صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آفریقا سرزمین فرصت‎ها/ایران و کشورهای قاره سیاه در مسیر تقویت روابط

۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۲۳۱۰۱
سفر رئیس‌جمهور به ۳ کشور آفریقایی و تقویت روابط ایران در سطوح مختلف با کشور‌های قاره آفریقا مورد توجه رسانه‎های بین‎المللی قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - «فرانس ۲۴»، در گزارشی ضمن اشاره به سفر رئیس‌ جمهور کشورمان به کشورهای آفریقایی، نوشت که این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به آفریقا در ۱۱ سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، آیت‎الله رئیسی در جریان سفر به  کنیا، اوگاندا و زیمباوه با همتایان خود دیدار و گفت‎وگو کرد.

نگارنده می‎نویسد: رئیس جمهور ایران در راس هیاتی متشکل از وزیر امور خارجه و همچنین بازرگانان ارشد به قاره آفریقا سفر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این سفر ۳ روزه را «نقطه عطفی جدید» توصیف کرد که می‌تواند روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های آفریقایی را تقویت کند.

وی همچنین گفت که تهران و این ۳ کشور آفریقایی دیدگاه‌های سیاسی مشترکی دارند.

پیشتر نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و «آلفرد موتوآ»، وزیر خارجه کنیا در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های توسعه مناسبات مذاکره و موضوعات محتوایی و اسناد مربوط به سفر آیت‎الله رئیسی به کنیا را مورد بررسی قرار دادند.

در این گفت‎وگو، وزیر خارجه کنیا نیز ضمن اظهار خرسندی از سفر رئیس جمهور ایران به منطقه شرق آفریقا و شروع آن از کشور کنیا، آمادگی نایروبی را برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های متنوع اعلام و از امضای اسناد نهایی شده همکاری‌های ۲ کشور، استقبال کرد.

در همین حال «الجزیره»، نوشت: ایران در ماه‌های اخیر دیپلماسی خود را برای خنثی کردن تأثیر تحریم‌های اعمال‌ شده از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ افزایش داده است.

در راستای افزایش روابط میان ایران و کشور‌های آفریقایی، «احمد عطاف»، وزیر خارجه الجزایر اخیرا با مقام‎های ارشد ایران دیدار و گفت‎وگو کرد.

توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با الجزایر و همچنین با ۳ پایتخت آفریقایی بخشی از چارچوبی است که رئیس جمهور ایران مطرح کرده است.

همزمان تهران در حال تقویت روابط خود با مسکو و پکن است.

ایران به تازگی به عضویت سازمان همکاری شانگهای(SCO) که شامل روسیه، چین و هند است، درآمد.

کارشناسان این عضویت را مهم توصیف کرده‌اند.

همچنین در ماه مارس، تهران موافقت کرد که روابط خود را با عربستان ازسربگیرد.

از آن زمان ایران و برخی کشور‌های منطقه از جمله مصر و مراکش به دنبال برقراری مجدد روابط دوجانبه بوده‌اند.

نگارنده در پایان نوشت: در همین حال فراتر از منطقه، رئیس جمهور ایران در ماه ژوئن، قبل از سفر به اندونزی، یک سفر بسیار مهم را به آمریکای لاتین شامل ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *