازمند بودجه هستیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *