صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیین تحلیف اعضای جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان برگزار شد

۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲:۳۲
کد خبر: ۴۷۲۲۵۳۷
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
آیین تحلیف کارشناسان جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان زنجان با حضور معاون قضایی رییس کل دادگستری و ساسان نظری رییس هیئت مدیره مرکز کارشناسان رسمی استان وتعدادی از اعضای هیات مدیره مرکز در محل دادگستری برگزار شد.

خبرگزاری میزان- منصور مختاری در آیین تحلیف ۳۶ نفر از کارشناسان کانون رسمی دادگستری استان، ضمن تبریک اعیاد غدیر و تشکر از رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان گفت: کارشناسان رسمی جزو خانواده دستگاه قضایی هستند و عملکرد آن‌ها همانند قضات باید بسیار دقیق باشد، چراکه نظرات کارشناسان در تعیین سرنوشت پرونده بسیار موثر است.

وی با اشاره به ارجاع بخش قابل توجهی از پرونده‌ها قضایی به کارشناسان و استفاده از نظریات کارشناسی در حوزه‌های مختلف گفت: هرچند که قانون اختیار رد یا قبول نظرات کارشناسی را در اختیار قاضی قرار داده است، ولی دستگاه قضایی در اکثر پرونده‌ها از نظریات کارشناسان استفاده می کند و قضات در تصمیم گیر‌های خود تنها نیستند و با استناد به نظرات قانونی و مستند کارشناسان می توانند بال‌های عدالت را بگسترانند.

مختاری علت عمده اطاله دادرسی برخی از پروند‌های قضایی را عدم ارائه به موقع نظرات کارشناسی بیان کرده و افزود: نظرات کارشناسان باید مستدل و مستند قانونی داشته باشد و از همه مهتر در موعد تعیین شده اعلام نظر گردد تا پرونده‌ها دچار اطاله دادرسی نشوند.

معاون قضایی دادگستری استان زنجان کارشناسان را از اعلام نظر در خارج از حوزه تخصصی و کارشناسی خود برحذر داشته و تاکید کرد: نظرات کارشناسان حتما باید در حوزه تخصصی کارشناس باشد و شعب باید در انتخاب کارشناسان آیین نامه ابلاغی از سوی قوه قضاییه مد نظر قرار داده و توزیع عادلانه ارجاع به کارشناسان را رعایت کنند.

 مختاری شجاعت، دقت، تخصص و دوری از حاشیه‌ها را از مشخصات کارشناسان توصیف کرد و گفت: ارتباطات خارج از حد متعارف کارشناسان با طرفین پرونده باعث میشود که در مظان اتهام قرار بگیرند.

معاون قضایی دادگستری استان زنجان با اشاره به صراحت ماده ۱۴ قانون کارشناسان مبنی بر اخذ هر گونه مبلغی خارج از تعرفه تعیین شده توسط کارشناسان گفت: درصورت اخذ مبلغ به هر عنوان خارج از تعرفه قانونی باعث محکومیت به مجازات ارتشا خواهد بود و تعرفه دستمزد کارشناسی باید طبق آیین نامه‌های ابلاغی مد نظر قرار گیرد و همچنین ترمیم دستمزد باید به صورت مکتوب و مستند به دادگاه ارائه شود.

مختاری آیین تحلیف را از موارد اهمیت امر کارشناسی بر شمرد و خاطر نشان کرد: با این مراسم تحلیف شما رسما از کارشناسان کانون رسمی دادگستری محسوب می شوید چراکه این آیین تحلیف صرفا جنبه شکلی و تشریفاتی ندارد بنابراین تحلیف باید با قصد انشا انجام گیرد و محلف حتما باید به گفته‌های خود معتقد و عامل باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *