قیمت بنزین بالا نمیرود/ دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی کشور است
آیتالله مدرس (ره) صاحب فکری بلند در توسعه ایران و سیاست خارجی بود
رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: آیت الله مدرس (ره) تفکری راهبردی برای آینده ایران داشت که ما از این عناصر زیاد نداریم که هم فقیه و هم فردی صالح و اهل معنا باشد چنانچه بسیاری از شخصیتهای بزرگ اسلامی مثل میرزای شیرازی درباره ایشان میگوید که وی پاکی اجداد خود را داشت یا مرحوم نخودکی از ایشان به شب زنده داری و مراقبت یاد میکند، همچنین از حضرت امام (ره) نقل شده علت اینکه ایشان فرد تأثیرگذاری در سیاست ایران بود، نداشتن هوای نفس و آزاده بودن وی بود چنانچه همواره میگفت: به چیزی وابستگی ندارم پس راحت حرف میزنم و موضعی ندارم.
وی در ادامه با بیان اینکه شهید مدرس (ره) صاحب یک فکر بلند در توسعه ایران و سیاست خارجی بود که نادر است، عنوان کرد: حتی مخالفان مرحوم مدرس (ره) به این موضوع اذعان داشتند چنانچه زمانی یک مستشار آمریکایی برای تدوین نظام مالیه ایران به وزارت دارایی و خزانه داری آمده بود و بعدها در کتاب خاطرات خود متعجبانه از شخصیت مدرس مینویسد: «یک بار نزد او رفتم و گزارش کار دادم که در آخر گفت: کارهای خرده ریز را با من در میان نگذارید و هرگاه خواستید اقدام بزرگی انجام دهید به من بگویید.» از این رو برای شهید مدرس (ره) آینده ایران نسبت به امور خرد جاریه مهمتر بود.
حل مشکلات مزمن کشور وقت بسیاری از دولت و مجلس گرفت/ مرکز پژوهشها ۶ سال پیش درباره مشکلات بانکی هشدار داده بود
لاریجانی در ادامه با اشاره به آینده نگری شهید مدرس (ره) افزود: ایشان در مجلس آن زمان میگفت: باید کارخانه هواپیماسازی و صنعت ذوب آهن در ایران داشته باشیم همچنین در حوزه سیاست داخلی معتقد بود باید وفاق و اتحاد ملی را برای ایران دنبال کرد و صرفا روی مسائل ریز افتراق نداشت همچنین در حوزه سیاست خارجی همان اعتقاد امام (ره) را در سالها بعد داشت که «نه شرقی نه غربی» و حتی در زمان جنگ جهانی که ایران تقریبا از طرف دو کشور اشغال شد، به فکر حفظ منافع ملی کشور بود.
رئیس قوه مقننه در ادامه درباره وظایف مجلس عنوان کرد: بخشی از وظایف مجلس مربوط به قانونگذاری است و بخشی دیگر به حل مشکلات کشور بر میگردد که مزمن شده و صرفا مربوط به یکی دو سال هم نیست چنانچه بحران آب یا مسائل مربوط به دریاچهها و تالابهایی همچون دریاچه ارومیه و یا مسأله بانکها بسیار مهم است.
وی افزود: حدود ۶ سال پیش مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص مشکلات حوزه بانکی هشدار داده بود، اما باز هم موضوعی همچون کاسپین بسیار وقت دولت و مجلس را گرفت تا حل شود یا اخیرا مسأله ارز مشکلی برای کشور بود و جلسات غیر علنی با حضور دولتیها به علت برخی مسائل که بار مالی داشت، برگزار کردیم تا معضلات حل شود.
دیوان محاسبات در بعد نظارت بر اجرای قوانین برای هزار پرونده از ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده رأی صادر کرده است
لاریجانی در ادامه حوزه نظارت را به عنوان بخش دیگری از وظایف مجلس عنوان و اظهار کرد: بخشی از نظارت به عهده دیوان محاسبات است که حدود ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده را بررسی و برای بیش از هزار پرونده رأی صادر کرده است همچنین برخی نظارتهای کمیسیونی همچون سوال، ماده ۲۳۴ درباره استنکاف از قانون و یا تحقیق و تفحص نیز وجود دارد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به برخی قوانین مهمی که در مجلس تصویب شد که مستقیم با مشکلات مردم در ارتباط بود، عنوان کرد: قانون اشتغال پایدار روستاییان برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به تصویب مجلس رسید که در راستای آن جوانان در روستاها شغل داشته باشند البته اجرای آن نیاز به زمان دارد.
وی در ادامه با اشاره به تصویب قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفهای بیان داشت: زمانی هرم نیروی انسانی در ایران را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که نامتوازن است و به جای اینکه تعداد افراد حرفهای زیاد و مهندسان کم باشد، برعکس شده از این رو این قانون پشتیبان این مهم است که فعالیتهای فنی و حرفهای افزایش یابد.
قانون تجارت بعد از گذراندن سه دوره مجلس در مرحله نهایی قرار دارد
لاریجانی در ادامه با اشاره به تعدادی دیگر از قوانین مهمی که در مجلس به تصویب رسیده اظهار داشت: قانون مدیریت مصرف سوخت، قانون بازنشستگان، قانون برنامه پنجساله ششم که افق حدود ۵۰ سال آینده را روشن میکند، قانون صدور چک، قانون حقوق کودکان و نوجوانان برای صیانت از این قشر، قانون حمایت از معلولان که قانون پایهای است تا وظایف شهرداری و بخشهای مختلف را در این باره مشخص کند، قانون بودجه، قانون ثبت اختراعات و طرحهای صنعتی نیز از قوانین مهمی است که در مجلس به تصویب رسید.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: همچنین قانون حفاظت و احیای تالابها به دلیل اهمیت آن، قانون حفاظت از خاک و هوای پاک، قانون وزارت میراث فرهنگی، قانون استاندارد، قانون صندوق مکانیزه فروشگاه ها، قانون ارزش افزوده، قانون بانک مرکزی، قانون بانکها نیز به تصویب رسید.
وی اضافه کرد: همچنین قانون تجارت تقریبا در سه دوره مجلس بوده و بررسی آن به صورت اصل ۸۵ تصویب شد که شورای نگهبان گفت: اینگونه تصویب نشود از این رو به صحن آمد و در مراحل نهایی است ضمن اینکه قانون مبارزه با فساد اقتصادی و قانون حمایت از جنگلبانان نیز از دیگر قوانین مهمی است که در مجلس دهم به تصویب رسیده است.
حل موضوع کاسپین بسیار زمان برد/ سیاستهای اصل ۴۴ در دولتهای مختلف به خوبی اجرا نشد
لاریجانی در ادامه درباره زمان بر بودن اجرای قوانین متذکر شد: زمانی که قوانین تصویب میشوند همه مجریان باید آنها را اجرا کنند از این رو معاونت نظارتی ایجاد کردیم که پیگیر این موضوع است که قانون کجا اجرا شده و در کجا تعلل میشود و در نهایت گزارش آن به کمیسیون تخصصی مربوطه میرود تا وزرا برای ارائه توضیحات خواسته شوند ضمن اینکه قوانین همچون قانون برنامه تعداد زیادی آیین نامه میخواهد که معاونت نظارت آن را آماده و به کمیسیونها برای پیگیری ارسال کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کمیسیون ویژه گزارشی درباره تعلل و عدم اجرای قوانین ارائه کرده که در مجلس قرائت و نقصها مشخص شد، عنوان کرد: سیاستهای اصل ۴۴ بسیار مهم است و قبول دارم که در دولتهای مختلف به خوبی اجرا نشد و اهدافی که برای آن منظور شده بود هنوز به نتیجه نرسیده است همچنین در مورد ناوگان حمل و نقل ریلی نواقصی وجود دارد که نظارت شد و گزارش مربوطه نگارش و در صحن خوانده شد و برای موضوع کاسپین نیز کمیسیون اقتصادی گزارش داد که حل این موضوع نیز بسیار زمان برد و ساده نبود.
نمایندگان هم به امور داخل مجلس میرسند و هم مسائل ملی و آبادانی کشور را در نظر دارند
وی در ادامه با بیان اینکه قانون تسهیل ازدواج نیز به درستی جرا نشد و کمیسیون فرهنگی مطابق ماده ۲۳۴ قانونی تصویب کرد که به این موضوع رسیدگی شود، یادآور شد: کمیسیون انرژی درباره عدم ارائه سند ملی درباره راهبرد انرژی گزارشی داد همچنین مشکلاتی درباره منطقه آزاد ماکو وجود داشت که تحقیق و تفحص صورت گرفته و نتیجه به قوه قضاییه رفت؛ از این رو سازوکاری در کمیسیونها وجود دارد که هر گاه استنکاف از قانون و یا عدم اجرای صحیح را مشاهده کردند، رسیدگی میکنند.
لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه شرایط ایران شرایط سختی است، عنوان کرد: نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند و بعد از حضور سه هفتهای در مجلس و حضور در کمیسیونها و صحن علنی، یک هفته به سرکشی مناطق میروند که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط بوده و مشکلات را از نزدیک میبینند و وقت زیادی را صرف آبادانی این مناطق میکنند لذا نمایندگان هم به کارهای مجلس میرسند و هم مسائل ملی کشور را در نظر دارند.
وجود اختلاف نظر و آرای سیاسی مختلف در مجلس حُسن است/ نمایندگان برای تصمیمگیریها در مجلس باید قانع شوند
رئیس قوه مقننه درباره برخی اختلاف نظرها در مجلس اشاره کرد: اختلاف نظر سیاسی در مجلس وجود دارد و این حسن مجلس است که آرای سیاسی مختلف در آن وجود داشته باشد و این مشکل نیست، اما اینکه برای مسائل مهم وفاق ایجاد کنیم یک مسأله اساسی است و تبعا در برخی مسائل به سادگی و در برخی موارد به سختی انجام میشود، اما اینگونه نیست که رئیس چیزی بگوید و بقیه آن را پیگیری کنند بلکه باید آنقدر قدرت عقلانی در مسائل وجود داشته باشد تا نمایندگان قانع شوند از این رو ممکن است استدلالها از نظر رویکرد لوایح متفاوت باشد که عجیب نیست.
وی همچنین درباره همراهی مجلس با دولت در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند نمایندگان گاهی با دولت همراهی کرده و گاهی چوب لای چرخ آن میگذارند، عنوان کرد: معتقد نیستم که نمایندگان چوب لای چرخ دولت بگذارند البته ممکن است انتقادی از نحوه عملکرد داشته باشند. نمایندگان در مسائلی که منافع ملی باشد با دولت همراهی میکنند چنانچه برای اصل ۴۴ نمایندگان با دولت همراهی کردند و در مسائلی که به امنیت ملی مربوط شود در مجموع علیرغم اختلاف نظرها وفاق داریم.
زمانی که دشمن قصد افزایش هزینه اقتصادی برای ملت را دارد باید اختلافات را کنار گذاشت
لاریجانی ادامه داد: در شرایط امروز که با رفتار ناهنجار آمریکاییها نسبت به منافع ملت روبرو هستیم عقل حکم میکند همه قوا با هم کار کنند و زمانی که دشمنی داریم که مستمرا به منافع ملت تعرض کرده و قصد دارد هزینه ملت را از نظر اقتصادی بالا ببرد، باید مسائل خرد و اختلافات جزئی را کنار گذاشت.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه مدتها است پیگیر موضوع سوخت بنزین هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر درگیری ذهنی ما حل مشکلات کشور برای رسیدگی به موضوعاتی همچون خودروسازیها و قطعه سازیها و همچنین مشکلات وزرا و بانک مرکزی است که حجم زیادی نیروی انسانی در این مراکز کار میکنند، اما درباره برخی مسائل قانون وجود ندارد.
مرجع اصلی قانونگذاری مجلس است/ نهادهای دیگر اجازه قانونگذاری ندارند
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا برخی نهادها موازی با مجلس اقدام به قانونگذاری میکنند، تأکید کرد: در قانون اساسی مرجع اصلی قانونگذاری مجلس بوده و هیچ نهاد دیگری امکان قانونگذاری ندارد ضمن اینکه جمهوری اسلامی تک مجلسی بوده و دو مجلس نداریم از این رو اگر نهادها و شوراها کار خود را کرده و مزاحمتی برای کار مجلس نداشته باشد ایرادی ندارد مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر سیاستهای فرهنگی را دنبال کرده و هماهنگیهای اجرایی در حوزه فرهنگ و آموزش را صورت میدهد، اما نباید قانونگذاری کند چنانچه در دولت قبل قانونگذاری در حوزه خانواده صورت داده بود که مقام معظم رهبری مصوبه را بازگردانده و فرمودند: در مجلس تصویب شود.
لاریجانی ادامه داد: همچنین نهادهای دیگر همچون شورای عالی امنیت ملی و حتی شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه نیز نباید قانون گذاری کنند و اگر نیاز به تغییر قوانین بود نیز به صورت دو فوریت یا سه فوریت به مجلس بیاید؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مرجعی است اگر با شورای نگهبان اختلاف پیدا کردیم موضوع را در آن بررسی میکنیم تا میان نظر دو طرف نظری داده شود.
تدوین سیاستهای کلی نظام برعهده رهبری است
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: تدوین سیاستهای کلی نظام نیز وظیفه رهبری است که بعد از مشورت با مجمع و طبق صلاحدید ایشان ابلاغ میشود که در این وادی اختلاف نظری وجود ندارد. موضوعی اخیرا درباره هیأت نظارت پیش آمد که این هیأت میتواند عملکردی داشته باشد و کاری با مجلس نداشته باشد و اگر در اجرای سیاستهای کلی نظری داشت میتواند به کمیسیون ارائه کند و اگر طرح یا لایحهای مخالف سیاستهای کلی بود آن را تغییر دهد.
وی ادامه داد: البته این تفاوت نظر وجود دارد که آیا شورای نگهبان باید درباره سیاستهای کلی به نتیجه برسد یا به نحو دیگر که مسأله میان خودشان است و ارتباطی با قانونگذاری ندارد، اما اگر موردی هست که قانونگذاری در نهاد دیگری صورت گرفته باید رسیدگی شود.
قیمت بنزین افزایش نمییابد/ قانون منع بهکارگیری بازنشستگان مبهم نیست، برخی مقاومت میکنند
لاریجانی در ادامه درباره موضوع کارت سوخت و قیمت بنزین بیان داشت: درباره موضوع سوخت چند مسأله مطرح است نخست اینکه با قاچاق بنزین و گازوییل مواجه هستیم، اما به خاطر طولانی بودن مرزهای کشور جلوگیری از آن ساده نیست از سوی دیگر باید درباره قیمت بنزین به گونهای عمل شود که به مردم فشار زیادی نیاید لذا از آنجایی که شرایط کشور ما شرایط اقتصادی عادی نیست حتی دو نرخی شدن هم مفاسدی دارد پس در حال حاضر صرفا قرار است مردم با کارت سوخت بنزین تهیه کنند، اما افزایش قیمت صورت نگیرد و اصلاحات در این حوزه زمانی انجام خواهد شد که مشکلات امروز تکرار نشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره شبهاتی که در قانون منع به کارگیری بازنشستگان صورت گرفته، اظهار داشت: در این حوزه هم دیوان محاسبات و هم معاونت قوانین دخیل هستند لذا شبههای در قانون وجود ندارد فقط ممکن است مقاومت شده باشد با این حال این قانون ضوابطی داشت و افرادی طبق باید بازنشسته شوند تا جا برای دیگران باز شود البته در ردههای مختلف استثناهایی بود که در قانون جدید لغو شد. در نهایت ممکن است عدهای برای ماندن اصرار داشته باشند، اما قانون مبهم نیست.
دیوان محاسبات با همکاری سازمان بازرسی مسئول نظارت بر اجرای قانون منع بهکارگیری بازنشستگان هستند
وی همچنین درباره مقاومتی که برای به کارگیری جوانان در دستگاهها وجود دارد، ابراز داشت: رویکرد جامعه همین را میپسندد که هوای تازهای از جوانان در بخش دیوانی و اداری کشور به وجود بیاید که عاقلانه است البته ممکن است در ابتدای اجرا لرزههایی به وجود بیاید و مقاومتهایی صورت گیرد، اما اصل موضوع که درباره قانون است، فکر و فلسفه درستی بود که باید با تلاش آقایان اجرا شود که در این خصوص به دیوان محاسبات گفته ام با همکاری سازمان بازرسی نظارت شود ضمن اینکه اگر هم ابهام در این قانون خیلی زیاد باشد میتوانند از مجلس تفسیر بخواهند، اما هنوز با این موضوع مواجه نشده ایم.
لاریجانی در ادامه درباره کالاهای اساسی و نوسانات نرخ ارز بیان داشت: اصل موضوع شرایط غیرمتعادلی در بازار به وجود آورده که طبق گزارش مرکز پژوهشها هنوز تعادل پیدا نکرده که بخشی به خاطر جهشهای ارزی بود که برای ریشههای آن جای بحث وجود دارد و وقت زیادی نیز برای کنترل ارز رفت.
مکانیزم نظارت بر قیمت کالا در بازار تغییر کند
وی ادامه داد: بخشی از مشکل ارز مربوط بود به دلالهای ارزی بود که مسأله ایجاد کرده بودند و بخشی روانی بود در نهایت مجموعه این موارد بررسی شد و در حال حاضر به سمت عادی شدن در حرکتیم که البته باز هم باید اصلاح شود همچنین عدم تعادل در قیمتها به وجود آمد که باید کنترل شود چنانچه این دستور صادر شد که برای کالاهای مورد نیاز مردم از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شود و نه ارز نیمایی، اما بازار چندان تحت تأثیر این تصمیم قرار نگرفت.
لاریجانی در توضیح علت این اتفاق عنوان کرد: باید توجه داشت که بخشی از افزایش قیمتها به خاطر اصل کالا نبوده و به خاطر بسته بندی است که با ارز نیمایی انجام میشود و من گفته ام دیوان محاسبات رسیدگی کند همچنین وقتی حجم کار زیادی در فروشگاهها باشد نظارت جواب نمیدهد البته باید موردی پیگیری کرد، اما باید مکانیزم و شیوه نظارت به گونهای باشد که این اتفاق نیفتد.
استفاده از خودرو برای سرمایه گذاری صحیح نیست/ حل وضعیت خودروسازان ظرف چند روز آتی
رئیس قوه مقننه در ادامه درباره مشکلات قطعه سازی و خودروسازی در کشور بیان داشت: نقدینگی در منازل به سمت خودرو میرود در حالی که نباید از خودرو به عنوان سرمایه استفاده کرد. زمانی مردم به صورت هجومی به سایتها برای خرید خودرو میروند که این موضوع عادی نیست چرا که تا پیش از این نیز افراد خرید میکردند، اما دلال بازی به این گونه شده که خودروساز ارزان بدهد و دلال حاشیه را بگیرد و با قیمت گران به متقاضیان داده شود لذا این موضوع نیازمند علاج است. این حجم افرادی که ماشین میخرند متقاضی نبودند امروز چرا متقاضی شدند به خاطر حضور دلالها است که باید رفع شود.
وی افزود: قطعه سازان قطعه میسازند، اما چون خودروساز پول را به موقع نمیدهد نمیتوانند چیزی بسازند البته قطعهای که در ایران ساخته میشود با مواد اولیه وارداتی بوده که گران شده و تغییراتی در قیمت خودرو میدهد که در این مورد نیز با وزیر صنعت و رئیس جمهور صحبت شد تا مشکل قطعه سازان حل شود که حجم افراد ۴۰۰ هزار نفر که در این حوزه کار میکنند از این وضع درآیند و وضعیت خودروسازان ظرف چند روز آینده به نتیجه برسد.
دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی کشور است
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی در بسیاری از کشورها وجود داشته که بخشی فعال و بخشی غیرفعال هستند، عنوان کرد: دیپلماسی پارلمانی در ایران بیشتر جدی گرفته شده و کارکرد آن از دیپلماسی رسمی برای سخن گفتن راحتتر است و راه را برای دیپلماسی رسمی کشور باز میکند ضمن اینکه در بسیاری از بین المجالس هم عضو هستیم و برای مثال حضور نمایندگان در بین المجالس جهانی خوب بوده که با رایزنی کارها را پیش بردند.
وی ادامه داد: عضو بین المجالس اسلامی هم هستیم که نمایندگان در آن فعال هستند. بخشی نیز بین المجالس آسیایی است که اجلاس اخیر ترکیه نمونه آن است. همچنین گروههای دوستی پارلمانی برای مذاکرات با همتایان وجوددارد که پیشنهاداتی برای پیگیری میآید. مثلا احداث راه آهنی میان دو کشور طول کشیده و با مسئولان مربوطه و پیگیریها دنبال میشود دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی رسمی کشور است همچنین با روسیه به فرمت جدیدی رسیده ایم که دو رئیس مجلس دو گروه داشته باشند و شش ماه یک بار در ایران یا روسیه پروژههای مختلف به خصوص نفت و راه آهن را پیگیری کنیم که این نقطه قوتی است که اگر نمایندگان همچنان در شرایط فعلی جدی باشند بسیار مفید است.
نقدینگی به سمت تکمیل پروژههای عمرانی نیمه تمام سوق داده شود
لاریجانی درباره بازار مسکن خاطرنشان کرد: حل مسأله مسکن صرفا با مالیات از خانههای خالی قابل حل نیست البته در جای خود درست است که کمیسیون اقتصادی این موضوع را پیگیری میکند، اما در آینده یکی از مسائلی که بحث میشود این است که نقدینگی را به چند کانال سوق دهیم که یکی طرحهای عمرانی نیمه تمام است که مصوب شد در مجلس و چند سال مجلس آن را دنبال میکند کمی کند جلو رفته ایم. اگر دولت سریعتر عمل میکرد وضعیت نقدینگی به شکل دیگری بود.
وی ادامه داد: ما راه را باز میکنیم که مردم طرحهای عمرانی را تکمیل کنند که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. بخش دیگر مسکن است که بهترین جایی است که میتواند ثروت مردم را حفظ کند، اما بازار ارز نمیتواند چنانچه تلاطم ارز مردم را ورشکست کرد و چند نفر سکته کردند. پس مشخص است سرمایه گذاری جای غلطی بود. اما مسکن میتواند ثروت مردم را حفظ کند. در بحث مسکن مهر که در دولت قبل دنبال میشد در مرکز پژوهشها هم بحث شد که زمین از حالت سرمایه درآید و ارزان باشد که مردم راحت بتوانند خانه دار شوند.
طبق گزارش خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: درباره بافتهای فرسوده نیز در قانون برنامه آمده که هر ساله چند محله باید احیا شود که رئیس جمهور این را در جلسهای به صورت علنی اعلام کرد تا سرمایه گذاری شود. ما فضا را برای سرمایه گذاری مسکن فراهم میکنیم. در بافت فرسوده و جاهایی که بشود انبوه سازی شود. ممکن است جایی مردم به تنهایی نتوانند مسکن بسازند، اما در مناطقی به صورت انبوه ارزان درآید. مسکن میتواند نقدینگی را جذب کرده و فشار روی سایر اجناس را کم کند.