صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش|

ظرفیت بالای شوراهای حل اختلاف در کاهش مراجعات مردمی به محاکم قضایی/ ۳۰ درصد مصالحه شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت

۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹:۳۳
کد خبر: ۴۷۲۲۷۹۴
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
رئیس شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان گفت: با توجه به برنامه ریزی‌هایی که از اول سال صورت گرفته و اقدامات انجام شده از جمله بازرسی از شعبات، برگزاری دوره‌های آموزشی، استفاده از افراد توانمند در امر مصالحه ۳۰ درصد مصالحه شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت.
خبرگزاری میزان-شورا‌های حل اختلاف، تاسیس شدند تا صلح و آشتی در جامعه تبدیل به یک فرهنگی عمومی شود و اصحاب دعوا قبل از مراجعه به محاکم دعاوی خود را با صلح و سازش به خاتمه برسانند.  
 
 هدف از تاسیس شورا‌های حل اختلاف، استفاده از ابزار انسانی برای افزایش صلح و سازش است، استفاده از این روش، به کاهش مراجعه مردم به دادگستری‌ها کمک کرده و تاثیر زیادی در کاهش تعداد ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی دارد.  
 
با اینکه مدت زمان زیادی از تاسیس شورای حل اختلاف در کشور نمی‌گذرد، جملگی آمارهاحکایت از نقش مثبت و ارزنده این نهاد مردمی در کاهش مراجعات مردمی به محاکم قضایی دارند.  
 
شورا‌های حل اختلاف با ایجاد فرهنگ صلح و سازش در جامعه، ضمن کاهش توقع مردم از مراجع قضایی و اعتباربخشی یه این ذهنیت که دادگستری، تنها و بهترین مرجع حل و فصل خصومت نیست، هم اینک بسیاری از خصومت‌ها، اختلافات و دعاوی با پادرمیانی ریش سفیدان، مصلحان و اعضای شورا‌های حل اختلاف شهر‌ها و روستا‌های کوچک و بزرگ کشور به مصالحه ختم می‌شوند.  
 
تا قبل از راه اندازی این نهاد عمومی ارزشمند، تعداد بالای ورودی پرونده‌ها ضمن اطاله دادرسی و ایجاد تراکم کار قضات و کارکنان دستگاه قضایی هم موجب نارضایتی مردم و هم باعث افزایش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها و بعضا کاهش کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها می‌شد.
 
 
استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف، یکی از توصیه‌های مقامات ارشد دستگاه قضایی در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف است که روی آن تاکید بسیاری می‌شود چراکه عدلیه در سال‌های اخیر، سرمایه گذاری زیادی برای اثرگذاری بیشتر این نهاد مردمی داشته است.
 
چنانچه، روز چهارشنبه ۱۸ آبان سال گذشته، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضاییه با اشاره به اهمیت و ارزش صلح و سازش و همزیستی مسالمت آمیز در همه مکاتب و نظامات حکمرانی و اجتماعی، تصریح کرد: ارزش و اهمیت ایجاد صلح و سازش میان افراد جامعه و رفع خصومات میان مردم، برای ما در دستگاه قضایی از حیث ارتقاء آمار رسیدگی به پرونده‌ها نیست و ما این موضوع بسیار حائز اهمیت را به مقوله آمار تقلیل نمی‌دهیم بلکه برای صلح و سازش میان مردم و رفع خصومات آن‌ها ارزش و اعتباری خاص قائل هستیم.
 
رئیس دستگاه قضا در ادامه به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف توصیه کرد که با تدوین سازوکار‌های مشخص و سیاستگذاری و روشنگری، بیش از پیش از ظرفیت‌های گروه‌ها و اقشار مختلف مردمی، طوایف، هنرمندان و صاحبان نفوس و قلم و کلام در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش و ایجاد مصالحه میان مردم بهره گیرند.
 
رئیس عدلیه همچنین به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف دستور داد در راستای فرهنگ‌سازی برای گسترش و بسط امر مصالحه میان مردم و طرف‌های نزاع، بیش از گذشته از ظرفیت رسانه ملی و سایر رسانه‌ها بهره گیرند و در این راستا به سازماندهی امر آموزش عنایت ویژه داشته باشند.
 
معرفی و تبلیغ «روش‌ها و سازوکار‌های صلح وسازش»، «ارزش مصالحه»، «صلح یاران» و «طرفین مصالحه»؛ دیگر توصیه رئیس قوه قضاییه به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف کشور بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به تبیین و تشریح برکات و آثار حاصل از صلح وسازش پرداخت و تصریح کرد: اگر چه قصاص یک حق است، اما گذشت از قصاص از ناحیه اولیای دم دارای برکات فراوانی است و قصاص کردن نیز تبعات و پیامد‌هایی را نیز دارا می‌باشد.
 
رئیس دستگاه قضا در ادامه به ارزش و اهمیت به صلح و سازش کشاندن موضوعات خانوادگی و مالی نیز اشاره کرد و به حجم قابل توجه پرونده‌هایی حاوی این موضوعات در قوه قضاییه اشاره کرد.
 
شورای حل اختلاف دادگستری استان اصفهان، با وجود گستردگی پهنای جغرافیایی که دارد و از آنجا که هرساله پذیرای مهمانان داخلی و خارجی زیادی است و از استان‌های مهم فرهنگی، سیاسی و صنعتی کشور محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر توانسته بسیار موفق عمل کند و به کاهش تعداد ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی استان کمک کند. 
 
حمید بهرامیان، رئیس شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اقدامات این شورا برای کاهش مراجعات مردمی به محاکم قضایی استان برای حل و فصل دعاوی خود گفت: تعداد ۵ هزار و ۲۰۸ فقره صلح و سازش در پرونده‌های شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان در خردادماه سال جاری رقم خورده است. 
 
وی افزود: با همت و تلاش اعضا و کارکنان پرتلاش شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان در خردادماه سال جاری ۳۰ درصد از پرونده‌های شعب با صلح و سازش مختومه شده است.
 
بهرامیان اظهار امیدواری کرد: پرسنل خدوم و زحمتکش شورا‌های حل اختلاف در راستای ارج نهادن به سنت‌های دینی و گسترش فضای صلح و سازش در جامعه، در آینده درصد بیشتر از پرونده‌های وارده را با صلح و سازش مختومه کنند.
 
رئیس شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان گفت: با توجه به برنامه ریزی‌هایی که از اول سال صورت گرفته و اقدامات انجام شده از جمله بازرسی از شعبات، برگزاری دوره‌های آموزشی، استفاده از افراد توانمند در امر مصالحه درصد مصالحه شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت.
 
بهرامیان همچنین نرخ رسیدگی در شعب شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان در خردادماه را ۹/۹۸ درصد اعلام کرد و افزود: تعداد ۵ هزار و ۲۰۸ فقره پرونده در این ماه با مصالحه مختومه شده است، همچنین شورا‌های حل اختلاف استان اصفهان موفق شدند تعداد ۲۶ هزار و ۳۶۱ فقره از پرونده‌های وارده و جریانی را مختومه کنند.
 
وی در ادامه افزود: حوزه‌های قضایی باغ بهادران، بویین میاندشت، بادرود، چادگان، خمینی شهر، سمیرم، داران و فریدن، برخوار، شهرضا، کاشان، گلپایگان، زرین شهر، مهردشت، نجف آباد، نطنز، جلگه، جرقویه و فولادشهر موفق به کسر آمار موجودی پرونده‌های شعب خود در این ماه نسبت به ماه گذشته شده اند همچنین حوزه‌های قضایی زیر بالای ۴۰ درصد از پرونده‌های خود را در این ماه با مصالحه مختومه کرده اند: مهردشت ۵۳ درصد، جلگه ۵۱ درصد، تیران ۴۶ درصد، گلپایگان ۴۵ درصد، آران و بیدگل ۴۴ درصد، خوروبیابانک ۴۴ درصد، برخوار ۴۴ درصد، فریدونشهر ۴۲ درصد، کرون ۴۲ درصد، جرقویه ۴۱ درصد، زرین شهر ۴۱ و کاشان ۴۰ درصد که این نیز جای تقدیر و تشکر دارد.
 
انتهای پیام/

نظرات بینندگان
ناشناس
|
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
این آقای بهرامیان چرا اشاره ای به تخلفات اعضای شوراها و قضات شوراها نکرد؟؟
ی شماره تماس برای ارسال شکایات از قضات میدادی اگه واقعا میخوای کار انجام بدی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *