صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: ایران با سیاسی کردن حقوق بشر مخالف است/فرانسه صدای شهروندان خود را بشنود/ آماده از سرگیری مذاکرات رفع‎ تحریم‎ها هستیم/واکنش به موضوع هواپیمای اوکراینی و گمانه‎زنی‎ها درباره رابرت مالی

۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳:۲۶
کد خبر: ۴۷۲۱۳۱۳
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی حاضر و به پرسش‌های خبرنگاران درخصوص آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

کنعانی در آغاز این نشست، گفت: امروز روز ۱۲ تیر، آخرین روز از هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی است؛ ۱۲ تیر ماه سالروز حمله بی رحمانه و ددمنشانه رژیم آمریکا به هواپیمای مسافربری ۶۵۵ شرکت ایران ایر است که طی آن ۲۹۸ مسافر و خدمه هواپیما از جمله ۶۶ کودک بر فراز آسمان خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفتند و به شهادت رسیدند؛ دولت آمریکا هیچ موقع در ارتباط با این جنایت هولناک عذر خواهی نکرد و به فرمانده ناو آمریکایی که فرمان شلیک را صادر کرد، مدال شجاعت داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ملت ایران این جنایت هولناک را در جنگ ۸ ساله علیه ایران فراموش نمی‌کند؛ ضمن این که تحریم‌های ظالمانه و ترورهای ناجوانمردانه را فراموش نخواهد کرد.

شاهد تحولات مهمی در فرانسه هستیم

کنعانی درباره اعتراض‌های اخیر در فرانسه، اظهار کرد: شاهد تحولات بسیار مهم و فراگیری در فرانسه هستیم که زمینه‌اش شلیک مستقیم پلیس فرانسه به سر یک نوجوان ۱۷ ساله بود.

وی افزود: لازم است آن‌ها توصیه‌هایی که معمولا به دیگران در موارد مختلف مطرح کردند، آویزه گوش خود قرار دهند؛ درباره تحولات داخلی ایران ما صرفا شاهد توصیه‌های آن‌ها نبودیم، بلکه شاهد مداخلاتشان نیز بودیم؛ آن‌ها با اقدام‌ها و گفتارهای تحریک آمیز خود عامل بخشی از آن چه در ایران رخ می‌داد، بودند؛ بخشی از این اتفاق‌ها از مداخلات تحریک آمیز کشورهایی بود که به جای توصیه به آرامش توصیه به خشونت می‌کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما می‌خواهیم فرانسه صدای شهروندان خود را بشنود و به رفتارهای توام با خشونت و تبعیض نژادی با دقت توجه کنند و ازین رفتارهای خشونت آمیز اجتناب کنند.

 

 

از هرگونه تحول مثبت در رابطه با مصر استقبال می‌کنیم

کنعانی در مورد رابطه ایران و مصر، گفت: ما هیچ موضع رسمی درباره سفر بین ایران و مصر دریافت نکردیم؛ اظهارات مطرح شده هنوز از سوی نهادهای رسمی راستی آزمایی نشده است؛ درباره روابط با مصر پیش ازین بارها موضع خود را بیان کردیم.

وی عنوان کرد: ایران در پاسخ به هرگونه اقدام مثبتی که از سوی مصر در ارتباط با روابط صورت بگیرد، حتما پاسخ متقابل و متناسبی خواهد داد؛ از هرگونه تحول مثبت در این زمینه استقبال می‌کنیم.

 

واکنش به گمانه‎زنی‎ها درباره رابرت مالی

کنعانی در رابطه با گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد: ما در ارتباط با موضوع‌های داخلی دیگر کشورها اظهار نطر نمی‌کنیم؛ آن‌چه برای ما مهم است، سیاست‌ها و رویکردهای مشخصا دولت آمریکاست، نه اشخاصی که آمریکا را در نشست‌ها نمایندگی می‌کنند.

وی اظهار کرد: هر فردی مجری سیاست‌های حاکمیت و نظام خود است و تغییر افراد نمی‌تواند تغییر چندانی در تغییر سیاست ایجاد کند.

 عضویت ایران در شانگهای یک منفعت دو طرفه است

کنعانی در مورد عضویت ایران در شانگهای، گفت: آخرین روند عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای در حال انجام است و عضویت ایران در شانگهای یک منفعت دو طرفه است.

 

حضور در اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد بسیار اهمیت دارد

کنعانی درباره اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد در جمهوری آذربایجان، گفت: اهمیت اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد برکسی پوشیده نیست؛ این سازمان مهم و ریشه دار دارای اعضای متعدد و نقش اثر گذار در منطقه و بین الملل  است و یک چارچوب بسیار مهم دارای نقش متفاوت است؛ حضور در این اجلاس برای ایران حائز اهمیت است.

وی افزود: در گفت‌وگوی ایران و جمهوری آذربایجان، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تاکید زیادی بر ضرورت حضور ایران در این اجلاس داشت؛ ایران هم به دلیل اهمیت سازمان عدم تعهد و هم به دلیل اهمیت روابط دو جانبه با جمهوری آذربایجان و پاسخ به دعوت همتای آذربایجانی، در سطح عالی رتبه در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: دیدار وزیر خارجه با همتای جمهوری آذربایجانی انجام خواهد شد؛ اکنون می‌توان گفت که فضای مناسبات دو کشور با اقدامات دیپلماتیک و تبادل هیئت‌ها به نحو قابل توجه و ملموسی مثبت است.

خواستار اقدام مسئولانه دولت سوئد هستیم

کنعانی در مورد تحولات اخیر در سوئد گفت: دولت سوئد صدای بلند مسلمانان جهان را شنیده و دریافت کرده است؛ اهانت به مقدسات اسلامی اهانت به همه کسانی است که به ارزش‌های دینی پایبندند؛ کشورهای اسلامی به طور مستقل واکنش نشان دادند.

وی افزود: مردم معتقد، واکنش‌های مختلف و مطالبه گرایانه از خود نشان دادند و سازمان همکاری اسلامی نیز اجلاسی برگزار و در این زمینه دیدگاه‌های روشن اعضا را بیان کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مطالبات از دولت سوئد کاملا روشن است و امیدواریم دولت سوئد اقدام مسئولانه انجام دهد.

اقدام رژیم صهیونیستی علیه «جنین» جنایتکارانه است

کنعانی در مورد یورش اخیر رژیم صهیونیستی به اردوگاه «جنین» گفت: حادثه تلخی که از دیشب شاهد آن هستیم، حملات نظامی گسترده ترکیبی ارتش رژیم صهیونیستی به شهر «جنین» است.

وی افزود: این اقدام، یک اقدام جنایتکارانه است؛ یک ماجراجویی آشکار و مصداق تروریسم دولتی است؛ ملت فلسطین هیچ جرمی جز حقوق طبیعی خود مرتکب نشده است؛ ملت فلسطین برای احقاق قانونی خود دفاع می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ملت فلسطین یک بار دیگر شکست را بر صهیونیست‌ها اعمال خواهد کرد.

اقدام‌های مرتبط با مراسم اربعین در حال انجام است

کنعانی در مورد اقدام‌های انجام شده برای برگزاری مراسم اربعین گفت: اقدام‌های مرتبط با مراسم اربعین و زمینه‌سازی‌های لازم در دست انجام است؛ ستاد اربعین با مسئولیت وزارت کشور، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مسئولیت‌هایی بر عهده دارند که در قالب در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: وزارت خارجه مسئولیت کنسولی را برعهده دارد؛ اقدام‌های لازم و مقدماتی از مدت‌ها پیش انجام شده است؛ ما با جدیت بیشتر در بازه زمانی آینده شاهد فعالیت ستاد مرکزی اربعین و کمیته‌های فرعی خواهیم بود؛ پیش بینی‌های اولیه درباره سفر زائران از شبه جزیره هند انجام شده است.

برای ارائه تسهیلات روادیدی به زوار شبه قاره نیاز به همکاری عراق داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: ما در ارتباط با ارائه تسهیلات روادیدی برای زوار در شبه قاره محدودیتی نخواهیم داشت و نیازمند همکاری‌های دوجانبه با عراق هستیم.

کنعانی درباره رابطه ایران و پاکستان گفت: پاکستان به عنوان کشور مهم شرقی ایران است؛ در رابطه با روابط اقتصادی و تجاری متناسب با سیاست همسایگی دولت در چارچوب گفت‌وگوها و اراده مثبت دو کشور ما شاهد فضای مثبتی در مسیر تقویت روابط هستیم؛ ما شاهد افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور بودیم.

موضوع حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در عالی ترین سطح مورد پیگیری قرار گرفت

کنعانی درباره پیگیری موضوع حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران گفت: پیگیری این موضوع در عالی ترین سطح مورد تاکید مقام‌های عالی قرار گرفت؛ این موضوع با اهتمام لازم مورد پیگیری قرار دارد.

سیاست ما فعال نگه داشتن سفارتخانه‌ها در کشورهای مختلف است

کنعانی در مورد فعالیت سفارتخانه‌های ایران، عنوان کرد: سیاست کلی ما فعال نگه داشتن سفارتخانه‌ها در همه کشورهاست و انتخاب سفرا برای انگلیس و فرانسه در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: ما برای کشورهای مختلفی در ماه‌های گذشته سفرای جدیدی انتخاب کردیم و برخی جابجایی‌ها در شرف انجام است؛ انتخاب سفیر  برای دو کشور مورد اشاره مورد توجه است.

ایران برای هر وضعیتی آماده است

کنعانی درباره گزارش اخیر «گاردین» درباره آینده برجام، گفت: ایران برای هر وضعیتی در آینده آماده است؛ همان گونه که آماده از سرگیری مذاکرات به صورت متوازن با رعایت خطوط قرمز هستیم، آماده هر سناریویی هستیم .

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: سیاست خارجی متوازن خود را در توسعه با کشورها بدون توجه به مذاکرات ادامه می‌دهیم.

 

 

بر انجام مذاکره درباره هواپیمای اوکراینی تاکید داریم

کنعانی درباره اخبار مربوط به شکایت از ایران در موضوع هواپیمای اوکراینی، گفت: از این که آن‌ها ثبت شکایت کرده باشند، خبر دقیقی ندارم؛ درباره هواپیمای اوکراینی در راستای حسن نیت و اعتقاد به تعامل سازنده با کشورهای مربوطه بر انجام مذاکره در کلیه ابعاد تاکید داریم.

 

 

وی تاکید کرد: آمادگی مجدد خود را برای مذاکره در آخرین یادداشت ارسالی خود به اطلاع کشورها رساندیم.

با هیچ کشوری برای توسعه روابط مانع و محدودیت نداریم

کنعانی درباره بازگشایی سفارت عربستان در ایران، گفت: اصل برای ما تقویت رابطه با کشورهای اسلامی است، با هیچ کشوری درباره توسعه رابطه مانع و محدودیتی نداریم.

وی گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا روابط اقتصادی و سرمایه گذاری دو کشور هم متناسب با روابط سیاسی دو کشور پیش برود؛ این نقیصه در روابط دو کشور وجود دارد؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران تاکید داریم که لازم است بر روابط و سرمایه گذاری دو کشور به طور حداکثری کار انجام شود.

روابط ایران و چین در سطح عالی برقرار است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رابطه ایران و چین، گفت: درباره چین برای پیشبرد هدفگذاری در روابط اقتصادی دو کشور مانعی نداریم؛ روابط دو کشور در سطح عالی برقرار است؛ تفاهم مشترک و پیشرفت روابط دو کشور برقرار است.

انتخاب سفرای خارج از کادر وزارت خارجه در همه جای دنیا معمول است

کنعانی درباره حواشی پیش آمده در رابطه با انتخاب سفیر جدید ایران در فنلاند، گفت: در وزارت خارجه‌های همه دنیا به طور معمول انتخاب سفرایی از شخصیت‌های دیگر کشوری غیر از جامعه دیپلماتیک امر مرسومی است؛ سفرایی احیانا غیر از کادر وزارت خارجه انتخاب می‌شوند و این منحصر ایران نیست.

با ابزاری شدن حقوق بشر مخالف هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرگزاری میزان درباره نشست پیش‌روی شورای حقوق بشر گفت: مباحث در شورای حقوق بشر روند خود را دنبال می‌کند؛ ایران با سیاسی کردن حقوق بشر، استفاده ابزاری از آن و کاستن از جایگاه حقوق بشر و تبدیل آن به ابزار اعمال فشار مخالف است و موضع خود را شفاف اعلام کرده است.

 

 

وی افزود: ایران همواره به موضوع حقوق بشر که در سطح ملی به آن پایبند است، توجه کرده و عملکرد خود در حوزه حقوق بشر را همواره گزارش کرده و خواهد کرد و به هرگونه سوال و شبهه‌ای که از روی انصاف مطرح شده باشد، پاسخ خواهد داد و برای آن‌ها جواب دارد؛ در عین حال، اقدام‌های سیاسی را هیچگاه بر نمی‌تابد و نسبت به آن واکنش متناسب و متوازنی نشان خواهد داد.  

مشورت و معاضدت میان دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه همیشه وجود دارد

کنعانی در مورد تحولات اخیر درباره گروهک تروریستی منافقین در آلبانی، گفت: همکاری، مشورت و معاضدت مشترک و مکمل میان دستگاه دیپلماسی، قوه قضاییه، پلیس اینترپل و مراجع ذی ربط ایران برای تعقیب این گونه مجرمین وجود دارد؛ در حوزه‌های دوجانبه هم یادداشت‌های رسمی به کشورها دادیم؛ هستند کشورهایی که از گروه‌های تروریستی و از فرقه منافقین به عنوان ابراز علیه ایران استفاده می‌کنند.

وی افزود:کشورهایی هم داعیه حقوق بشر دارند و هم به طور آشکار میزبان سران، اعضا و نشست‌های فرقه اعضای تروریستی هستند؛ ما شاهد رویکرد غیرسازنده دولت فرانسه در میزبانی از نشست منافقین هستیم؛ در حالی که اخیرا اعضایی از منافقین بازداشت شدند، فرانسه در اقدامی سوال انگیز اجازه برگزاری نشست می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران در پیگیری مطالبات خود جدی است.

موضع ایران درباره کریدورها روشن است

کنعانی درباره کریدور زنگزور، اظهار کرد: ما در چارچوب موافقتنامه آتش بس مواضع و دیدگاه آشکاری داریم و از اجرای آن توافقنامه حمایت می‌کنیم؛ درباره کریدورها موضع ایران روشن است و در ارتباط با موضوع‌های  ژئوپلیتیکی دیدگاه‌های واضحی داریم.

تحریم‌های آمریکا مصداق جنایت علیه بشریت است

کنعانی تاکید کرد: دولت آمریکا فشارها و تحریم‌هایی با هدف مانع تراشی انجام داده و ایران تمام تلاش خود را انجام خواهد تا تحریم‌های ظالمانه رفع و بی اثر شود؛ تحریم‌های دولت آمریکا مصداق جنایت علیه بشریت است.

اقدام‌های مشترک ایران و عراق بر اساس توافقنامه دو کشور انجام شود

کنعانی درباره تحولات اخیر در رابطه ایران و عراق گفت: درباره ورود سازمان ملل به موضوع مورد اشاره اطلاعی ندارم؛ آن‌چه مورد توافق ایران و عراق است، دو کشور متفق هستند و لازم است که اقدام‌های مشترک بر اساس توافقنامه دو کشور اجرایی شود.

وی افزود: گروه‌های تروریستی که در آن‌جا در قالب پناهجو به صورت عملی، اقدام مسلحانه و مجرمانه انجام می‌دهند، باید خلع سلاح شوند و اطمینان حاصل شود از ناحیه آن‌ها خللی به روابط دو کشور وارد نمی‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *