صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

رهاسازی آب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما؛ واکنش‎ها و هشدارها

۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸:۰۴
کد خبر: ۴۷۲۲۴۱۱
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موضوع رهاسازی آب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما در ژاپن واکنش نشان داد.

خبرگزاری میزان - «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‎گوید: طرح ژاپن برای رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه‌شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما توجهات زیادی را در منطقه به خود جلب کرده است.

«گروسی»، با اشاره به اینکه درک می‌کند که نگرانی‌ها درباره این طرح همچنان وجود دارد، می‎گوید: بررسی آژانس نشان می‌دهد که اگر این کار طبق برنامه اجرا شود، با استاندارد‌های ایمنی بین‌المللی مطابقت خواهد داشت.

این در حالی است که نگرانی در میان همسایگان ژاپن در به دلیل اجرای این طرح در حال افزایش است.

پس از اینکه دولت چین اعلام کرد که نظارت خود را بر مواد غذایی از ژاپن تشدید می‌کند و واردات برخی محصولات را محدود می‌کند، فراخوان برای تحریم صادرات ژاپن، از غذا‌های دریایی گرفته تا محصولات آرایشی، در سراسر رسانه‌های اجتماعی گسترش یافت. 

نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما که در سال ۲۰۱۱ بر اثر زلزله ۸.۹ ریشتری و سونامی متعاقب آن ویران شد، قرار است بیش از یک میلیون تن آب رادیواکتیو را در دریا آزاد کند.

مقام‎های هنگ کنگ به تازگی اعلام کردند که نگرانی شدیدی درباره تأثیر طرح رهاسازی بر ایمنی مواد غذایی دارند.

هنگ کنگ می‎گوید پس از شروع رهاسازی فاضلاب هسته‌ای، محدودیت‌هایی بر واردات برخی از غذا‌های دریایی از مناطق پرخطر اعمال می‎کند.

از طرح ژاپن برای رهاسازی فاضلاب هسته‌ای چه می‌دانیم؟

به گزارش «ای‌بی‌سی»، ژاپن در حال برنامه ریزی برای تصفیه کردن ۱.۳ میلیون تن فاضلاب موجود در مخازن ذخیره سازی عظیم نیروگاه فوکوشیما با استفاده از یک سیستم فیلتراسیون بسیار تخصصی به نام سیستم پردازش مایع پیشرفته (ALPS) است.

این فرآیند ۶۲ رادیونوکلئید را از آب آلوده حذف می‌کند و تنها یک آلاینده به نام «تریتیوم» در آن باقی می‌ماند که جداسازی آن از آب دشوار است. 

فرآیند رهاسازی این میزان فاضلاب هسته‌ای طی دهه‌ها از طریق لوله‌ای که حدود یک کیلومتر (۰.۶ مایل) از محل نیروگاه هسته‌ای امتداد دارد، انجام خواهد شد.

واکنش‌ها به طرح رهاسازی آب آلوده

برخی از کشور‌های جزیره‌ای اقیانوس آرام به دلیل نگرانی در مورد تهدید محیط زیست دریایی و سلامت عمومی با این طرح مخالفت کرده‌اند.

انجمن جزایر اقیانوس آرام (PIF)، سازمان بین دولتی نماینده منطقه، به تأخیر در انتشار فاضلاب فوکوشیما در ۲ سال گذشته تاکید کرده است. 

دولت کره جنوبی به طور رسمی ایمنی طرح رهاسازی فاضلاب فوکوشیما را تایید کرده و می‎گوید: سطوح آلودگی آب پمپاژ شده از نیروگاه در حد استاندارد‌های قابل قبول خواهد بود و تا زمانی که سیستم‌های تصفیه نیروگاه طبق طراحی کار می‌کنند، اجرای این طرح تأثیر معناداری بر دریا‌های کره جنوبی نخواهد داشت.

اما شهروندان کره جنوبی از این توضیحات چندان متقاعد نشدند و صد‌ها نفر در پایتخت این کشور در اعتراض به این طرح راهپیمایی کردند.

معترضان در یک منطقه تجاری در مرکز شهر سئول راهپیمایی کردند و تابلو‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «ما دفع فاضلاب هسته‌ای فوکوشیما در دریا را محکوم می‌کنیم» و «ما با جان خود با تخلیه فاضلاب در دریا مخالفیم».

«هان سانگ جین»، سخنگوی کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری کره جنوبی، که اعضای آن تعداد زیادی از راهپیمایان را تشکیل می‌دادند، گفت: به غیر از تخلیه آب به دریا، گزینه‌ای برای ذخیره این آب در خشکی در کشور خودشان (ژاپن) وجود دارد و گزینه‌های دیگری نیز پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *