صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار و ۵۳۱ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه‌قضاییه/ ۵ هزار و ۴۳۱ مورد درخواست مردمی خردادماه در سامانه سامع ثبت شد

۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۱۳
کد خبر: ۴۷۲۳۶۶۵
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در خرداد ماه ۱۴۰۲ برای ۵ هزارو ۵۳۱ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس شده که میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.

خبرگزاری میزان - تکریم ارباب رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده‌ها، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم از سیاست‌های قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است و استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود.

یکی از مزایای ملاقات‌های مردمی ارتباط بی واسطه با مردم و نشستن پای صحبت آنان و شنیدن مشکلاتشان از نزدیک است که موجب ارتقاء رضایتمندی مردم و جلب اعتماد عمومی می‌شود. 

بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضایی، عمده‌ترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذیربط انتقال می‌دهد به طوری که بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است.

بسیاری از مردم که خواستار دیدار با معاونان، مسئولین عالی رتبه و شخص رئیس قوّه هستند، به اداره‌ی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه می‌کنند و خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته‌ی تحریر در می‌آورند. 

برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع‌های قضایی، دادگستری کل استان‎ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک می‌کند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضایی درمیان بگذارند.

گفتنی است که موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می‌رسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودل‌های مردم بوده فی نفسه ارزشمند است. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه گفت که یکی از نقاط قوّت کار در قوّه‌ی قضائیّه همین رفتن بین مردم است. این را ترک نکنید؛ این کارِ بسیار خوب و مهمّی است و برکات زیادی دارد؛ هم رفتنِ داخل مردم، هم ارتباط داشتنِ با گروه‌های فعّال جامعه؛ فعّالان دانشگاهی، فعّالان حوزه‌ای، فعّالان اقتصادی، فعّالان بخش مربوط به مسائل زنان که یک عدّه‌ای در این قضیّه فعّالند؛ یا مسئله‌ی اقوام؛ ارتباط با این‌ها خیلی مهم است. اینکه مسئولین قوّه، بخصوص رئیس قوّه با مجموعه‌هایی که در این زمینه‌ها مشغول کارند، ارتباط داشته باشد، خیلی چیز مهمّی است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای همواره به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استان‌ها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقات‌های مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و مسائل و مشکلات مراجعه کنندگانی که به دستگاه قضایی رجوع می‌کنند را بررسی و رسیدگی کنند حتی در بخشی از سخنان خود گفت که تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمی‌تر، آسان‌تر و نزدیک‌تر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است.

سید علی اصغر رفاهی در گفت‌وگو با میزان، درباره ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: از رویکرد‌های واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. دیرزمانی نیست که واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره‌ی کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می‌کند.

وی افزود: در خصوص مراجعان حضوری، نتیجه نامه نگاری‌ها به استان دریافت می‌شود و در خصوص مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره‌ی کل ارسال می‌شود و جهت پرهیز از حضور مراجعین، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است. 

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در خرداد ماه ۱۴۰۲ برای ۵ هزارو ۵۳۱ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس شده است. 

رفاهی در ادامه اظهار کرد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.

پاسخگویی تلفنی توسط مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه 

وی عنوان کرد: به منظور اطلاع رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آن‌ها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ی انجام شده بابت درخواست آنان، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ درنظر گرفته شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درخصوص درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در خرداد ماه مجموعا تعداد ۷۲۵ مورد تماس تلفنی (به مدت زمات ۲ هزارو ۲۲۴ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت کننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است. 

درخواست‌های مردمی ثبت شده در تارنمای سامع

رفاهی بیان کرد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده‌ی مراجع قضایی (به ویژه شهرستان ها) و نهاد‌های تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی در خصوص ارجاعات سامع، به طور مرتب پاسخ‌های متعددی درخصوص درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و عند اللزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانیده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در خرداد ماه، تعداد ۵ هزارو ۴۳۱ مورد درخواست مردمی در تارنمای «سامع» (سامانه‌ی اینترنتی اداره‌ی کل ارتباطات مردمی قوّه‌ی قضائیّه) ثبت شده است. 

 تعداد درخواست‌های ثبت شده در سامانه سامع بر اساس موضوعات قضایی 

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره تعداد درخواست‌های ثبت شده در سامانه سامع بر اساس موضوعات قضایی گفت: دراین خصوص ۳۴۳ مورد اطاله دادرسی، ۷۶۲ مورد انتقاد از فرایند دادرسی، ۱۹۲ مورد انتقاد به نحوه اجرای آراء، ۲۰۶ مورد دریافت گزارش، ۱۸۷ مورد درخواست ارفاقات قانونی، ۴۳۷ مورد درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، ۸ مورد درخواست ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری، ۱ هزارو ۷۲۵ مورد درخواست ملاقات حضوری، ۱۶۳ مورد انتقاد به رفتار و عملکرد، ۱ هزارو ۴۰۸ مورد سایر موضوعات قضایی بوده که در مجموع تعداد ۵ هزارو ۴۳۱ مورد درخواست مردمی در تارنمای سامع ثبت شده است. 

اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواست‌های مردمی ثبت شده در سامانه سامع

رفاهی درباره اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواست‌های مردمی ثبت شده در سامانه سامع اظهار کرد: در این خصوص ۱ هزارو ۳۵۲ ثبت اولیه، ۵۹۹ مورد در دست اقدام و بررسی و نقص مدرک و...، ۱ هزارو ۳۶ پاسخ مراجع مختلف به مرکز، ۲ هزارو ۴۴۴ خاتمه یافته و ارسال به متقاضی اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواست‌های مردمی ثبت شده در سامانه سامع است.

تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات

وی بیان کرد: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیر مجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات گفت: در این خصوص ۶۴۴ مورد ملاقات توسط مدیرکل، ۶۷ مورد ملاقات توسط معاون مدیرکل، ۸۴ ملاقات توسط اداره ارتباطات و ملاقات ها، ۹۷ مورد ملاقات توسط اداره بررسی و ارشاد قضایی صورت گرفته که در مجموع ۸۹۲ مورد افراد ملاقات توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات ارتباطات مردمی قوه قضاییه در خردادماه ۱۴۰۲ انجام شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *